همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند احتمالاً پارو کردن برف دلیل افزایش احتمال دچار شدن به حمله قلبی در مردان پس از بارش‌های سنگین برف در زمستان است.

shovel

به گزارش هلث‌دی پژوهشگران در یک بررسی جدید بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های حمله قلبی در فاصله ماه‌های نوامبر تا آوریل در ایالت کبک کانادا در میان سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۴ دریافتند ۶۰ درصد از بستری ‌شدن‌ها و مرگ‌های به علت حمله‌های قلبی در مردان رخ داده است.

این یافته‌ها نشان داد خطر بستری شدن و مرگ مردان به علت حمله قلبی پس از ریزش سنگین بالاتر است. بالاترین میزان خطر مربوط به روز پس از بارش برف و پس از بارش‌های برف که دو تا سه روز طول کشیده بودند، بود. خطر حمله قلبی پس از بارش برف حتی با وجود در نظر گرفتن سن، عوامل خطرساز قلبی-عروقی و سایر مشکلات بهداشتی بالاتر بود.

این پژوهشگران یادآور شدند که این رابطه میان بارش برف و افزایش حمله قلبی در زنان وجود نداشت.

دکتر ناتالی اوگر از مرکز پژوهشی بیمارستان دانشگاهی مونترآل و همکارانش که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند: «مردان بالقوه نسبت به زنان با احتمال بیشتری به خصوص پس از بارش سنگین برف ممکن است برف پارو کنند.»

گروه اوگر گزارش کرد: «حدس ما این است که سازوکار اصلی ارتباط میان ریزش برف و حمله قلبی، پارو کردن باشد.»

این پژوهشگران افزودند: «پارو کردن فعالیت جسمی سنگینی به شمار می‌رود که به خصوص در پارو کردن برف سنگین نیاز به ۷۵ درصد حداکثر ضربان قلب پیدا می‌کند.»

البته این پژوهشگران پذیرفتند که در این پژوهش داده‌های مربوط به عادات پارو کردن مختص هر جنسیت، اندازه زمین پارو شده و اینکه پارو کردن به طور دستی یا با ماشین برف‌روب انجام می‌شود، را در اختیار نداشته‌اند.

این پژوهشگران نتیجه‌گیری می‌کنند گرچه این بررسی رابطه علت و معلولی را ثابت نمی‌کند، این نظریه که پارو کردن با افزایش خطر حمله قلبی در مردان همراهی دارد، «معقول» به نظر می‌رسد.

یافته‌های این بررسی در ۳ فوریه در ژورنال انجمن پزشکی کانادا (CAMJ) منتشر شده است.

کد خبر 362114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha