مینا صیادى: می‌گوید کارتون‌های «کیمبا»، «باگزبانی»، «دانلدداک» و «یوگی و دوستان» از کارتون‌های محبوبش بوده‌اند و در آن دوران، شخصیت کیمبا یا شیرسفید تأثیر زیادی رویش گذاشته‌ بود.

کیف‌ها به ما خیلی نزدیک‌اند

«حميد نخعي» با انيميشني متفاوت و جذاب به دهمين جشنواره‌ي پويانمايي تهران پا گذاشته است. انيميشن «دنياي كيف‌ها» روايتي عجيب از دنياي كيف‌هاي ماست و از نظر ايده و ساخت بي‌شباهت به انيميشن‌هاي روز دنيا نيست.

او مي‌گويد در دوره‌هاي قبل جشنواره فقط بازديدكننده‌ي آثار بوده و اين اولين‌بار است كه در جشنواره‌ي پويانمايي تهران شركت كرده و اميدوار است از اين جشنواره دست پر برگردد.

وقتي با او در يكي از روزهاي برفي تهران براي گفت‌وگو تماس گرفتيم گفت در كرمان هفته‌نامه‌ي دوچرخه را نديده و با آن آشنا نيست، اما با خوش‌رويي پاسخ سؤال‌هايمان را داد و گفت اين گفت‌وگو را به فال نيك مي‌گيرد و به ادامه‌ي اين آشنايي اميد دارد.

* * *

  • از نوجواني تصمیم داشتید انیماتور شوید یا خودش پیش آمد؟

هميشه به انیمیشن علاقه‌‌ي زیادی داشتم و عاشق کارتون بودم، ولی مدت‌ها بود از این مسیر دور شدم. اما از 17سال پیش مثل ضرب‌المثل معروف «هرکسی کو دور ماند از اصل خویش، باز جوید روزگار وصل خویش»، انیمیشن را به‌طور جدی از سر گرفتم.

  • به نظرتان ذائقه‌ی نسل امروز با نسل گذشته چه‌قدر فرق کرده و چرا انیمیشن‌های امروز این‌قدر متفاوتند؟

خب بچه‌های امروز، بچه‌هاي این زمانه‌اند و بدیهی است ذائقه‌ي‌ آن‌ها نیز همگام با تکنولوژی‌های جدید عوض شده و حالا انیمیشن‌های قدیمی مثل قبل جواب‌گوي آن‌ها نیست.

  • انیمیشن‌های زیادی درباره‌ی دنیای اسباب‌بازی‌ها، ماشین‌ها، هواپیماها، حلزون‌ها و حتی میکروب‌ها ساخته شده‌اند. اما قطعاً دنیای کیف‌ها اتفاق تازه‌ای است. ایده‌ی دنیای کیف‌ها از کجا آمد؟

کیف‌ها به ما خیلی نزدیک‌اند. هرروز از کنارشان رد می‌شویم، ولی درست آن‌ها را نمی‌بینیم. آن‌ها هم دنیای مخصوص به خودشان را دارند. مثل کیفی كه دوست دارد با صاحبش به سفر برود و یا سرنوشت کیف‌هایی که در فرودگاه گم می‌شوند. همه‌ی این‌ها برای من جذاب بود و واقعاً دلم می‌خواست بدانم آن‌جا چه خبر است. ایده‌ي اولیه‌ي دنیای کیف‌ها نیز از این تصويرهاي ذهنی شکل گرفت.

  • در ابتدای کار چه تصوری از دنیای کیف‌ها داشتید. فکر می‌کردید چه‌طور جایی باشد؟

به کمک تیم طراحی و ایده‌های مختلف و متعدد آن‌ها، توانستم به شخصیت‌های مورد نظرم برسم. به یاد دارم در مرحله‌ي مدل‌سازی شخصیت‌ها، وسواس زيادي به خرج می‌دادیم تا شخصیت‌ها همان‌طوری باشند که فکرش را می‌کردیم. براي همين مرحله به مرحله جلو می‌رفتیم تا به شخصيت ذهنی‌مان نزدیک‌تر شود. روند کار طولانی و با دقت زیاد بود، اما همان‌طور که می‌بینید محصول آن بسیار جذاب و دیدنی شده است.

  • شخصیت‌پردازی كيف‌ها باید قابل توجه بوده باشد. این‌که هرکیف چه شخصیتی داشته باشد و چه شکل و شمایلی در مرحله‌ی فیلم‌نامه اتفاق افتاد یا پس از آن در مرحله‌ی طراحی شخصیت؟

شخصیت‌ها در داستان شکل گرفته بودند و طراحی و مدل‌سازی برهمان اساس پیش رفت. سادگی، جسارت، شیطنت و همه‌ي ویژگی‌های آن‌ها، دقیقاً در فیلم‌نامه شکل گرفته بود و آماده‌ي جان‌دهی بود.

  • کدام کیف را بیش‌تر از بقیه دوست دارید؟

«لاگی» را خيلي دوست دارم. او شخصیت اول داستان است و بهانه‌ي ورود ما به دنیای کیف‌هاست. لاگي کیفی بسیار دوست‌داشتنی و جذاب است. اما وقتی مدت‌ها آن پایین و در دنیای کیف‌ها زندگی کنی، آن‌وقت همه‌ی آن‌ها را دوست خواهی داشت.

  • ساخت دنیای کیف‌ها چه‌قدر زمان برد و چه‌قدر سخت‌تر از چیزی بود که تصور می‌کردید؟

مراحل ساخت دنیای کیف‌ها نزدیک به سه سال طول کشید. در ابتدا به نظر ساده می‌آمد، اما هرچه پیش‌تر رفتیم متوجه سختی‌های کار شدیم که البته با شیرینی‌ و لذت خاص خودش همراه بود.

  • از دوبله‌ي انگليسي و ظاهر سایت رسمی دنیای کیف‌ها برمی‌آید که به‌طور جدی به دنبال حضور جهانی آن هستید.

بله، کار به زبان انگلیسی صداگذاری شده و آماده‌ي شرکت در بازارهای جهانی است. اما در کنار آن صداگذاری به زبان فارسی و با دوبلورهای فارسی‌زبان هم انجام شده است.

در بازار فیلم‌های معروف دنیا مثل بازار کن و برلین هم شرکت کردیم. واکنش آن‌ها وقتی که تبليغ انيميشنمان نمایش داده می‌شد، برایمان جالب بود. آن‌ها به‌وجد آمده بودند و متعجب بودند که چگونه این کار در ایران تولید شده است.

  • قطعاً تا چند سال قبل تصور ساختن چنین انیمیشنی در ایران سخت و غیرممکن به نظر می‌رسید. اما حالا پیشرفت‌های زیادی اتفاق افتاده است. فکر می‌کنید دنیای کیف‌ها با انیمیشن‌های روز دنیا قابل مقایسه است؟

توانایی همکارانم در ایران بالاست و پتانسیل لازم را برای رقابت در تولید و ورود به بازارهای جهانی دارند. ولی هنوز نمی‌شود امکانات ساخت موجود در ایران را با چیزی که در دنیا اتفاق می‌افتد، مقایسه کرد.

  • فکر می‌کنید در جشنواره‌ی پویانمایی تهران چه اتفاق‌های خوبی براي دنياي كيف‌ها بیفتد؟

جشنواره موقعیت خوبی برای بالارفتن و دیده‌شدن کار است. دوست دارم دنیای کیف‌ها جایزه بگیرد تا انرژی تازه‌‌ای در تیم سازنده‌مان ایجاد شود و کار بعدی را بهتر از قبل آغاز کنیم.

  • فکر می‌کنید مخاطبان کودک و نوجوان نسبت به دنیای کیف‌ها چه واکنشی داشته باشند؟

مطمئنم کار با استقبال زیادی روبه‌رو خواهد شد. شخصیت‌های دنیای کیف‌ها، رفتارهايي کاملاً متعارف  و باورپذیر و خودمانی دارند و به‌راحتی بامخاطب ارتباط برقرار می‌کنند.

  • برای نوجوان‌های علاقه‌مند به انیمیشن چه پیشنهادی دارید؟

در هر سطحی که هستید، ببینید و کار کنید؛ البته از نوع تیمی‌اش! کار تیمی‌کردن را یاد بگیرید كه خيلي مهم است.

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۶۸

کد خبر 362464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha