مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

پوسیدگی دندان ایرانی‌ها حتی در کودکانی که با فرهنگسازی می‌توان مانع از خراب شدن دندان‌های دائمی‌شان شد، رو به افزایش است.

پوسیدگی دندان

دكتر كاظم خسروي، عضو انجمن متخصصان دندانپزشكي ترميمي ايران گفت: متأسفانه ميزان شاخص پوسيدگي دندان در گروه هدف جامعه كه نوجوانان دوازده‌ ساله هستند، همچنان رو به افزايش است. وی افزود: اگرچه تعداد دانشكده‌هاي دندانپزشكي افزايش داشته و همچنين تعداد دندانپزشكان نيز چندين برابر شده ولي متأسفانه هنوز آمار دقيقي از DMF در بين گروه‌هاي مختلف جامعه نداريم.

اين متخصص دندانپزشكي ترميمي و زيبايي ادامه داد: اين نشانه كم‌كاري دانشكده‌ها و دندانپزشكاني است كه در سطح كشور پراكنده هستند و با توجه به‌وجود تعداد درمانگاه‌ها و كلينيك‌هاي دندانپزشكي كه هميشه پر از بيمار است نشان مي‌دهد مردم چقدر علاقه‌مند هستند و تا آنجا كه امكان دارد خرج سلامت دهان و دندانشان مي‌كنند، ولي نتيجه‌اي كه وجود دارد اين است كه سازمان بهداشت جهاني اطلاعاتي داده بود كه تا سال ۲۰۱۰ بايد كاري كنيم تا DMF براي گروه‌هاي هدف كه دوازده‌ساله‌ها هستند، به زير يك برسد. ولي متأسفانه بعد از گذشت ۶ سال آمار DMF اين گروه سني رو به افزايش است و تقريباً ميزان پوسيدگي اين گروه سني بالاي ۴ است و اين نشان‌دهنده اين است كه با وجود اينكه دولت و مردم سرمايه‌گذاري مي‌كنند ولي نتيجه معكوس مي‌گيريم. متأسفانه بيماري‌اي كه كشور و مردم ما را درگير كرده بحث زيبايي است و اين بحث زيبايي در تمام رشته‌هاي دندانپزشكي و پزشكي هم فراگير شده است.

  • 5/18 درصد هزينه پرداختی مردم خرج دندان می‌شود

برخلاف دكتر خسروي عده‌اي ديگر از متخصصان بالا بودن تعداد دندان‌هاي خراب را ناشي از گراني خدمات دندانپزشكي براي عده كثيري از افراد جامعه مي‌دانند. دكتر ايرج حريرچي، قائم‌مقام وزير بهداشت با اشاره به هزينه‌هاي بالاي دندانپزشكي گفت: طبق آخرين آمار‌ها حدود 18.5درصد از هزينه‌هاي پرداختي از جيب مردم تنها به‌خاطر هزينه‌هاي دندانپزشكي است و اين درحالي است كه حدود ۴۰درصد از مردم جامعه ما يعني ۴ دهك از خدمات دندانپزشكي محروم هستند و دريافت خدمات دندانپزشكي در آنها فقط در حد كشيدن دندان است و واقعيت اين است كه هر چه به دهك‌هاي بالا نزديك مي‌شويم، هزينه پرداختي افزايش مي‌يابد و حتي به ۲۵ درصد هم مي‌رسد كه اين رقم، آمار بالايي در مقايسه با كل هزينه‌هاي سلامت مردم است. وي افزود: متأسفانه به ازاي هر ايراني ۱۳ دندان كشيده، خراب يا پوسيده داريم كه اين شاخص خوبي نيست و راه‌حل اين است كه ابتدا براي فرزندان و دانش‌آموزان اقدامات پيشگيرانه انجام دهيم كه اين كار در سال گذشته انجام شده و امسال طرح فلورايد دانش‌آموزان به اتمام مي‌رسد.

  • كلاهبرداري از درد دندان

در شرايطي كه دهك‌هاي پايين جامعه هزينه پرداخت خدمات دندانپزشكي را ندارند افرادي متقلب در قالب شركت‌هاي بيمه‌اي مردم را با دريافت 79هزار تومان بيمه مي‌كنند. مشاور وزير بهداشت، در مورد سوء‌استفاده‌هاي تلفني و اينترنتي برخي از سودجويان با عناويني مانند بيمه‌هاي تكميلي دهان و دندان، به مردم هشدار داد. دكتر سيدسجاد رضوي گفت: آنها از عدم‌آگاهي مردم در اين زمينه استفاده كرده و در ابتدا عدد و رقم‌هاي بالايي را درخصوص خدمات دندانپزشكي ارائه مي‌دهند و ادعا مي‌كنند كه پس از عقد قرارداد، اين رقم‌ها به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌يابد، درصورتي كه تعرفه مصوب آن خدمت، همان رقم پس از تخفيف بوده است. اين شركت‌ها، بيماران را به مراكزي كه مورد تأييد وزارت بهداشت نيستند و مجوز ارائه خدمت ندارند، معرفي مي‌كنند و مردم بايد در اين زمينه آگاه باشند. هيچ‌يك از اين شركت‌ها مجوزي از سوي وزارت بهداشت و سازمان‌هاي بيمه‌گر براي اين كار ندارند. به جز بيمه‌هاي پايه و نيز بيمه‌هاي تكميلي كه از بيمه مركزي و شوراي‌عالي بيمه مجوز دارند، هيچ شركت يا مؤسسه بيمه‌اي براي ارائه خدمات حوزه سلامت مورد تأييد وزارت بهداشت نيست.

کد خبر 361634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha