همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایراد سابق شورای نگهبان به طرح استفساریه تبصره ٤ ماده ٥٢ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی کماکان به قوت خود باقی است.

به گزارش ايسنا، عباسعلی کدخدایی درباره مصوبات بررسی شده توسط شورای نگهبان گفت: روز چهارشنبه-4 اسفند- چند مصوبه در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت؛ نخست طرح استفساریه تبصره ٤ ماده ٥٢ قانون انتخابات بود که قبلا هم دو نوبت به شورای نگهبان ارسال شده بود و توسط شورا ایراداتی نسبت به آن وارد شد. صرف نظر از عدم تطابق سئوال و پاسخ این استفساریه، ایراد سابق شورای نگهبان کماکان به قوت خود باقیست. این استفساریه مغایر اصل ٩٩ قانون اساسی و نظریه تفسیری شورای نگهبان است.

وی در ادامه درباره دو مصوبه دیگر بررسی شده در جلسه شورای نگهبان گفت: عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی طرح اصلاح بند الف ماده ١٠٣ قانون مدیریت خدمات کشوری و لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان (ایتا) به مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

کدخدایی در باره لایحه برنامه ششم توسعه کشور نیز گفت: هنوز پاسخ شورای نگهبان را به مجلس شورای اسلامی ارسال نکردیم. اصلاحات مجلس شورای اسلامی بررسی شده و ظرف امروز و فردا پاسخ را به مجلس شورای اسلامی اعلام می کنیم؛ البته این لایحه ایراداتی دارد.

به گزارش همشهري آنلاين،موضوع استفساریه به این شرح بود که با توجه به مفاد تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7 مهر 78 و اصلاحات بعدی آن مبنی بر اینکه پس از اعتراض نامزد انتخابات به رد صلاحیت خود از سوی هیأت مرکزی نظارت شورای نگهبان 20 روز پس از اظهار نظر هیأت مرکزی نظارت «نظر قطعی و نهایی» خود را در خصوص تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد نمود، آیا شورای نگهبان می‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه صلاحیت منتخب را رد کند و به این وسیله آرای او را باطل نماید؟

پاسخ استفساریه مذکور که به تصویب مجلس رسید بدین شرح است که: «خیر، پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت 20 روزه مذکور در تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات با رعایت «قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف (مصوب 22 آبان 78 مجمع تشخیص مصلحت نظام) این شورا نمی‌تواند اظهار نظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده 30 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار گیرد.»

 

کد خبر 363148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha