همشهری آنلاین- مریم دری‌منش: پلنگی که با آسیب‌های جدی از رودسر به تهران منتقل شده بود، با عمل جراحی‌ از مرگ حتمی نجات پیدا کرد.

Leopard

اين پلنگ در منطقه رودسر در دامي كه معمولا براي گرازها كارگذاشته مي‌شود، گرفتار شده بود كه با تلاش فراوان خود را از تله نجات مي‌دهد، اما اين تلاش منجر به فشار زياد به ستون فقرات و آسيب نخاعي حيوان مي‌شود. پس از حدود 15 يا 20 روز محيط‌بانان اين پلنگ را كه در گوشه‌اي بي‌رمق افتاده بود و در اين مدت هم دسترسي به آب و غذا نداشته، پيدا كرده و آن را به پارك پرديسان تهران منتقل مي‌كنند.

دكتر حميدرضا فتاحيان، متخصص جراحي و استاديار گروه آموزشي علوم درمانگاهي دانشكده علوم تخصصي دامپزشكي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد كه با عمل جراحي جان پلنگ را نجات داده است، درباره سير معالجه پلنگ به همشهري گفت: اين پلنگ ابتدا براي درمان به كلينيك پرديسان تهران منتقل مي‌شود كه پس از انجام سي تي اسكن در دانشكده دامپزشكي دانشگاه تهران و البته بدون معاينه دقيق عصبي در شرايط هوشياري، طبق نظر دامپزشكان اين دانشكده و انتقال اين نظر به دامپزشك كلينيك پرديسان و با تشخيص ضايعه نخاعي، با اين ايده كه اميدي به بهبودي نيست، راي به يوتانايز (مرگ آرام) پلنگ داده و نظر خود را به سازمان حفاظت محيط زيست اعلام مي‌كنند.

در سازمان اما با توجه به گفته دكتر تيموري، مدير كل حفاظت و شكار و صيد سازمان با دامپزشكان ديگري هم در خصوص شرايط اين پلنگ مشورت شده و در نهايت قرار بر اين مي‌شود تا شانس ديگري به اين حيوان داده شود.

دكتر فتاحيان تصريح كرد: در پي اين تصميم پس از بررسي تصاوير سي تي اسكن، جراحي را توصيه كردم كه سازمان هم با توجه به نظر دامپزشكان دانشگاه تهران، با جراحي موافقت كرد.

وي اضافه كرد: سپس با انجام راديوگرافي از كمر حيوان و انجام آزمايش خون و با توجه به اين كه جابجايي مهره‌ها زياد نبود و مشكلي هم در قفسه سينه نبود، اقدام به عمل جراحي در بيمارستان كرديم كه حدود دو ساعت به طول انجاميد و پس از آن با جدا كردن پلنگ از دستگاه بيهوشي، راديوگرافي تكميلي انجام و سپس براي مراقبت‌هاي بعدي، پلنگ دوباره به پارك پرديسان منتقل شد.

عملي اين پلنگ بسيار سخت و پيچيده بود كه البته با مكانيسم درماني نسبتا پيشرفته‌اي كه در كشور داريم و با كمك ابزار و تكنيك و مهارت انجام شد.

به گفته دامپزشك، فرداي روز جراحي هم حيوان شروع به خوردن غذا كرد و به تحريك عصبي پايش واكنش نشان داده و حتي با توجه به ضعف در پاي راست، مشاهده شد كه روي پاي چپش راه مي‌رود كه همه اين‌ها نشانه‌هاي اميدبخشي براي بهبودي است.

فتاحيان خاطرنشان كرد: پس از انتشار خبر موفقيت‌آميز اين عمل، حتي نامه‌اي از يكي از باغ‌وحش‌هاي شيكاگو دريافت كرديم كه در آن پيشنهاد شده بود مي‌توانيم با استفاده از آرام‌بخش براي اين حيوان فيزيوتراپي هم انجام دهيم.

پلنگ زخمی

وي در ادامه گفت: با توجه به اين كه پلنگ يكي از گونه‌هاي بسيار ارزشمند و در حال انقراض است بهتر است در اين گونه موارد با دانشگاه‌ها، باغ‌وحش‌ها و NGOهاي داخلي و خارجي تبادل‌نظر شده و براي درمان از همه توانايي‌ها، ‌دانش‌ها و ايده‌ها استفاده شود و همكاري جاي مناقشات و رقابت‌هاي كاري را بگيرد.

وي در پايان اظهار داشت: براي حفاظت از گونه‌هاي در حال انقراض به حمايت سازمان‌ها، از جمله سازمان حفاظت محيط زيست، فرهنگ‌سازي و همكاري همه نيروهاي علمي و توانمند نياز است.

کد خبر 362178

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha