همشهری آنلاین: گروهی از محققان دانشگاه ویتواترزرند از آفریقای جنوبی موفق شده‌اند تا تکه‌ای از یک قاره باستانی را در اعماق اقیانوس هند کشف کنند.

براساس گزارش CNN، اين تكه از قاره كه در زير لايه‌اي از گدازه‌هاي آتشفشاني مدفون شده‌بود، مائوريتا نام داشته و در زير جزيره‌اي به نام مائوريتيوس كشف شده‌است.

براساس مقاله‌اي كه درباره اين قاره در نشريه نيچر منتشر شده، اين تكه از پوسته زمين بقاياي به جا مانده از ابرقاره گوندوانالند است كه بيش از 200 ميليون سال پيش در زمين وجود داشت.

اين ابرقاره كه حاوي سنگ‌هايي به قدمت 3.6 ميليارد سال بود، تفكيك شده و قاره آفريقا، آمريكاي جنوبي، قطب جنوب،‌هندوستان و استرالياي امروزي را تشكيل داد.

به گفته محققان تكه‌هاي كشف نشده‌اي از اين قاره باستاني در اندازه‌هاي مختلف در اعماق اقيانوس هند موجود است. زيرا مراحل تفكيك و تكه تكه شدن اين ابرقاره بسيار پيچيده بوده و تكه‌هايي از آن در اندازه‌هاي مختلف به اطراف پراكنده شده‌اند.

محققان با بررسي ماده معدني زيركن درون سنگ‌هاي آتشفشاني كه به واسطه فوران به سطح زمين آمده‌بودند موفق به كشف اين تكه از ابرقاره شده‌اند و از آنجايي كه قدمت اين سنگ‌ها بسيار بيشتر از قدمت جزيره مائوريتيوس بوده‌است، متوجه شدند به تكه‌اي از ابرقاره گوندوانالند تعلق دارند.

کد خبر 361034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha