یاسمن رضائیان: نشست خبری دهمین جشنواره‌ی بین‌المللی پویا‌نمایی تهران صبح روز یکشنبه ۸ اسفند ۹۵ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

دوچرخه شماره ۸۶۸

در اين نشست، عليرضا حاجيان‌زاده، مدير عامل كانون پرورش فكري، مناف يحيي‌پور، معاون توليد كانون و محمد‌رضا كريمي‌صارمي، دبير جشنواره‌ي پويا‌نمايي تهران حضور داشتند.

عليرضا حاجيان‌زاده با اشاره به اينكه اين جشنواره‌ي دو‌سالانه از فستيوال‌هاي معتبر دنياست گفت:

79 كشور در اين دوره از جشنواره شركت كرده‌اند. آثار رسيده به جشنواره از ايران 935 اثر است كه 526 اثر به دبير‌خانه‌ي جشنواره واصل شد. در سطح بين‌المللي هم از 1163 اثر، 828 اثر به دبير‌خانه واصل شد. از ميان فيلم‌هاي راه‌يافته به بخش مسابقه نيز 213 اثر در بخش مسابقه‌ي ايران و 144 اثر از 30 كشور در بخش بين‌الملل به رقابت مي‌پردازند.

علاوه بر بخش مسابقه كه بخش اصلي جشنواره است بخش ديگري به نام "نمايش فيلم" داريم كه مجموعا در 37 سالن در سطح كشور اكران مي‌شود.

5 سالن در تهران در نظر گرفته شده كه سالن شهيد بهنام محمدي و غدير در همين مجموعه، سينما فلسطين، سينما كانون و سينما آزادي در تهران قرار دارند. همچنين 32 سالن هم در استان‌ها براي نمايش فيلم‌ها در نظر گرفته شده است.

علاوه بر بخش مسابقه، دو بخش "چشم‌انداز" و "نمايش ويژه" هم به نمايش آثار هنرمندان مي‌پردازند. نمايش آثار در بخش چشم‌انداز با تاكيد بر جنبه‌هاي آموزشي و اطلاعاتي، به شيوه‌ي غير‌رقابتي و با گزينش از ميان توليدات كشور‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد.

بخش نمايش ويژه هم به صورت غير‌رقابتي و به منظور فراهم كردن عرصه‌اي براي تبادل تجربه و انديشه‌ي هنرمندان و ايجاد زمينه‌اي مناسب براي ارزيابي جايگاه آثار ساير كشور‌ها شكل گرفته است.

 

  • جشنواره‌اي براي همه

حاجيان‌زاده در مورد ويژگي اين جشنواره در بخش نمايش فيلم گفت:

امتيازي كه جشنواره‌ي امسال در بخش نمايش فيلم دارد، اكران عمومي است. سال‌هاي گذشته نمايش فيلم فقط براي متخصصان و سازندگان فيلم‌ها بود. در حالي كه در اين دوره سالن سينما آزادي پذيراي عموم تماشاگران است و مدارس و خانواده‌ها هم مي‌توانند به صورت گروهي به تماشاي فيلم‌ها بنشينند. كيفيت پخش تمام فيلم‌ها HD است و در مجموع 645 سانس اكران فيلم خواهيم داشت.

پخش فيلم‌ها هر روز از ساعت 8:30 تا 23 و بر اساس برنامه‌ي جدول خواهد بود.

 

  • بازار ملي پويانمايي

نشست‌هاي تخصصي، پايان‌نامه‌هاي برتر، رونمايي از كتاب، نقد فيلم كوتاه، معرفي فيلم بلند، نمايشگاه و كارگاه‌هاي آموزشي براي مربيان كانون سراسر كشور، از برنامه‌هاي جنبي جشنواره است.

 همچنين پنجمين بازار ملي پويا‌نمايي تهران متشكل از 21 غرفه، از تاريخ 15 تا 19 اسفند از ساعت 14 تا 21 همزمان با دهمين جشنواره‌ي بين‌المللي پويا‌نمايي در مركز آفرينش‌ها، سالن تيمچه، برگزار مي‌شود.

****

 در قسمت پاياني نشست، محمد‌رضا كريمي‌صارمي، دبير جشنواره‌ي پويا‌نمايي تهران به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وي در خصوص اينكه چرا بازار انيميشن به صورت ملي و نه بين‌المللي برگزار مي‌شود، گفت:

بخش بازار، بخش بيزينس است و قرار نيست آثار هنري در بازار ارائه داده شوند. جايگاه آثار هنري در بخش مسابقات و رقابت‌ها ست. اين قضيه در فستيوال‌هاي ديگر هم به همين صورت است و اگر آن‌ها را بررسي كنيد مي‌بينيد بخش بازار از بخش‌هاي ديگر جدا ست.

از طرفي ديگر ما براي بين‌المللي شدن بازار برنامه‌ريزي كرده ايم اما بين‌المللي‌شدن نيازمند رعايت استاندارد‌هايي ست. شايد از دوره‌ي دوازدهم يا سيزدهم به بعد بتوانيم استاندارد‌ها را رعايت و بازار را بين‌المللي كنيم.

كريمي در مورد همكاري جشنواره با آسيفا گفت: بيش از 90 درصد شركت‌كننده‌هاي ما اعضاي آسيفا هستند و هميشه همكاري بين آسيفا و جشنواره وجود داشته است.

دبير جشنواره‌ي پويا‌نمايي تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا جشنواره در انحصار كانون است توضيح داد:

جشنواره متعلق به تمام خانواده‌ي انيميشن است و كانون برگزار‌كننده‌ي آن است. ما هم مانند بقيه‌ي سازمان‌ها در اين جشنواره شركت مي‌كنيم و در اين دوره هم 4 فيلم داريم.

كريمي در مورد طرح "كانون‌نمايش" توضيح داد:

اتفاق بزرگي كه در اكران سينماي كودك و نوجوان افتاد اين بود كه در شهريور ماه، اداره‌ي كل امور سينمايي تصميم گرفت بخشي را با عنوان كانون‌نمايش راه‌اندازي كند. ما در كمتر از شش ماه توانستيم 39 سالن در كشور راه‌اندازي كنيم و در خرداد اين تعداد را به مرز 60 خواهيم رساند.

امروز مي‌بينيم كه ناسور در تهران با سه سالن در حال شكست خوردن بود و ما آن را در 32 سالن اكران و از آن شرايط خارج كرديم؛ مسئله اي مشابه براي فيلم "فرار از اردو" هم اتفاق افتاد كه با حمايت كانون مرتفع شد.

وي تصريح كرد: در حال حاضر 4 انيميشن در نوبت اكران سال آينده‌ي كانون‌نمايش قرار گرفته اند و به‌زودي اكران كانون‌نمايش آغاز خواهد شد.

كريمي در خصوص استفاده از طرح "سينما‌سيار" براي نقاط محروم در اين دوره از جشنواره گفت:

ما 150 واحد سيار روستايي داريم كه در آن مربيان به مناطق محروم مي‌روند. يكي از وظايف اين مربيان نمايش فيلم است. بعد از جشنواره در نظر داريم فيلم‌هاي اين دوره را به صورت باكس‌هاي نمايشي و در هفته‌هاي نمايش در استان‌ها اكران كنيم.

وي در مورد كيفيت آثار ايراني در جشنواره گفت:

طبق مصاحبه‌هايي كه از داوران گرفته شده، كيفيت آثار مسابقه‌ي ايران به‌خصوص در بخش مستقل بسيار بالاست.

اتفاق بزرگي كه امسال افتاده بحث سينمايي ماست. با اينكه در بخش‌هايي مانند ادبيات و يا صدا‌گذاري هنوز نياز به فعاليت بيشتر داريم اما در بخش تكنيك حرفي براي گفتن داريم و طبق نظر هيئت داوران مي‌توانيم در سه سال آينده با آثار اروپايي رقابت كنيم و حتي به فروش انيميشن‌هايمان در اروپا هم فكر كنيم.

محمد‌رضا كريمي‌صارمي، دبير جشنواره‌ي پويانمايي تهران، در پايان نشست و در خصوص حمايت كانون از آثار برگزيده گفت:

تهيه‌كنندگان فيلم‌هاي برگزيده در صورتي كه تمايل داشته باشند مي‌توانند پخش جهاني آثارشان را به عهده‌ي كانون بسپارند. اين طرح امسال و با همكاري اداره‌ي كل امور سينمايي اجرا مي‌شود.

***

دهمين جشنواره‌ي بين‌المللي پويا‌نمايي تهران از 15 تا 19 اسفند 95 در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب برگزار مي‌شود.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد جشنواره و بازار ملي پويا‌نمايي مي‌توانيد به آدرس www.tehran-animafestival.ir  و www.tehran-animarket.ir مراجعه كنيد.

کد خبر 363317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha