همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: روزانه ۳ هزار تن زباله در سه استان شمالی کشور تولید می‌شود که در ایام نوروز این میزان به بیش‌تر از سه برابر افزایش می‌یابد.

سه برابر شدن حجم زباله ایام نوروز در شمال کشور

به گزارش ايرنا، محمد درویش روز چهارشنبه گفت: بحران زباله در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان موجب شد تا بسیاری از جنگل‌ها رو به نابودی روند زیرا مدیریت این حجم زباله کار دشواری است از این رو میلیون‌ها تن زباله در گوشه گوشه جنگل‌های شمال رها و به مرور موجب از بین رفتن درختان می‌شوند.

وی اظهار کرد: همچنین شیرابه این حجم زباله وارد رودخانه‌ها و از آنجا وارد زمین‌های کشاورزی و محصولات می‌شود و زندگی و سلامت تمام ایرانیانی را که از این محصولات استفاده می‌کنند تحت تاثیر قرار می‌دهد.

درویش تاکید کرد: تولید زباله نه فقط در استان‌های شمالی بلکه در سراسر کشور نگران‌کننده است و بنا به اعلام کارشناسان و سازمان‌های متولی میانگین تولید زباله در کشور ما نسبت به میانگین جهانی بسیار بیشتر است که جای نگرانی و تامل دارد.

وی با اشاره به تاثیر فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش تولید پسماند در کشور گفت: اگر بتوانیم به سمت تولید کم‌تر زباله حرکت کنیم و همان میزان تولید را نیز از مبدا تفکیک کنیم می‌تواند تاثیر زیادی در اقتصاد، کیفیت زندگی و بهبود وضعیت محیط زیست کشور داشته باشد.

وی گفت: قرار است سازمان حفاظت محیط زیست برای ایام نوروز پویش "ساحل پاک، مسیر سبز" را آغاز کند که تا چند روز آینده برای شروع جلسه‌ای با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران سه استان شمالی کشور در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود تا تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شود.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بر نقش سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی در این زمینه اشاره کرد و گفت: سمن‌های محیط زیستی همواره در راستای حفظ محیط زیست نقشی پررنگ داشته‌اند و در این جلسه نیز وظیفه و نقش سمن‌ها در این پویش مشخص می‌شود.

درویش اظهار کرد: البته تولید پسماند فقط مختص کشور ما نیست بلکه معضلی جهانی است، در سال 1998 برای نخستین بار جزیره‌ای در اقیانوس آرام در جوار هاوایی کشف شد که به قاره هفتم یا قاره کثیف نام‌گذاری شد.

وی گفت: مساحت این جزیره 3.5 کیلومتر مربع بود و هر سال 10 درصد به مساحت آن اضافه می‌شد، نکته قابل تامل این است که این جزیره از زباله‌های ریخته شده در دریا در مدت نیم قرن تشکیل شد، ریختن زباله در سالیان طولانی موجب نابودی 240 گونه آبزی در سراسر دنیا شده است.

درویش تاکید کرد: برای مقابله با مساله پسماند باید تلاش کنیم تا مردم نسبت به زیستگاه‌شان که درحال نابودی است حساس شوند و نسبت به نجات آن تلاش کنند که در این راستا مردم، دولت و سازمان‌های مردم نهاد در کنار هم می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

کد خبر 362220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha