مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

‌عباس ثابتی‌راد: روزگاری ساخت تونل‌های شهری در پایتخت آن هم با ازدحام ترافیک و جمعیت شهری، کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود. ساخت نخستین تونل پایتخت بیش از ۹سال زمان برد.

تونل

هنگامي هم كه اين تونل 950متري در بزرگراه رسالت به بهره‌برداري رسيد، چند شهردار در تهران جابه‌جا شده‌بودند. اما حالا بعد از گذشت تقريبا 11سال از آغاز فعاليت مديريت شهري فعلي پايتخت، تعداد تونل‌هاي پايتخت به 4رسيده و طول آنها به 20كيلومتر افزايش يافته است.

به‌گفته معاون فني و عمراني شهردار تهران ساخت تونل‌هاي شهري تهران طي 11سال گذشته، 16برابر افزايش يافته‌است. تونل 950متري رسالت بيش از 76‌ماه تأخير داشت. برآورد اوليه براي ساخت آن در حدود 130ميليارد تومان بود. اما هزينه آن پس از گذشت 9سال، تقريبا 6برابر شد.

اين رقم به‌معناي 40درصد از كل بودجه شهرداري در آن سال بود. در واقع تونل رسالت در كنار برج ميلاد 2پروژه شاخص شهري بودند كه به‌نوعي به نماد مديريت شهري تبديل شده‌بودند. اما هنگامي كه در تيرماه85 تونل رسالت به بهره‌برداري رسيد، نقطه پاياني بود بر تمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام و نافرجام. تا سال84 پايتخت در حدود 950متر تونل نيمه‌كاره شهري داشت. تونلي كه شرق و غرب بزرگراه رسالت را به يكديگر متصل مي‌كرد.

  • ‌ گامي بزرگ براي اثبات توان مهندسي

با پايان ساخت تونل رسالت در تيرماه 85، كار براي احداث تونل ديگري در تهران آغاز شد؛ تونل توحيد. تونلي كه بيش از 2هزار متر طول داشت و در دو مسير مجزا احداث مي‌شد. ساخت تونل توحيد 29خرداد 1386آغاز شد و در بهمن‌ماه سال 1388به بهره‌برداري رسيد. پس از احداث تونل توحيد، ساخت سومين تونل پايتخت آغاز شد. تونلي بزرگ‌تر از تونل توحيد.

تونلي كه ساخت آن پيچيدگي‌هاي زيادي داشت. قرار بود تونل نيايش زير زمين به دو مسير كاملا مجزا تقسيم شود و دسترسي بين 3بزرگراه‌ را به‌وجود آورد. طول تونل به بيش از 10كيلومتر مي‌رسيد و روند اجراي آن بسيار پيچيده‌بود. ساخت آن نيز از اواخر سال88 آغاز شد و در 9جبهه كاري به پيش رفت. ساخت تونل بزرگ نيايش در واقع اقدامي ‌مقتدرانه از سوي مديريت شهري پايتخت‌ بود. در جاي ديگري از شهر نيز همزمان ساخت تونلي در دستور كار قرار گرفت. هنگامي كه بزرگراه امام علي به سمت جنوب تهران پيش مي‌رفت، ساخت تونل امير كبير نيز مورد توجه قرار گرفت و اين تونل نيز به‌عنوان چهارمين تونل شهري احداث شد.

  • 4تونل به طول 20كيلومتر

معاون فني و عمران شهردار تهران با اشاره به توسعه شبكه تونلي پايتخت هم اظهاركرد: تا سال84 تنها يك كيلومتر، ميزان تونل‌هاي شهر بود اما هم‌اكنون 20كيلومتر تونل در شهر داريم و بايد اعلام كنم كه ساخت تونل شهري در پايتخت 16برابر رشد داشته است. همچنين هم‌اكنون ساخت تونل‌هاي شهداي غزه‌، آرش - اسفنديار، ضربعلي‌زاده و شوشتري را نيز در دستور كار داريم. حدود 20كيلومتر از تونل‌هاي شهر تهران به بهره‌برداري رسيده‌است و 20كيلومتر ديگر نيز در دستور كار است.

هم‌اكنون تونل شهداي غزه كه از زير جنگل‌هاي چيتگر عبور كرده‌است‌ و دو سوي غربي و شرقي بزرگراه حكيم در منطقه22 شهر تهران را به يكديگر متصل مي‌كند آماده بهره‌برداري است. معاون فني و عمراني شهردار تهران در اين‌باره گفت: تونل شهداي غزه آماده بهره‌برداري است و اميدواريم با تكميل بزرگراه حكيم اين تونل در اختيار شهروندان قرار گيرد. كار احداث تونل آرش- اسفنديار به طول 1.5كيلومتر نيز آخرين مراحلش را مي‌گذراند و براساس اظهارات مسئولان فني و عمراني شهرداري تهران، در نيمه اول سال آينده اين پروژه نيز به بهره‌برداري خواهد رسيد.

احداث زيرگذر و تونل شهيد ضربعلي‌زاده به‌عنوان يك پروژه فرامنطقه‌اي مؤثر در محدوده منطقه۱۶ به‌دليل عبور از زير خطوط راه‌آهن جزو پروژه‌هاي حساس فني و عمراني پايتخت است كه به‌گفته عليرضا جاويد در اوايل سال آينده اين پروژه نيز آماده بهره‌برداري خواهد بود. تونل بزرگراه شوشتري نيز هم‌اكنون منتظر دريافت مجوزهاي زيست‌محيطي است تا با تجهيز كارگاه، كار احداث آن آغاز شود. به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد كه مديريت شهري تهران بتواند تا پايان دوره فعلي تقريبا 20كيلومتر ديگر به مسير تونلي پايتخت بيفزايد كه در اين صورت دستاورد بزرگي در حوزه تونلي پايتخت اتفاق خواهد افتاد. اما نبايد فراموش كنيم كه احداث اين تونل‌ها، در روزگاري رخ‌ داد كه ايران اسلامي تحت ظالمانه‌ترين تحريم‌ها بود و دانش فني بومي در ساخت اين پروژه‌ها به‌كار گرفته شد.

نمودار

کد خبر 360502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha