دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم‌زاد: مواد بعضی از غذاهایی که هر روز می‌خوریم می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های جدی شود.

سرطان پرسی چند؟

اما حتي اگر سعي كنيد از اين غذاها دوري كنيد باز هم ممكن است به‌خاطر شيوه نامناسب تغذيه‌تان، دستي‌دستي خود را در معرض بيماري‌هاي جدي مثل سرطان قرار دهيد. اگر مي‌خواهيد بدانيد چه غذاهايي باعث ابتلا به سرطان مي‌شود و چطور بايد از اين بيماري در امان ماند، راهنماي غذايي اين صفحه را بخوانيد.

  • ژن‌هاي اصلاح شده

موادغذايي اصلاح ژنتيك شده كه به آنها تراريخته هم گفته مي‌شود، يكي از بزرگ‌ترين متهمان ابتلا به سرطان به‌حساب مي‌آيند. اين محصولات تحت‌تأثير شديد مواد شيميايي (از جمله كودهاي شيميايي قوي) رشد كرده‌اند تا توليدشان بيشتر شده، كيفيت ظاهري بهتري داشته باشند و از آفات در امان بمانند. اما اين تغييرات باعث شده مواد تراريخته عامل اختلالات هورموني، رشد سلول‌هاي سرطاني و آسيب به DNA انسان و حيوانات شوند. محصولات تراريخته درست نقطه مقابل غذاهاي ارگانيك هستند و در برخي كشورها مي‌توانند بدون برچسب تراريخته به فروش برسند اما در بيشتر كشورهاي دنيا مصرف آنها با هشدار همراه است و پزشكان اصلا آنها را توصيه نمي‌كنند.

  • مزرعه ارواح

كودها و آفت‌كش‌ها از مهم‌ترين آلاينده‌هاي مواد غذايي و عوامل سرطان‌زا هستند. آلاينده‌هاي شيميايي با آلوده‌كردن آب و خاك به فلزات سنگين كارديوم و آرسنيك، جيوه و سرب باعث ايجاد اثرات سوئي بر بدن شده و عملكرد كليه‌ها و دستگاه گوارشي را مختل مي‌كنند. سرطان مغز، سرطان استخوان و سرطان خون هم از شايع‌ترين مشكلات ناشي از اين آفت‌كش‌ها و كودها هستند. بد نيست بدانيد كه اين مواد شيميايي باعث ابتلا به آسم، كم‌كاري تيروئيد، بلوغ دير‌رس و چاقي كودكان هم شده و در بروز اوتيسم و بيش‌فعالي مؤثر دانسته مي‌شوند.

  • بيماري‌هاي كنسروي

زندگي فشرده و پرسرعت امروزي شما را هم مجبور كرده به غذاهاي كنسروي روي بياوريد؟ اگر جوابتان مثبت است بايد زودتر در رويه‌تان تجديد نظر كنيد چون بيشتر قوطي‌هاي كنسرو حاوي ماده‌اي به‌نام بيسفنول- آ هستند كه مي‌تواند باعث ابتلا به سرطان شود. خورش‌هاي ترش مزه، رب گوجه‌فرنگي و همه غذاهاي كنسروي كه اسيدي هستند اين خطر را تشديد مي‌كنند.

  • رژيمي ننوشيد

در همه نوشيدني‌هاي رژيمي، شيرين‌كننده مصنوعي به نام آسپارتام وجود دارد كه طي فعل و انفعالاتي، در بدن به اسيد فورميك و فورمالدئيد تبديل مي‌شود و در‌پي آن خواب آلودگي و بي‌حسي، خستگي، سردرد و سرگيجه، لرزش، ضعف حافظه و... به‌وجود مي‌آيد. مصرف طولاني مدت آسپارتام مي‌تواند باعث تومورهاي مغزي و تولد كودكاني با نقص جسمي شود. تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهند خطر ابتلا به سرطان خون در افرادي كه هر روز نوشابه رژيمي مي‌خورند، بيشتر است. همچنين ارتباط مستقيمي بين مصرف زياد و طولاني‌مدت اين نوشابه‌ها با خطر ابتلا به سرطان سينه، سرطان پروستات و بيماري‌هاي مغزي وجود دارد. اما اين نوشيدني‌ها به يك دليل ديگر ريسك ابتلا به سرطان را بالا مي‌برند. محققان در مركز پزشكي جان هاپكينز مي‌گويند بيشتر نوشابه‌ها حاوي مواد رنگي سرطان‌زا هستند اما اين مواد در نوشابه‌هاي رژيمي بيشتر به چشم مي‌خورد و به همين دليل، تمام توليدكنندگان نوشابه در كاليفرنيا موظفند ميزان مواد‌رنگي موجود در محصول خود را در يك برچسب هشدار روي بطري درج كنند.

  • مرگ چرب

روغن‌ها و چربي‌ها فرم‌هاي فيزيكي مختلفي دارند. بعضي از آنها جامدند، برخي مايع و برخي نيمه‌جامد. روغن‌هاي نباتي در دماي معمولي اغلب به شكل مايع هستند (مثل روغن بادام، نارگيل، آفتابگردان، زيتون يا كلزا). اما در صنعت براي نگهداري بهتر روغن‌ها، آنها را به حالت جامد يا نيمه جامد درمي‌آورند كه البته اين كار طي فرايندهاي مختلفي انجام مي‌گيرد كه به آن هيدروژنه كردن يا هيدروژناسيون مي‌گويند. در اين فرايند يك اتفاق نامطلوب هم رخ مي‌دهد و آن توليد اسيدهاي چرب ترانس است. اين اسيدها به‌شدت سرطان‌زا هستند و به همين دليل مصرف روغن جامد اصلا توصيه نمي‌شود. روغن‌هاي هيدروژنه (جامد) روي ساختار و انعطاف‌پذيري غشاي سلولي انسان هم تأثير مي‌گذارند كه همين موضوع با سرطان ارتباط دارد.

  • بفرماييد ساندويچ سرطان!

سوسيس و كالباس غذاهاي وسوسه‌كننده‌اي هستند اما اين غذاها شما را در معرض ابتلا به سرطان قرار‌مي‌دهند. نمك زياد، نگهدارنده‌ها، رنگ‌هاي شيميايي و تركيباتي كه در فراوري گوشت‌ها استفاده مي‌شود، به‌شدت براي سلامتي مضرند و خطر ابتلا به‎ سرطان‎ پانكراس‎ و لوزالمعده‎ را تا 40درصد افزايش مي‌دهند. از طرفي با مصرف روزانه 150گرم از اين دو ماده فراوري شده، احتمال ابتلا به سرطان روده بيشتر مي‌شود. شايد فكر كنيد سوسيس و كالباسي كه رنگ سرخ‌تري دارد يعني گوشت بيشتري در آن استفاده شده و سالم‌‌تر است اما درست برعكس، در آنها تركيب خطرناكي به نام نيتروزآمين وجود دارد كه سرطان‌زاست.

  • 8عادت سرطان‌زا

به جز غذاهايي كه مي‌خوريم، شيوه غذا خوردن و سبك زندگي ما هم مي‌تواند باعث ابتلا به بيماري‌هاي لاعلاج يا صعب‌العلاجي مثل سرطان شود. اين عادت‌ها كدامند؟
مصرف زياد نمك: غذاهاي نمك سود شده، غذاهاي شور، سس سويا و به‌طور كلي استفاده زياد از نمك مي‌تواند تا 15درصد ابتلا به سرطان را افزايش دهد.
زياده‌روي در خوردن گوشت: احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات در افرادي كه هر روز گوشت قرمز مي‌خورند 3برابر بيشتر است.
نوشيدن الكل: نوشيدني‌هاي الكلي باعث ابتلا به سرطان‌هاي كبد، دهان، روده بزرگ و مري مي‌شوند.
ته‌ديگ و سرخ‌كردني‌ها: مواد‌غذايي سرخ شده كه در دماي بالاتر از 120درجه سانتي‌‌گراد تهيه شده‌اند سرطان‌زا هستند.
سم سفيدي به نام شكر: شكر سم سفيدي است كه مصرف آن در هر نوع غذايي، از كيك‌هاي خانگي گرفته تا چاي شيرين صبح يا بيسكوئيت رژيمي‌تان، مي‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پانكراس را افزايش دهد.
مصرف غذا‌هاي مانده: در غذاهاي مانده سمي به نام «آفلاتوكسين» توليد مي‌شود كه مي‌تواند زمينه‌ساز بروز سرطان معده باشد.
خوراكي‌‌هاي دودي: غذاهاي دودي شده مانند ماهي، برنج، گوشت، سوسيس، كالباس و پنيرهاي دودي حاوي مواد شيميايي مختلفي مانند هيدروكربن‌ها هستند كه مي‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزايش دهند.
كم‌خوردن سبزيجات تازه: اگر با ميوه، سبزي و موادغذايي تازه و سالم چندان ميانه‌اي نداريد، بايد در برنامه غذايي خود اصلاحات جدي‌اي ايجاد كنيد. دريافت نكردن ويتامين و موادمعدني تازه مي‌تواند شما را در معرض ابتلا به سرطان مري و ديگر سرطان‌هاي گوارشي قرار دهد.

کد خبر 363378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha