همشهری آنلاین: کنوانسیون رامسر به عنوان قدیمی‌ترین معاهده بین‌المللی زیست محیطی در روز دوم فوریه سال ۱۹۷۱ در رامسر ایران برگزار شد و در آن توافقی برای حفاظت از تالاب ها در جهان بین کشورهای عضو شکل گرفت.

رونمای از سامانه ژئوپورتال ملی تالاب‌‌‌‌های ایران

به همین علت روز دوم فوریه روز جهانی تالاب‌ها نام گذاری شده است. ایران‌که یکی از اعضای اولیه کنوانسیون رامسر در حفاظت و بهره برداری پایدار از تالاب‌ها می باشد، تاکنون 24 تالاب (رامسر سایت) را به صورت بین المللی در آن ثبت نموده است. حفاظت از تالابها نیازمند داشتن اطلاعات دقیق کمی و کیفی از تالاب، حوضه آبریز، رودخانه‌‌‌‌های منتهی به آن، گونه‌‌‌‌های گیاهی و جانوری و زیستگاه‌‌‌‌‌‌های آنها و نحوه تغییرات این پارامترها در طول زمان دارد. در حقیقت این اطلاعات مبنای تصمیم گیری در زمینه حفظ یا احیای تالاب‌ها برای مدیران خواهد بود.

با این وجود مطالعات انجام شده روی تالابها معمولا پراکنده و جمع آوری اطلاعات از گزارشات آنها کاری سخت و دشوار می باشد. در صورت تحقق این امر نیز معمولا با مجموعه‌‌‌‌‌‌ای از اطلاعات در فواصل زمانی منقطع و وسعت مکانی محدود مواجه خواهیم بود.

جهت رفع این مشکل اطلاعات جمع آوری شده از مطالعات مختلف در بانک‌‌‌‌‌‌هايی ذخیره می شود. اما تجربه نشان داده، تعداد زیاد جداول و متن، کار کردن با این بانکهای اطلاعاتی را دشوار و آنها را به انباری برای ذخیره اطلاعات که به ندرت به آن مراجعه می شود، تبدیل می كند. سامانه‌‌‌‌های GIS محور با ایجاد دید مکانی به هر پدیده، فهم و درک از آن پدیده را افزایش و حسی از مکان را در کاربر ایجاد مي‌كنند. این سامانه برخلاف بانک‌‌‌‌‌‌های داده مرسوم تنها یک انبار برای ذخیره سازی داده ها نبوده و امکان گزارش گیری و نمایش اطلاعات ذخیره شده در بستر نقشه را نیز فراهم می‌كنند. در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از قابلیت‌‌‌‌های اصلی نرم افزارهای Desktop GIS و ارائه آن در بستر وب (Web-GIS) امکان اضافه نمودن اطلاعات روی نقشه و گزارش گیری از آنها در هر زمان و مکان فراهم شده است.

محققان دانشگاه صنعتی شریف در شركت سپهر دور كاو (http://sdk.co.ir) از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد این دانشگاه، اخیرا اقدام به طراحی سامانه‌ای برای ذخیره سازی و ارائه اطلاعات تالاب‌‌‌‌‌‌های کشور به صورت Web-GIS(شبیه به گوگل ارث) نموده اند. این سامانه با عنوان ژئوپورتال ملی تالاب‌های ایران به هدف پایش مستمر وضعیت تالاب‌ها و تسهیل فرایند تصمیم گیری در این حوزه بر اساس اطلاعات معتبرتوسعه داده شده است. محققان این دانشگاه با استفاده توامان از داده‌‌‌‌های موجود و تصاویر ماهواره ای بانک داده ای گرافیکی و زنده از تالابهای کشور را ارائه نموده اند.

دکتر سمیه سیما مدیرعامل این شرکت در معرفی سامانه بیان داشت: یکی از ویژگی‌‌‌‌های ممتاز این سامانه جمع آوری اطلاعات از مطالعات پراکنده گذشته و آمیختن آن با اطلاعات ماهواره ای در گذر زمان و ارائه آن در قالب نقشه و جدول بوده، به طوریکه کاربران هر جا که باشند (در صورت دسترسی به اینترنت) با اطلاعات به روز تالاب مورد نظرشان تنها چند کلیک فاصله دارند.

احسان جلیلوند، از دانش‌‌‌‌‌‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف و رئیس هیأت مدیره این شرکت، در ادامه اظهار داشت این سامانه برخلاف بانک‌‌‌‌‌‌های داده مرسوم که اغلب حاوی اطلاعات متنی طولانی و کسل کننده می باشند، با بهره گیری از جدیدترین تکنیک‌‌‌‌‌‌های معماری نرم افزار به صورت one page طراحی شده و دسترسی به اطلاعات با امکان گزارش‌گیری متنوع در آن فراهم می باشد. وی افزود با راه اندازی این سامانه امکان پایش مستمر وضعیت تالابها در بستر Web-GIS(شبیه به گوگل ارث) میسر خواهد شد.

تراز تالاب، تغییرات سطح و کاربری اراضی تالاب در طول زمان (بر اساس تصاویر ماهواره ای)، گونه‌‌‌‌‌‌های گیاهی وجانوری و غیره از جمله اطلاعات موجود در این سامانه می باشدکه بخش زیادی از آن در بستر وب در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. این سامانه با حضور خانم دکتر ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و آقای گری لوییس، نماینده سازمان ملل در ایران، همزمان با مراسم روز جهانی تالاب ها در ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ (۲ فوریه ۲۰۱۷) در شهر اهواز رونمایی شد و در بهار سال آینده رسما بر روی وب سایت سازمان محیط زیست بارگزاری خواهد شد.

کد خبر 361618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha