یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیش از ۲۰۰ وال که در ساحلی دور افتاده در نیوزیلند به گل نشسته بودند،‌به کمک امدادگران و بومیان منطقه به آب بازگردانده شدند.

نهنگ

براساس گزارش BBC، با اين‌همه مقامات حفاظت از محيط زيست هشدار داده‌اند كه احتمال بازگشت وال‌ها به ساحل فرول اسپيت در ثاوت آيلند وجود دارد.

پيشتر داوطلبان توانسته‌بودند بيش از 100 نهنگ خلبان از بيش از 400 نهنگ را كه روز پنجشنبه به گل نشسته بودند به آب بازگردانند. اما اين زنجيره انساني به همراه گروهي از داوطلبان نتوانستند مانع از بازگشت نهنگ‌ها شده و روز شنبه اين موجودات باري ديگر در ساحل به گل نشستند.

بيشتر اين نهنگ‌ها كه در محوطه ميان پاپونگا و پاكاواو به گل نشسته بودند به كمك جزر و مد دريا دوباره به اعماق آب بازگشتند و مابقي آنها نيز به كمك امدادگران و داوطلبان به آب بازگردانده شدند.

اين به اصطلاح خودكشي دسته‌جمعي وال‌ها يكي از وخيم‌ترين مواردي بود كه تاكنون در نيوزيلند رخ داده است و از روز پنجشنبه تا به حال تعداد زيادي از داوطلبان براي كمك به مديريت اين فاجعه در سواحل اين منطقه حضور يافته‌اند.

تعداد زيادي از نهنگ‌ها كه در رديف اول گروه به گل نشسته بودند،‌با وجود تلاش پزشكان و داوطلبان براي خنك نگه داشتن بدنشان،‌جان خود را از دست دادند و نزديك به 20 نهنگ نيز به دليل وخيم بودن وضعيت بدني توسط امدادگران كشته شدند. هنوز دليل به گل نشستن نهنگ‌ها در اين منطقه مشخص نشده‌است. اما پس از مشاهده زخم بدن نهنگ ها كه به نظر رد آرواره كوسه‌ها بود، اين احتمال وجود دارد كه نهنگ‌ها پس از اينكه مورد هجوم كوسه‌ها قرار گرفته‌اند به اين منطقه از گلدن بي گريخته‌اند.

مختل شدن سيستم موقعيت‌يابي زيستي اين جانداران به دلايلي ناشناخته از ديگر فرضيه‌هاي مطرح است. به گفته محققان قدرت موقعيت‌يابي نهنگ‌ها در آب‌هاي كم‌عمق مختل مي‌شود. و زماني كه يك وال دچار اين مشكل شود، سيگنال‌هايي را براي ديگر اعضاي گروهش فرستاده و آنها نيز به اشتباه در دامي مشابه اسير مي‌شوند.

کد خبر 361795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha