سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

۱۳ روز از پایان جنجالی‌ترین دوره جشنواره فیلم فجر می‌گذرد اما حاشیه‌های آن به لطف اظهار نظرهای گاه و بی‌گاه سینماگران و مدیران سینمایی در رسانه‌های مکتوب، برخط و فضای مجازی همچنان ادامه دارد و این اواخر پای مجلس و نمایندگان مردم هم به مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران کشیده شده است.

سینما

به گزارش همشهري، كمتر از 24 ساعت پس از ديدار مسعود فراستي با برخي اعضاي كميته فرهنگ، هنر و رسانه كميسيون فرهنگي مجلس، رئيس سازمان سينمايي به همراه معاون پارلماني وزير ارشاد، دبير جشنواره سي و پنجم و معاون نظارت و ارزيابي سازمان سينمايي به مجلس رفتند تا پاسخگوي پرسش‌هاي نمايندگان درباره حاشيه‌هاي جشنواره باشند. همزمان با رسانه‌اي شدن مباحث اين ديدار، حميد فرخ‌نژاد، پرويز پرستويي و چند بازيگر و سينماگر ديگر هم با ادبياتي غريب به جنگ منتقد برنامه تلويزيون «هفت» رفتند و او را حسابي نواختند!

  • روايت ديدار از زبان نماينده مجلس

سيداحسان قاضي‌زاده‌هاشمي، نماينده مردم فريمان و سرخس كه از حاضران در جلسه ديدار با مديران سينمايي بوده، درباره دلايل برگزاري اين جلسه به خبرنگار همشهري مي‌گويد: پيش، حين و پس از جشنواره فيلم فجر امسال اعتراض‌هاي زيادي از رسانه‌ها، هنرمندان، سينماگران و مردم به كميسيون فرهنگي رسيد. ما از ابتدا بنا را بر ورود نگذاشته بوديم اما وقتي آمار اعتراض‌ها بالا رفت، از منظر شأن نظارتي مجلس وارد ماجرا شديم و در فضايي صميمي پرسش‌هاي خود را مطرح كرديم و سخنان مديران سينمايي را شنيديم.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس در پاسخ به انتقادهايي كه از ورود مجلس به مباحث سينمايي مي‌شود، مي‌افزايد: بنده و همكارانم حداقل 28 گزارش يا نامه اعتراضي درباره روند برگزاري جشنواره فيلم فجر امسال دريافت كرديم. ضمن اينكه 2 جشنواره فجر 58 ميليارد تومان بودجه دارند و براي سال آينده هم قريب 210 ميليارد تومان بودجه سينمايي درخواست شده است.

مجلس در بعد نظارتي موظف است در نحوه هزينه‌كرد بودجه‌هايي كه تصويب مي‌كند، ورود كند و اين جلسه‌ها و ديدارها اصلا عجيب نيست.قاضي‌زاده كه خودش امسال برخي فيلم‌هاي جشنواره را ديده، با اشاره به گلايه حجت‌الله ايوبي از حضور فراستي در مجلس سخنان خود را چنين ادامه مي‌دهد: جز منتقد برنامه هفت، تعدادي از هنرمندان موارد مورد نظر خود را به گوش ما رساندند، كارگردان فيلم خوب «ويلايي‌ها» به برخي انتقادها اشاره كرد، 2 عضو محترم هيات انتخاب نكاتي داشتند، حرف‌هاي برخي اهالي رسانه و تهيه‌كننده‌ها را هم شنيديم و پس از جمع‌بندي در خدمت دوستان سازمان سينمايي بوديم. آقاي ايوبي هم ابتدا از برجسته شدن سينماي اميد و افزايش فروش فيلم‌ها گفتند.

نماينده مردم فريمان و سرخس در مجلس با اشاره به انتقاد شديد مديران سينمايي از بحث دوتابعيتي بودن برخي داوران جشنواره فيلم فجر امسال مي‌گويد: آقاي ايوبي و دوستان ابتدا برافروخته شدند اما در نهايت دوتابعيتي بودن يكي از داوران را تاييد كردند؛ ضمن اينكه خودشان به گذشته و عملكرد فراستي به شدت انتقاد داشتند. متوسط و ضعيف بودن بسياري از فيلم‌ها، قابل قبول بودن دو تا سه فيلم، سطح نازل فيلم‌هاي اجتماعي و حاشيه‌سازي برخي داوران دوره‌هاي گذشته و كساني كه آثارشان به جشنواره نيامد هم از مطالبي بود كه ايوبي به آنها اشاره كرد.

  • لزوم نظارت بر بودجه 35 ميلياردي 10 فيلم فاخر

سيداحسان قاضي‌زاده‌هاشمي درباره رويكرد مجلس به مباحث سينمايي مي‌گويد: وزارت ارشاد براي سال آينده 35 ميليارد تومان بودجه براي توليد 10 فيلم فاخر درخواست كرده كه اگر در مجلس تصويب شود، وظيفه داريم نسبت به هزينه‌كرد اين بودجه نظارت كنيم. ما مجلس را بهترين مأمن براي رسيدگي به صداي اعتراض هنرمندان مي‌دانيم و معتقديم مجلس بالاترين ركن مردمسالاري براي تبلور اراده ملي و پاسخگويي به افكار عمومي است. نمايندگان مجلس هرگز تحت تاثير سخنان يك منتقد قرار نمي‌گيرند و درخواست تماشاي 3 فيلم «گشت2»، «كاناپه» و «ماه‌گرفتگي» هم براي روشن شدن برخي حقايق مطرح شده است.

کد خبر 362860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha