یاسمن رضائیان: پایان داستان‌های شیرین همیشه هم غمگین نیست. اصلاً داستانی که با شیرینی شروع شده‌باشد پایانی شیرین هم دارد.

وقتی می‌شنوید: «قصه‌ها سرگردان بودند و می‌چرخیدند تا جایی را پیدا کنند و قلب قصه‌گو را یافتند»، احساس می‌کنید شیرین‌ترین پایان دنیا را تجربه می‌کنید. ما تا وقتی با قصه‌ها زندگی می‌کنیم در قلب قصه‌گو‌ها جاودان می‌مانیم.

اختتاميه‌ي نوزدهمين جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گويي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان صبح روز اول اسفند 1395 در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد.

در اين مراسم عليرضا حاجيان‌زاده، مدير عامل كانون پرورش فكري در خصوص اهميت برگزاري چنين برنامه‌اي گفت: «امروز که در اين فرصت گرد هم آمده‌ايم تا اختتامیه‌ي مهم‌ترين و تأثیر‌گذار‌ترين رويداد برجسته و ارزشمند ادبيات عامه را با عنوان نوزدهمين جشنواره‌ي بين‌المللي قصه‌گويي برگزار كنيم مي‌دانيم اين رخداد اهميت فراواني دارد و نشانه‌اي ست از توجه به هنري كه شايد بر‌خلاف برخي هنر‌ها بهره‌مند از چهره‌هاي سر‌شناس يا قرار‌داد‌هاي كلان اقتصادي نباشد، اما از نخستين روز‌هاي كودكي در زندگي بسياري از انسان‌ها حضور داشته و بخش قابل توجهي از ساختار و سازمان زندگي آن‌ها را شكل داده است.»

وي در مورد پيوند ميان هنر قصه‌گويي و آموزش‌و‌پرورش گفت: «در فرهنگ ملت‌ها داستان و قصه‌گويي همواره يكي از ابزار‌های مهم براي انتقال دانش و مهارت‌هاي زندگي به نسل جديد بوده است. هنر قصه‌گويي هنري ست كه مي‌تواند محيط يادگيري را با‌نشاط و لذت‌بخش كند و بسياري از نارسايي‌هاي نظام آموزش را جبران كند.»

حاجيان‌زاده در ادامه عنوان كرد: «بهترين قصه‌گوي عالم كسي جز آفريننده‌ي عالم نيست؛ چرا كه در كلام خود صراحتاً اعلام كرده است: نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَيْنا إِلَيْکَ هذَا الْقُرْآنَ (ما با وحی این قرآن به تو ، بهترین قصه را با بهترین شیوه داستان‌سرایی بر تو می‌خوانیم). اين كلام وحي گوياي اين است كه هنر قصه‌گويي مبنايي اعتقادي دارد.

 

  • جایزه‌ها

در اين مراسم، از داوران هر بخش دعوت شد تا با حضور در جايگاه، جايزه‌ي برگزيدگان را اهدا كنند.

داوران بخش بين‌الملل، «نوربرت كوبر»، «مورتي بنانتا» و «مصطفي رحماندوست»، جايزه‌ي نفرات اول تا سوم را به ترتيب به «الويا انس پرز ناپولس» از كوبا، «فاطمه توانگر مروستي» از يزد و «وحيد خسروي» از كرمانشاه و «كيوان اقبالي» از البرز اهدا كردند.

در بخش قصه‌گويي ملي، «محمد سيمزاري»، «علي خانجاني» و «سيد‌علي كاشفي‌خوانساري»، برگزيدگان را به اين شرح اعلام كردند:

نفر اول: «آرام اميني» از كرمان با قصه‌ي روزي خدا

نفر دوم: «ليلا عيوض‌زاده» از قزوين با قصه‌ي شلغم پر بركت

نفر سوم: «سوسن حياتي» از بوشهر با قصه‌ي مردي كه بسم‌الله مي‌گفت

جايزه‌ي بخش پدر‌بزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌ها به «مرتضي دهقان» از فارس براي قصه‌ي بخت بد و «سيد‌فاطمه سيد‌رضايي» از قزوين با قصه‌ی كرعمو (نفرات دوم) و «فاطمه موسوي» از البرز با داستان گل‌گيس و «نعيمه جدي» از يزد با قصه‌ي نخودي (نفرات سوم) تعلق گرفت.

داوران در اين بخش، قصه‌گويي را حائز دريافت رتبه‌ي اول ندانستند.

هم‌چنين در بخش رضوي، اسامی برگزيدگان به شرح زير اعلام شد:

نفر اول: «داوود ريحاني» از خراسان رضوي با قصه‌ي ضمانت آقا

نفر دوم: «آسيه رحمتي» از خوزستان با قصه‌ي در سايه‌سار مهرباني

نفر سوم: «فرانك فروزانفر» از البرز با قصه‌ي ستاره‌اي كه درخشيدن گرفت

 

  • داستانی از امام رضا(ع)

داوران بخش داستان رضوي، «محسن هجري»، «شهرام شفيعي» و «طاهره ايبد» برگزیدگان این بخش را به شرح زیر اعلام کردند:

نفر اول:  «شعله ايل‌بيگي» از چهار‌محال‌و‌بختياري براي داستان فانوس و فرنگيس

نفر دوم: «ابراهيم باقري حميد‌آبادي» از مازندران براي داستان تتلوك

نفرات سوم: «هادي رضويان» از مازندران براي داستان ضامن آهو و «معصومه كريمي» از همدان برای داستان ساعت‌هايي كه بي تو گذشت.

در بخش مقالات نیز، داوران، «حسن دولت‌آبادي»، «غلامعلي افروز» و «اكرم قاسم پور» جایزه‌ها را به برگزیدگان اهدا کردند.

نفر اول: «مريم حيدري» و «هادي بهرامي» (مقاله‌ی مشترک)

نفر دوم: «بهار ملك‌پور» و «ریحان کیوانی»

نفر سوم: «مينا قياس آبادي» و «جعفر كريمي»

هم‌چنين جايزه‌ي بخش فراگير به «زينب صباغ» از تهران براي قصه‌ي پنيرك تعلق گرفت.

 

  • قصه‌ها مرز نمی‌شناسند

شاید این جمله یکی از بهترین جمله‌هایی باشد که می‌توانید در وصف داستان بشنوید: قصه‌ها مرز نمی‌شناسند و به همه‌جا سرک می‌کشند؛ چون بچه‌ها مرز را نمی‌شناسند.

در مراسم اختتامیه‌ی نوزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 11 نوجوان قصه‌گو تقدیر شد.

مهدیه فداکار، علیرضا متشفع، ماهانا آقا‌داوود، زهرا ابراهیمی، مریم مهدی‌پور، صبا بهار‌پور،سید‌حسین صیادی، معصومه جعفری، امیر‌عباس شاهچراغ، آرزو چغلوندی و آناهیتا محلفی نوجوان‌هایی بودند که در طول زمان برگزاری جشنواره در کنار بزرگ‌تر‌ها به قصه‌گویی پرداختند.

***

اگر در مراسم اختتامیه نبودید به شما می‌گویم كه در پايان مراسم همه می‌خندیدند و با هم عکس می‌انداختند. همه خوشحال بودند. انگار همه می‌دانستیم پایان تمام ماجرا‌های دوست‌داشتنی، شیرین است. همه می‌دانستیم تا وقتی با قصه‌ها زندگی می‌کنیم در قلب قصه‌گوها جاودان می‌مانیم.

کد خبر 362574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha