سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

همشهری دو - موسی علوی: زمان دوباره می‌گردد و می‌گردد و روی ۲۲بهمن‌ماه متوقف می‌شود؛ روزی که تنها یک روز معمولی نیست که به قول متخصصان انفورماتیک، در دیتابیس خود، هزاران خاطره و روایت و... دارد.

انقلاب اسلامی ایران

حالا داريم 38 امين سالگشت پيروزي انقلاب را شروع مي‌كنيم. بسيار گفته‌اند و باز هم بايد بگوييم، اين انقلاب ارزان به‌دست نيامده است كه ارزان از دست برود. هر كدام از ما تكليف داريم كه براي حفظ اين انقلاب كاري بكنيم. پاسداشت‌ها و بزرگداشت‌ها هم فقط رسمي و دولتي نيستند؛ اصل آنها مردمي و خودجوش است. علاوه بر شركت در مراسم 22بهمن، در روزهاي قبل از آن نيز مي‌توانيم به‌عنوان شهروندان، كارهايي براي اين پاسداشت و بزرگداشت انجام بدهيم. درست است كه فقط 3روز تا 22بهمن باقي است اما با كمي خلاقيت در همين فرصت كوتاه هم مي‌توان خيلي كارها كرد. چندتايي از اين كارها را مرور مي‌كنيم.

  • حضور داشته باشيد

اولين كاري كه مي‌شود كرد، حضور است. همين كه شهروندان در مساجد و ديگر مراكزي كه براي جشن‌هاي انقلاب اسلامي تدارك ديده‌اند، حضور داشته باشند، خودش يك كار مهم است. ضمن اينكه حضور مردم در مساجد، مي‌تواند متوليان مساجد را راغب‌تر سازد تا برنامه‌هايي جدي‌تر و مهم‌تر را برنامه‌ريزي كنند. اين حضور، مي‌تواند همراه با مراسم‌هاي مختلفي هم باشد‎، از قبيل پخش شيريني و سخنراني و حتي شادي. ضمن اينكه اگر شما هم برنامه‌هايي مثل سخنراني و سرودخواني داريد، مي‌توانيد پيشنهادش را به هيأت امناي مسجد محله‌تان بدهيد.

  • نمايشگاه برگزار كنيد

شايد شما هم جزو افرادي باشيد كه زياد به مسجد خودتان رفت‌وآمد مي‌كنيد و به نوعي، خانه دوم‌تان است. در اين صورت، يكي از بهترين كارهايي كه در آستانه 22بهمن مي‌توانيد انجام دهيد، برپايي نمايشگاه است. براي اين نمايشگاه‌ها، مي‌توانيد از عكس‌هاي موجود، عكس‌هايي كه پرينت رنگي يا سياه و سفيد از آنها مي‌گيريد و نيز عكس‌هايي كه داخل قاب قرار گرفته و بسته‌بندي شده‌اند، استفاده كنيد.

جست‌وجوي عكس‌ها و پرينت‌گرفتن و حتي استفاده از روزنامه‌هاي قديمي كه در مساجد و نقاط محلي بسيار باب است، مي‌تواند توسط شخص شما انجام شود. حتي مي‌توانيد اين دست عكس‌ها و روزنامه‌هاي قديمي را از سازمان تبليغات يا دوستان و كساني كه آنها را در اختيار دارند، امانت بگيريد و بعد از برگزاري نمايشگاه، برگردانيد.

  • تاكسي و مغازه‌تان را عكس‌باران كنيد

شايد شما هم درگير كاسبي باشيد يا با تاكسي و امثالهم امرار معاش كنيد. در اين صورت و براي اثبات علاقه خودتان به انقلابي كه توسط امثال ما شكل گرفته، مي‌توانيد از عكس‌ها و روزنامه‌هايي قديمي استفاده كرده و آنها را روي شيشه‌هاي مغازه و تاكسي يا ديوارهاي مغازه‌تان و حتي روي ديوارها نصب كنيد. اگر غالب مردم به اين كار عادت كنند، براي خودش تبديل به يك ارزش و عادت و روال مثبت خواهد شد.

  • شبكه‌هاي اجتماعي را دريابيد

بخش زيادي از وقت شهروندان در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گذرد. آنها در اين شبكه‌ها سعي مي‌كنند كه اتفاقات جالب زندگي روزمره‌شان را منعكس كنند. چه اتفاقي جالب‌تر و مهم‌تر از سالگشت انقلاب اسلامي؟ هم عكس جالب و كمتر ديده شده زياد دارد، هم مطلب و خاطرات و... باور كنيد بسياري از خاطرات و عكس‌هاي آن موقع، بالاخص براي جوان‌ترها،‌ناگفته و ناديده باقي مانده است و انعكاس آنها مي‌تواند به صفحه‌هاي اجتماعي شما در شبكه‌هاي اجتماعي هم رنگ و بويي ديگر ببخشد.

  • هيئت‌هايي كه انقلابي‌اند

معمولا در محلات مختلف، هيئت‌هاي هفتگي منظمي هم برگزار مي‌شود. در روزي كه داريد اين مطلب را مي‌خوانيد، شايد هيئتي هفتگي داشته باشيد، يا حتي در روزهاي بعدتر يا شب جمعه‌اي كه منتهي به 22بهمن مي‌شود. هيئت‌ها، صرفا براي مداحي و مناجات‌خواني نيستند، در آنها بايد جشن‌ها و رويدادهاي انقلابي و بصيرت‌زايي نيز به چشم بخورد. شعرخواني و پخش كليپ و سرودخواني و... مي‌تواند جزو كارهاي رايج در اين هيئت‌هاي هفتگي باشد. از همين الان مي‌توانيد شعرها و متن‌هاي انقلابي را براي ارائه در هيئت آماده كنيد. حتي مي‌توانيد سخنراني‌ها و كنفرانس‌هايي را براي ارائه در اين هيئت‌هاي هفتگي يا خانگي تدارك ببينيد. هيئت‌هايي كه در آستانه 22بهمن ماه، رنگ و بويي انقلابي به‌خودشان مي‌گيرند، دلچسب‌تر خواهند بود.

  • شب‌هاي خاطره‌خواني برگزار كنيد

در مورد انقلاب اسلامي ايران و مبارزان انقلابي آن، كتاب‌ها و خاطرات بسياري نشر يافته است. اين كتاب‌ها، گاه بسيار جالب و حرفه‌اي روايت شده‌اند. ازجمله كارهاي ديگري كه در اين زمينه مي‌توانيد انجام دهيد، برگزاري جلسات و نشست‌ها و شب‌هاي خاطره‌گويي و خاطره‌خواني است. اگر سن و سالتان به مبارزان آن دوره مي‌خورد و در اين مبارزات شركت كرده‌ايد، مي‌توانيد خودتان نقش يك راوي را بازي كنيد. اگر هم سن و سالي كمتر داريد، مي‌توانيد از كتاب‌هاي خاطراتي چون عزت شاهي، احمد احمد، آثار منتشر شده توسط سازمان اسناد انقلاب اسلامي و سوره مهر و روايت فتح و... استفاده كنيد‎. يا اينكه از مبارزان سابقه دار دعوت كنيد تا صحبت كرده و روزهاي انقلاب را به‌صورت زنده روايت كنند. يادتان باشد كه شب خاطره شما مي‌تواند كاملا خانگي و خودماني برگزار شود.

  • پرچم‌ها را دريابيد

پرچم جمهوري اسلامي، نمادي از همه ارزش‌هاي انقلاب اسلامي ماست. احترام به اين پرچم نيز به‌صورت غيرمستقيم حاوي اين پيام است كه بايد به پاي اين نظام و انقلاب اسلامي بايستيم و بمانيم. هر كجايي كه هستيد، مي‌توانيد از پرچم‌هاي ريز و درشت انقلاب اسلامي استفاده كنيد. حتي مي‌توانيد پرچم‌هايي كوچك را به فرزندان خود و بر و بچه‌هايي كه در مسجد و ديگر نقاط محلي رفت‌وآمد مي‌كنند، هديه بدهيد. فراگيري استفاده از اين پرچم‌ها، نسبت جالبي با اين روزها مي‌تواند داشته باشد و خودش نشانه‌اي است از بزرگداشت چنين روزهايي.

  • جلسات و نشست‌هاي تحليلي داشته باشيد

علاوه بر جلسات روايتگري، جلسات تحليلي روزگار پيش از انقلاب اسلامي نيز بسيار مي‌تواند كارگشا باشد. به روايت آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي، «ترسيم وضعيت كشور قبل از پيروزي انقلاب اسلامي بسيار ضروري است، زيرا در دوران رژيم پهلوي از نظر اخلاقي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي مفاسد بسيار زيادي وجود داشت. آنها كه دوران رژيم شاه را تجربه و درك كرده‌اند بهتر مي‌دانند و اين مسئله را به خوبي درك مي‌كنند كه در آن ايام كشور ما در چه اوضاعي قرار داشت و امروز ما در كجا هستيم و چه داريم». روايت آن روزگار يك چيز است، تحليل آن روزگار چيزي ديگر. با اين نشست‌ها، عملا به روشنگري انقلابي هم كمك بسياري مي‌كنيم. بازهم تكرار مي‌كنيم كه از اسم نشست نترسيد. اين كار را مي‌شود براي دوروبري‌ها هم انجام داد و اثرش را ديد.

  • هديه بدهيد

هم مي‌توانيد به كتابخانه مسجد و سراي محله و... محل زندگي‌تان، كتاب‌هايي با موضوعات و خاطرات انقلابي هديه بدهيد، هم مي‌توانيد با خريد و نگهداري اين كتاب‌ها در كتابخانه خودتان، حس كنجكاوي را در اعضاي خانواده‌تان بيدار كنيد. از سوي ديگر، مي‌توانيد در اين روزهاي باقيمانده به بيست و دوم بهمن، خانواده را به شامي يا گردشي دعوت كنيد. مناسبت اين گردش و شام بيرون از خانه نيز مي‌تواند همين روزهاي دهه فجر باشد. اينگونه است كه اعضاي خانواده نسبت به اين‌روزها احساس خوبي پيدا خواهند كرد.

کد خبر 361289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha