مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند برخی محاسبات را به‌شکل نمایی سریع‌تر از کامپیوترهای کلاسیک انجام دهند

کامپیوتر کوانتوم

گروهی بین‌المللی از فیزیکدانان، طرح ساخت کامپیوتر کوانتومی عظیمی را با تکیه بر فناوری‌های موجود پیشنهاد کرده‌اند که به اندازه‌ی یک زمین فوتبال وسعت دارد و می‌تواند سخت‌ترین مسائلی را که ابررایانه‌های امروز قادر به پاسخگویی به آن‌ها نیستند، حل کند.

  • کامپیوتر کوانتومی چیست؟

کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند با تکیه بر ویژگی‌های کوانتومی ذرات زیراتمی، برخی محاسبات را به‌شکل نمایی سریع‌تر از کامپیوترهای کلاسیک انجام دهند.

در کامپیوترهای رایج (کلاسیک)، محاسبات در مبنای ۲ انجام می‌شوند و هر واحد اطلاعات (بیت) یا در وضعیت صفر (خاموش) قرار دارد یا یک (روشن)

اما واحد اطلاعات کوانتومی که کیوبیت (qbit) نام دارد، از ویژگی‌های کوانتومی بهره می‌برد و می‌تواند صفر، یک یا مقداری بین آن‌ها را بپذیرد.

فیزیکدانان با استفاده از قوانین شگفت‌انگیز فیزیک کوانتومی توانسته‌اند روش‌هایی برای محاسبات فوق‌العاده سریع بر اساس این ویژگی‌ها طراحی کنند.

  • طرح جدید چیست؟

گروهی بین‌المللی از فیزیکدانان به سرپرستی «وینفرید هنزینگر» از «دانشگاه ساسکس»، طرحی برای ساخت کامپیوتر کوانتومی به روش «یون‌های به‌دام افتاده» ارائه داده‌اند که از فناوری‌های موجود بهره می‌برد.

هزینه‌ی ساخت آن دست‌کم ۱۲۶ میلیون دلار برآورد شده است و پس از ساخت، وسعتی به اندازه‌ی زمین فوتبال خواهد داشت. در این روش، یون‌ها درون میدانی مغناطیسی به ‌دام خواهند افتاد و هر کدام، نقش یک کیوبیت را ایفا خواهد کرد.

  • قدرت پردازش آن چقدر است؟

پیشرفته‌ترین رایانه‌های امروزی هم نمی‌توانند عددی ۲۰۴۸ بیتی را که ۶۱۷ رقم دارد، به عوامل اولش تجزیه کنند،‌اما کامپیوتری کوانتومی ایدئال با بهره‌گیری از ۴۰۹۶ کیوبیت می‌تواند این مسئله را در ۱۱۰ روز حل کند.

برای کامپیوتر کوانتومی برپایه‌ی یون‌های به‌دام افتاده، حل این مسئله با دومیلیارد یون در ۱۱۰ روز امکان‌پذیر است.

منبع: همشهري دانستنيها

کد خبر 362808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha