همشهری آنلاین: دهمین سال انتشار دوماهنامه‌ی توسعه مهندسی بازار سپری شد.

توسعه مهندسی بازار

در شماره‌ پنجاه و سوم مجله (سال دهم، شماره‌ی 53، بهمن و اسفند 95) دو هديه‌ي تازه براي خوانندگان در نظر گرفته شده است:

1) لوح فشرده (دي‌وي‌دي) تحليل پيش‌بينانه
2) افزايش صفحات مجله در اين شماره به 100 صفحه

گفتني آنكه، همچنان بنا به روال، لوح فشرده‌ي آموزش بازاريابي از هاروارد نيز ضميمه است (به زبان انگليسي با زيرنويس فارسي)....

چکیده‌ی مجله را در ادامه می‌خوانید:

  • یادداشت

تحلیل پیش‌بینانه، ردیابی حرکات چشم، قیمت‌گذاری و تبلیغات
پرویز درگی، مدیرمسئول مجله‌ی توسعه مهندسی بازار و مدیرعامل TMBA

  • سرمقاله

نقش مدیر اجرایی در قیمت‌گذاری
رئیس شرکت مشاوره‌ی استراتژی و بازاریابی سیمون ـ کوچرز و شرکا
چکیده: مطالعات اخير در حوزه‌ي قيمت‌گذاري حاكي از نقش روزافزون مديران اجرايي در فرايند قيمت‌گذاري است. شركتهايي كه مديران آنها توجه ويژه‌اي به قيمت‌گذاري داشته‌اند، نسبت به شركتهايي كه مديريت ارشد آنها نقش چندان فعالي در اين ارتباط ندارند، عملكرد بهتري در سودآوري داشته‌اند.

  • اخبار بازاريابي

بازار خبر..

  • میزگرد

بررسی نقش رویکرد مالیاتی در صنعت پخش ایران
چکیده: "پرداخت مالیات" یک ضرورت مالی است، اما این ضرورت به دلیل نبود ساختارهای مطلوب در کشور، عملاً شرکتهای پخش و توزیع را با بحران جدّی روبه‌رو کرده است. میزگرد "بررسی نقش مالیاتی در صنعت پخش ایران" با حضور استادان دانشگاه بویژه "استادان بازار" در پی آن است که افزون بر تشریح و ترسیم دریافت مالیات، سازوکارهایی را معرفی کند که دو هدف عمده‌ی توزیع ثروت و اجرای عدالت را تأمین کند.

  • تحلیل پیش‌بینانه

پیش‌بینی بارداری مشتریان، با اسکن فهرست خرید
چکیده: "تحلیل پیش‌بینانه" ابزار پرقدرتی است که می‌تواند فهرست خریدهای افراد را شناسایی کند، و تشخیص دهد که این مشتری در چه وضعیتی به سر می‌برد، چه شغلی دارد، چه علائقی دارد، و در آینده قرار است چه کالاهایی را بخرد، قرار است چه زماین خانه‌اش را عوض کند، ماشینش را بفروشد، چه ماشین مدل جدیدی خریداری کند و بسیاری از رازهای مگوی او را فاش کند که خود مشتری نیز از آن بی‌اطلاع است!

  • گفت‌وگو

گفت‌وگو با دکتر حسین نوروزی، مترجم کتاب، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی
بازاریابی چابک
چکیده: "بازاریابی چابک" اثر میچل اکاردی پترسن به‌عنوان یک کتاب پیشرو در حوزه‌ی بازاریابی است که جزو معدود کتابهای بازاریابی خط‌شکن است. طرح دیدگاههای این مؤلف یک ضرورت بود. از این رو برای اطلاع از دیدگاههای وی به گفت‌وگو با دکتر حسین نوروزی پرداختیم که مترجم این کتاب است با همکاری حمیدرضا نژادعلی و زهرا محمدبیگی. دکتر نوروزی، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، با بیش از 30 عنوان کتاب تألیفی و ترجمه‌ای جزو چهره‌های درخشان مدیریت و بازاریابی ایران است.

  • یادگیری ماشین

گفت‌وگو با اریک سیگل (Eric Siegel)، نخبه‌ی جهانی یادگیری ماشین
تحلیل پیش‌بینانه؛ انقلابی جدید در شناسایی مشتریان
چکیده: گفت‌وگو با دکتر اریک سیگل، نخبه‌ی جهانی "یادگیری ماشین" یا تحلیل پیش‌بینانه، برآمده از دیدگاهها و نظرات اوست در کتابش (با همین عنوان در چاپ اول و چاپ دوم) به همراه مجموعه‌ وسیع سمینارهایی که او در جهان برگزار کرده است. برای تشریح پیشتر انقلابی که تحلیل پیش‌بینانه در "اداره‌ی جهان" دارد، در این شماره چند مقاله‌ی دیگر آمده است که افزون بر این گفت‌وگو بخوانید. همچنین یک لوح فشرده (DVD) برای مشترکان نشریه اهدا می‌شود حاوی 16 فیلم (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی) که با عنوان "تحلیل پیش‌بینانه؛ جنگ مسلحانه‌ی داده‌ها، و به‌کارگیری الگوریتمهای رایانه‌ای" تهیه و تکثیر شده است.

  • برند

داستان شکست و پیروزی برندها در 2016
چکیده: 2016 سالی پر از اتفاقات خوب و بد بود. اتفاقاتی که برندها می‌توانند از آنها درست بگیرند تا در سال جدید موفقیت خود را تکرار کنند یا از اشتباهات مشابهی که منجر به شکست می‌شوند، پیشگیری کنند.

  • بازاریابی نوین

بازاریابی 4.0، تازه‌ترین کتاب کاتلر
چکیده: کاتلر در تازه‌ترین کتابش چه می‌گوید؟
فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن، در تازه‌ترین کتابش یعنی بازاریابی 4.0 (Marketing 4.0)، از روندهایی می‌گوید که بشدت بازاریابی مدرن را تحت تأثیر قرار داده و بنیانهای آن را دگرگون کرده و شکل می‌دهند.

  • بازاریابی

ده روند بازاریابی در سال 2017
چکیده: بازاریابی در سال 2017 چه شکل و شمایلی دارد؟ اگر بتوانیم سال 2017 را ترسیم کنیم، بهتر می‌توانیم در این سال، کالاها و محصولاتمان را بازاریابی کنیم، به فروش برسانیم، برند بسازیم، و بسیاری کارهای دیگر که بتواند موفقیت‌مان را تضمین کند.

  • بازاریابي

درسهای فیزیک برای بازاریابی
چکیده: فیزیک چه درسهایی برای بازاریابی دارد؟ دن کوبلی، مدیر بازاریابی گوگل، از دنیای فیزیک به دنیای بازاریابی نقبی زده است؛ از قانون نیوتن گرفته، تا آنتروپی و قانون ترمودینامیک.

  • مد

برندهای مد در سال 2017
چکیده: مد در سال جدید از چه وضعیتهایی تأثیر می‌پذیرد؟ برندهای مد در سال 2017 چگونه می‌توانند سلیقه‌‌های مشتریان خود را برآورده سازند؟ چگونه می‌توانند نظر مشتریان خود را تأمین کنند؟ روندهای تازه در سال 2017 در صنعت مد چیست؟ و... این پرسشها و بسیاری از پرسشهای اصلی دیگر را این اثر پاسخ داده است.

گفت‌وگوی اختصاصی توسعه مهندسی بازار با دکتر کریستف مورین، متخصص نورومارکتینگ
چکیده: گفت‌وگوی اختصاصی ما را با دکتر کریستف مورین بخوانید که حاوی ساده‌ترین تعاریف از نورومارکتینگ است به همراه کاربردهای نورومارکتینگ بویژه در حوزه‌ی رسانه، تبلیغات، و رفتار مصرف‌کننده.

  • تبلیغات خلاق

تبلیغات خلاقانه و نوآور
چکیده: تبلیغات خلاقانه، منبع ایده‌های شگفت‌آفرین است. در این صفحات شما با دامنه‌ای از تبلیغات پوشاک، کفش، چکمه‌های ایمنی، اسباب‌بازی، و سس کچاپ آشنا می‌شوید که هر یک می‌توانند الهام‌بخش ایده‌های شما باشند.

  • آژانسهای تبلیغاتی

گفت‌وگو با مدیران آژانس تبلیغاتی مک‌کین ورلدگروپ
چگونه یک آژانس تبلیغاتی برتر باشید؟
چکیده: لوکا لیندنر، رئیس آژانس تبلیغاتی مک‌کین و ورلد گروپ، به همراه مارک لاند، مدیرعامل آژانس تبلیغاتی مک‌کین اریکسون، هریس دیاموند، مدیر اجرایی مک‌کین؛ و راب رایلی، مدیر خلاقیت مک‌کین ورلدگروپ در این گفت‌وگو شرکت کردند و هر یک از منظر خویش، دانش و تجربه‌های خود را درباره‌ی چگونگی اداره‌ی آژانسهای تبلیغاتی گفتند.

  • کمپین تبلیغات

برترین کمپین‌های تبلیغاتی شرکتهای مسافرتی در جهان
چکیده: چگونه می‌توان مسافران را شگفت‌زده کرد؟ شرکتهای مسافرتی و هواپیمایی سالهاست با استفاده از بازاریابی تجربی، کمپین‌هایی را برگزار می‌کنند تا بتوانند سهم ذهنی مشتری را افزایش دهند.

  • کمپین تبلیغات

چگونه روش چانکینگ در تبلیغات، محصول شکست‌خورده را به فروشی شگفت‌آور رساند؟
چکیده: چگونه می‌توان عادات خرید مشتریان را به نفع خود تغییر دهیم؟ این پرسش را شرکتهای بزرگ دنیا نظیر پروکتراندگمبل با روشی تازه به نام چانکینگ (Chunking) آزمودند. نتیجه، محصولی شکست‌خورده، با کمپینی مبتنی بر روش چانکینگ، به مدت دو ماه، به دو برابر فروش رسید، و در یکسال، 230 میلیون دلار به دست آورد.

  • نورومارکتینگ

کاربرد ردیابی حرکات چشم برای اندازه‌گیری حساسیت مشتریان به قیمت
چکیده: "قیمت‌گذاری" در سالهای اخیر با بهره‌مندی از فناوریهای نوین نظیر ردیابی حرکات چشم (Eye Tracking) بیش از پیش از سوی خرده‌فروشیها مورد توجه قرار گرفته است.
افزون بر آنکه سالهاست خرده‌فروشیها با استفاده از تجربه‌های گسترده، و پژوهشهای متنوع می‌توانند "قیمت‌گذاری" محصولات را انجام دهند، هم‌اینک دریافته‌اند که با استفاده از "ردیابی حرکات چشم"، اطلاعات مطلوب و مفیدتری در اختیارشان قرار می‌گیرد.

  • قیمت‌گذاری

7 عامل بنیادین که می‌توانید قیمت پایین بدهید و سود سرشار ببرید
چکیده: استراتژی قیمت پایین مستلزم تدابیر ریاضی در کنار نگاه، و نگرش همه‌جانبه است؛ تدبیری که شرکتهای بزرگ جهانی نظیر هواپیمایی "ساوت‌وست" از آن بهره‌مندند و می‌توانند سود سرشاری ببرند. اثر حاضر افزون بر تشریح این نگرش، هفت عامل بنیادین را برمی‌شمارد که می‌توان در پرتو آن قیمت پایین داد، و درآمد بالا به دست آورد. در غیراین‌صورت، بسیاری از شرکتها وارد جنگ قیمتی می‌شوند و انحلال خود را رقم خواهند زد.

  • قیمت‌گذاری

راهنمای بازاریابان برای افزایش قیمتها
چکیده: "افزایش قیمتها" ضرورت اجتناب‌ناپذیر کسب‌وکارهاست. با این توجه که بازاریابها باید با افزایش آگاهیهای خود، به سودمندترین شیوه‌ها این افزایش قیمت را به اطلاع مشتریان برسانند. اثر حاضر، این سودمندترین روشها و شیوه‌ها را تقدیم بازاریابان کرده است تا با حفظ مشتریان خود، محصول و کالا را افزایش قیمت دهند بی‌آنکه مشتری ناراضی شود یا قید خرید کالا و محصول را بزند.

  • قیمت‌گذاری

تخفیف دادن به مشتریان؛ تکنیکها و تاکتیکها
چکیده: تخفیف دادن، راه رفتن بر روی لبه‌ی تیغ است. همان‌گونه که تخفیف باعث "جنجال خرید" و "هیاهو" می‌شود، از دیگر سو نجوایی ظریف را در "بازار" به راه می‌اندازد که حتماً اشکالی در کیفیت و حتی کمّیت دارد، وگرنه ارزانی بی‌علت نیست. اثر حاضر با ظرافت، "موفقیت استراتژی تخفیف" را جستجو کرده تا با تصمیم‌گیری مبتنی بر "دیدگاه مشتری"، "تخفیف" در سیری مشخص اعمال و اجرا شود.

  • قیمت‌گذاری

مهارتهای مصرف‌کنندگان در بررسی قیمتها
چکیده: چگونه می‌توان سهم "قیمت" را نزد مصرف‌کنندگان به گونه‌ای تغییر داد که او را برای خرید برانگیزد. گاه فونت و رنگ عدد "قیمت". می‌تواند این انگیزه را برای خرید ایجاد کند یا انگیزه‌ی خرید را از مشتری بگیرد.

  • قیمت‌گذاری

راهبرد قیمت‌گذاری و اعلام تخفیف در زمان تعطیلات
چکیده: در این مطلب 4 راهبرد قیمت‌گذاری را می‌خوانید که حاشیه‌ی سود خوبی دارد، و از همه مهمتر آنکه همواره مشتری را برمی‌انگیزد که برای خرید اقدام کنند و از این تصور تخفیف مداوم و مستمر او را دور سازد.

  • خرده‌فروشی

مدیرعاملان خرده‌فروشی پاسخ می‌دهند:
چرا این چهار خرده‌فروشی بهترین مکان برای کار کردن هستند؟
چکیده: چهار خرده‌فروشی، به‌عنوان "مکانی برای کار کردن" در جایگاه برترین خرده‌فروشیها انتخاب شدند؛ شامل اچ‌ایی‌بی (HEB)، کاستکو (Costco)، تریدر جوز (Trader Joe's)، و کوئیک‌تریپ (Quik Trip).
مدیران این خرده‌فروشیها برای کارکنانشان چه کرده‌اند که توانسته‌اند هم رضایت آنان را به دست آورند، و هم سود سرشار و درآمد میلیون دلاری برای خرده‌فروشی کسب کنند؟

  • فروشگاه

نقش سرویس بهداشتی در فروشگاههای بزرگ
چکیده: "فروشگاههای بزرگ" هنوز هم در اختصاص هزینه‌های مناسب برای "سرویس بهداشتی" کم‌توجه‌اند. این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد هر چقدر در این باره بیشتر هزینه کنند، درآمد بیشتری نصیب فروشگاه خواهده شد.

  • خرده‌فروشی

استراتژی کانال جامع (OmniChannel): نوشدارویی برای خرده‌فروشان سنتی
چکیده: فروشگاههای فیزیکی و واقعی اکنون می‌دانند که بخشی از خریدها به صورت آنلاین و مجازی است. از این رو، ناگزیرند کانالهای ارتباطی بیشتری را با مشتریانشان در فضای مجازی و آنلاین برقرار کنند؛ اگر خواهان درآمد بیشتر هستند.
از دیگر سو، فروشگاههای آنلاین گاه در توهم سرعت و سهولت فضای مجازی به سر می‌برند، و از دنیای واقعی و فیزیکی فروشگاهی فاصله می‌گیرند؛ اتفاقی که آنها را از درآمد بیشتر محروم می‌کند. نتیجه آنکه، پیوند دنیای واقعی و آنلاین، راه افزایش درآمدهای بیشتر برای فروشگاههای خرده‌فروشی است.

  • خرده‌فروشی

اثر کالاهای ناموجود
چکیده: اجازه ندهید "موجودی کالا" صفر شود. در غیراین‌صورت، به مرور مشتریانتان را از دست می‌دهید. "خرده‌فروشیهای هوشمند" می‌دانند لحظه‌ای تعلل در این باره، ضررهای سهمگینی به فروش زده‌اند. از آن مهمتر، در جنگ تصاحب مشتری، هزینه‌های فراوانتری را باید دوباره اختصاص دهند تا شاید به "نقطه‌ی قبلی" برسند که البته تقریباً غیرممکن است.

  • مدیریت

سه موضوعی که مدیرعاملان را نگران می‌کند
چکیده: مدیرعاملان دغدغه‌های فراوانی دارند که تشخیص و اولویت دادن این دغدغه‌ها، اصلی‌ترین کار مدیران است. مدیران کارکشته و حرفه‌ای می‌دانند اگر بتوانند فضای کاروکسبشان را به‌گونه‌ای مهیا سازند که بهترین استعداد را جذب کنند، مدیریت بر این استعدادهای تیزبین، کاری است به مراتب دشوارتر.

  • پرسشنامه

کارمند شما چقدر خوشحال هستند؟
چکیده: پرسشنامه‌ی 18 سؤالی "کارمندان شما چقدر خوشحال هستند؟"، یک ارزیابی مناسب از کارکنان تقدیم می‌کند که شما به‌عنوان مدیر شرکت یا سازمان، نیاز مبرم به آن دارید.

  • بسته‌بندی

برای بسته‌بندی مواد غذایی چه رنگهایی را به‌کار می‌برید؟
چکیده: نتایج پژوهشها حاکی از آن است که رنگهای مات در بسته‌بندی مواد غذایی این پیام را برای مغز و چشم و قلب مشتری ارسال می‌کنند که محصول سالمی انتخاب کرده است. درست به عکس، سایر مصرف‌کنندگان که در پی "لذت بیشتر" بدون در نظر گرفتن "سلامت بیشتر" هستند، ترجیح می‌دهند سراغ بسته‌بندیهای پرزرق‌وبرق بروندد.

  • بسته‌بندی خلاق

بسته‌بندی خلاقانه و نوآور
چکیده: الهام‌بخشی برای بسته‌بندیهای خلاقانه و نوآور، هدف از صفحات این نشریه است که با تصویرهای گویا و آشکار، نشان می‌دهد که برای بسته‌بندی تک‌نفره‌ی برنج و سبزیجات، چه بسته‌هایی جالب است، برای بسته‌بندی چای میوه‌ای، عسل، مربا، و شیر گاو چه خلاقیتی دارید؟

  • مذاکره (موردکاوی)

مذاکره با مکزیکی‌ها
چکیده: "مکزیک" جزو مغضوبین "دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور کنونی امریکا قرار گرفت. این در حالی بود که سالهای پیش قرارداد نفتا (که روابط تجاری بین کشورهای مکزیک، امریکا، و کانادا را تحکیم می‌بخشید)، موانع و محدودیتها را برای این دو کشور برداشته بود. با این نگاه چگونه می‌توان با مکزیکی‌ها، روابط و مناسبات تجاری برقرار کرد که خصومت شدیدی بین امریکا و مکزیک روزبه‌روز در حال تشدید است.

  • فیلم‌های بازاریابی و فروش

موانع پیشرفت رهبران کسب‌وکار
چکیده: آن موریس (Anne Morriss)، مؤسس و مدیر شرکت جین پیکس، در این فیلم از مجموعه فیلمهای آموزش بازاریابی از دانشگاه هاروارد، از موانع پیشرفت رهبران کسب‌وکار می‌گوید. این فیلم تولید و تکثیر شده است و با قیمت دوهزارتومان قابل خریداری است (66408271 و 66408251 (021) ـ www.Marketingshop.ir).

  • کتابفروشی بازاریابی

تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش

علاقه‌مندان برای جهت تهيه دو ماهنامه توسعه مهندسي بازار می‌توانند از طريق آدرس http://www.marketingmag.ir/ اقدام نمايند.

کد خبر 363351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha