همشهری آنلاین: خالد جارالله معاون وزیرامورخارجه کویت در واکنش به اعتراض‌های فعالان سیاسی و برخی گروه‌ها درعراق راجع به موضوع مناقشه آمیزخورعبدالله اعلام کرد:

کویت: به اظهارات غیررسمی درمورد خورعبدالله پاسخ نمی دهیم

ارزشی برای این اظهارات غیررسمی قائل نیست و در قبال آن واکنشی نشان نمی‌دهد.

به گزارش ایرنا، جارالله معاون وزیرامورخارجه کویت روزپنجشنبه درگفت وگوبا خبرنگاران گفت : آنچه برای کویت اهمیت دارد مواضع رسمی بغداد است و اظهارات غیررسمی برای کویت مهم نیست و همکاری‌ها میان طرفین ادامه دارد.

وی افزود: برخی گروه ها در عراق در قبال مساله خورعبدالله موضع گیری هایی اتخاذ می‌کنند که حقیقت را وارونه جلوه می‌دهد.

پیش ازاین به دنبال بروز اعتراض هایی درشهربصره عراق در واکنش به واگذاری منطقه خورعبدالله به کویت، نمایندگان مجلس این کشور ازبرگزاری جلسه‌ای ویژه برای رسیدگی به موضوع روابط دوجانبه بغداد - کویت خبر دادند.

نمایندگان مجلس کویت همچنین خواستار تشدید اقدامات امنیتی و ایجاد آمادگی دفاعی لازم در مرز با عراق شدند.

این بحران وقتی آغاز شد که هیأت دولت عراق سه شنبه گذشته درمصوبه ای مبهم به یکباره اعلام کرد که 750هزار دلار برای ترسیم مرزها با کویت در خور عبدالله اختصاص داده است.

این مصوبه به سرعت از سوی سیاسیون عراق به عنوان واگذاری بخشی از حق مالکیت آبی عراق در دهانه شمالی خلیج فارس به کشور کویت قلمداد شد و با توجه به بحث های مربوط به واگذاری جزایر مصری «تیران» و «صنافیر» به عربستان، این مصوبه هیأت دولت عراق موجی از نگرانی ها را در بغداد برانگیخت و حتی برخی آن را خیانتی مشابه مساله مصر تعبیر کردند.

در واقع خورعبدالله یک آبراه راهبردی در انتهای شمال غربی خلیج فارس است که ازغرب به جزیره «بوبیان» کویت و از شرق به «اروند کنار» ایران و از شمال به بنادر فاو و ام‌القصر عراق وصل می شود.

مشکل خورعبدالله از سال 2010 که مسأله احداث بندر بزرگ فاو درعراق مطرح شد، نگرانی های جدی کویت را از این بندر بزرگ که تا عمق خلیج فارس امتداد دارد، به دنبال داشت و برهمین اساس کویت به سرعت ساخت بندر مبارک را در طرف مقابل آن، در جزیره بوبیان آغاز کرد.

رقابت دو کشورعراق و کویت برای تسلط بر آبراه خورعبدالله باعث شد وزیرخارجه کویت برای اطمینان خاطر به عراقی‌ها، درسال2014 نوعی همکاری را در این آبراه آبی مطرح کند.

کد خبر 361582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha