یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

شبکه خبری الجزیره در گزارشی به موضوع تهدیدهای تخت‌جمشید، دروازه باستانی و گردشگری ایران پرداخت.

تخت جمشید

براساس اين گزارش كه در خبرگزاري ايسنا نيز بازنشر شده است، نشست زمين، خشكسالي و رشد جلبك‌ها و باكتري‌ها ازجمله تهديدهايي است كه ميراث جهاني پرسپوليس (تخت‌جمشيد) را همزمان با افزايش شمار گردشگران تهديد مي‌كند.

الجزيره اعلام كرد: بيش از يك‌سال است كه تحريم‌هاي غرب عليه ايران برداشته شده و به‌طور نمادين دروازه‌هاي كشور براي ساير كشورهاي جهان بازگشايي شده است. در اين ميان يكي از صنايعي كه بيشترين سود را از بهبود روابط ايران برده، گردشگري است كه در سال گذشته با رشد ۱۸ درصدي ورود گردشگران خارجي به ايران همراه شد.

در اين گزارش آمده است: براساس اعلام مؤسسه تحقيقاتي «ForwardKeys»، در حدفاصل ژانويه تا دسامبر سال ۲۰۱۶، گردشگراني از آمريكاي شمالي، اروپا و خاورميانه بيش از يك‌چهارم از مجموع گردشگران ورودي به ايران را به‌خود اختصاص دادند.

الجزيره در ادامه گزارش خود آورده است: يكي از مهم‌ترين مقاصد گردشگري در ايران پرسپوليس يا همان تخت‌جمشيد، شهر باستاني ۲۵۰۰ ساله هخامنشيان است كه زماني پايتخت امپراتوري پارس محسوب مي‌شد. بقاياي اين شهر ‌تاريخي كه پس از حمله اسكندر مقدوني تخريب شد، در شمال شهر شيراز قرار دارد.

براساس اين گزارش، آنچه از اين شهر تاريخي بر جاي مانده، سال‌هاست كه جاذبه گردشگري براي گردشگران داخلي و خارجي است؛ به‌ويژه اينكه اين محوطه در سال ۱۹۷۹ در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شد.

به گزارش الجزيره، در سال‌هاي اخير فعاليت‌هاي كشاورزي موجب شده زمين‌هاي اطراف پرسپوليس به‌دليل خالي‌شدن منابع آبي زيرزميني و خشكسالي نشست كند و همچنين رشد جلبك‌ها و باكتري‌ها بسياري از آثار و بناهاي باستاني اين محوطه را كه در سوي كوه رحمت (چمگان) واقع شده‌اند با تهديد روبه‌رو كرده است.

به گزارش الجزيره با لغو تحريم‌ها، متخصصان ايتاليايي و ژاپني براي كمك به حفظ اين محوطه باستاني دست به‌كار شده‌اند تا آن را براي حجم گردشگران بازديدكننده در سال‌هاي آينده آماده كنند.

کد خبر 361771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha