همشهری آنلاین: روسای دانشگاه‌های MIT و کارنگی ملون روز دوشنبه ۳۰ ژانویه ۲۰۱۷ متعهد شدند برای افرادی که به واسطه دستور اجرایی ترامپ دچار دردسر شده‌اند مبارزه خواهند کرد.

براساس گزارش CNN، اين دو رئيس دانشگاه نامه‌هاي تند و انتقاد‌آميزي را براي جامعه آكادميك آمريكا نوشته‌اند و در آن به مشاركت مهاجران در رشد ايالات متحده اشاره كرده‌اند.

محدوديت سفر ايجاد شده براي شهروندان هفت كشور مسلمان براي اين دو به موضوعي شخصي تبديل شده‌است زيرا هردوي آنها مهاجر هستند. رافائل ريف رئيس MIT از ونزوئلا به آمريكا آمده‌است و سوبرا سورش رئيس كارنگي ملون هندي‌الاصل است.

سورش در نامه خود نوشته‌است: من اولين بار در سن 21 سالگي با يك چمدان و 100 دلار پول و بليطي يك طرفه كه با كمك وام آن را خريده بودم وارد آمريكا شدم. زماني كه به آمريكا رسيدم توانستم از فرصت‌هاي خارق‌العاده‌اي كه صرف‌نظر از مليتم برايم فراهم شده‌بود بهترين استفاده را ببرم، تجربه‌اي كه باوري قوي و باثبات را نسبت به توانايي اين كشور در كمك به موفقيت همه انسان‌ها، صرف‌نظر از اينكه از كجا آمده‌اند، در من ايجاد كرد.

هردو رئيس دانشگاه مي‌گويند از دستور اجرايي ترامپ به شدت ناخشنود شده‌اند و ريف آن را تخطي خيره‌كننده از ارزش‌هاي آمريكايي ناميده‌است: مجسمه آزادي نماد مادري براي تبعيدي‌ها است،‌چگونه آمريكايي‌ها مي‌توانند درها را به روي پناهجويان ببندند؟ آزادي مذاهب يكي از ارزش‌هاي بنيادين در آمريكا است، چطور دولت ما مي‌تواند عليه انسان‌هاي مذاهب مختلف تبعيض قائل شود؟

همزمان با انتشار نامه ريف، MIT درحال حاضر در تلاش است دو نفر از دانشجوياد فوق‌ليسانس خود را به دانشگاه بازگرداند و ريف در نامه خود MIT را آمريكايي و جهاني توصيف كرده‌است: ما به همان اندازه آمريكايي هستيم كه پرچم نصب شده روي ماه آمريكايي است، با همان نبوغ و انگيزه آمريكايي كلاسيك فارق‌التحصيلان ما فناوري‌هاي بنياديني را ابداع كرده‌اند، صنايع جديدي راه‌اندازي كرده‌اند و ميليون‌ها شغل جديد براي آمريكايي‌ها ايجاد كرده‌اند.

MIT از هيات علمي، دانشجويان و كارمنداني از 134 كشور مختلف جهان برخوردار است و 40 درصد از اساتيد و فارغ‌التحصيلات اين دانشگاه خارجي هستند. ريف مي‌گويد مانند من، بسياري از اين افراد براي زندگي در آمريكا مي‌مانند و با انرژي و ايده‌هاي خود وعده آزادي آمريكا را جبران مي‌كنند.

بزرگترين و مطرح‌ترين دانشكده‌هاي مهندسي آمريكا با شدت بيشتري از ديگر مراكز تحت تاثير دستور اجرايي ترامپ قرار گرفته‌اند. براي مثال يكي از دانشجويان دكتراي دانشگاه استنفورد روز جمعه در فرودگاه جان اف كندي بازداشت شده‌بود و دانشجوي ديگري به ايران سفر كرده و امكان بازگشت ندارد و دانشگاه نگران بازگشت اين دانشجو و تكميل دوره تحصيلي وي است. استنفورد اعلام كرده 97 دانشجوي اين دانشگاه مستقيما تحت تاثير اين دستور اجرايي قرار گرفته‌اند.

کد خبر 360546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha