همشهری آنلاین: رییس سازمان مدیریت بحران با بیان این که حذف منشاء داخلی پدیده ریزگردها امری هزینه‌بر و درازمدت است، گفت: باید سه میلیون هکتار نهال‌کاری برای مقابله ریزگردها انجام شود.

سه میلیون هکتار نهال‌کاری برای مقابله با منشاء داخلی ریزگردها

به گزارش ايرنا، اسماعیل نجار روز چهارشنبه در حاشیه سی و سومین همایش فصلی مدیران کل پزشکی قانونی کشور در قشم گفت: مقابله با منشاء داخلی پدیده ریزگردها راه‌حل فوری ندارد، نیازمند کاشت سه میلیون هکتار نهال و گیاهان متناسب با اقلیم است و تا زمان جا افتادن ریشه گیاهان و تغذیه از منابع آب زیرزمینی باید گیاهان آبیاری شوند که امری هزینه‌بر و درازمدت است.

وی با بیان این که بیابان‌زایی، تغییرات اقلیمی، کاهش منابع آبی و بارش‌ها علت‌های اصلی داخلی بروز این پدیده است، خاطرنشان کرد: اقدام‌هایی توسط دولت در راستای مقابله با گرد و غبارها در استان خوزستان صورت گرفته اما بخش قابل توجهی از ریزگردها منشا خارجی دارد.

رییس سازمان مدیریت بحران یادآور شد: دولت به مشکل آلودگی هوای کشور به ویژه در خوزستان توجهی ویژه دارد اما گرمایش زمین به میزان 1.7 درجه سانتی‌گراد و پیامدهای ناشی از آن همچون کمبود آب، کاهش میزان بارندگی و بیابان‌زایی از دیگر علت‌های بروز این پدیده است که یک دولت به تنهایی نمی‌تواند در زمینه رفع آن‌ها اقدام کند.

وی با بیان این که محیط زیست متولی اصلی در زمینه ریزگرد‌ها است اضافه کرد: سایر سازمان‌ها مانند جنگل‌ها و مراتع نیز در زمینه مقابله با ریزگردها مسئولیت دارند و به ویژه با محدودیت‌های اعتباری موضوع بسیار پیچیده شده اما دولت از همه ظرفیت‌ها بهره گرفته که از جمله می‌توان به طرح احیای هورالعظیم اشاره کرد.

نجار ادامه داد: بخش قابل توجهی از این تالاب در خاک ایران است که پیش‌تر جهت حفاری و بهره‌برداری از منابع نفتی تخلیه شده بود اما دولت یازدهم حق‌آبه‌ای برای احیای آن در نظر گرفت و تا کنون سه زون هورالعظیم آبگیری شده است.

وی تصریح کرد: 80 درصد پدیده ریزگردها منشا خارجی دارد که 60 درصد آن از کشور عراق است اما مقابله با این پدیده به هیچ عنوان در اولویت آنها نیست.

رییس سازمان مدیریت بحران افزود: عراق هم اکنون مشکلات جدی‌تری برای مقابله دارد و از سویی بخشی از کانون‌های تولید ریزگردها هم اکنون در کنترل تروریست‌هاست.

وی بیان کرد: تغییرات منطقه‌ای مانند احداث سد در بالادست رود دجله و فرات توسط ترکیه که موجب خشکی برخی مناطق و افت رطوبت شده که با وزش بادهای شدید ریزگردها به خوزستان می‌رسد. 

کد خبر 362419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha