پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

خانه فیروزه‌ای > لیلی شیرازی: ۱ همه‏‌ی دیدنی‏های جهان را می‏‌توان به دو بخش تقسیم کرد: دیدنی‏‌های در دسترس و دیدنی‏‌های دور از دسترس.

دوچرخه شماره ۸۶۴

2

دیدنی‏‌های در دسترس، چیز‌های جالبی هستند. کافی است چشم‌هایت را باز کنی تا هرروز بتوانی آن‌ها را ببینی. آن‌ها چیزهای عجیب و غریبی هستند که به نظر می‏‌آید با منظور خاصی طراحی شده‌‏اند و پیام خاصی دارند.

مثلاً هر روز، بین ساعت پنج تا هفت صبح، بسته به این‌که چه فصلی از سال باشد، یک دایره‌‏ی طلایی زرد درخشان، کم‌کم از شرق آسمان بالا می‌‏آید.

این دایره‏‌ی زرد که یک کره‏‌ی سوزان است، به شکل حیرت‌آوری بزرگ و درخشان است؛ آن‌قدر درخشان که آدم نمی‎‏تواند بدون عینک دودی حتی یک لحظه هم به آن نگاه کند.

این دایره‏‌ی بزرگ حیرت‌انگیز، خیلی خیلی گرم است، آن‌قدر گرم که تقريباً همه‏‌ی روي زمین را گرم مي‌کند.

از همه عجیب‌‏تر اين‌که رفتار این دایره‏‌ی زرد، که اسمش را خورشید گذاشته‏‌ایم، کاملاً قابل پیش‏‌بینی است، یعنی حتی می‏‌توان با دقت دقیقه و ثانیه پیش‏‌بینی کرد که کی از شرق آسمان طلوع می‏‌کند و کی در غرب آسمان غروب می‏‌کند.

تازه اين یکی از عجایب باورنکردنی دنیای دیدنی‏‌های در دسترس است. اگر بخواهیم همه‏‌ی این عجایب را یکی‌یکی اسم ببریم، شايد فضايي به‌اندازه‌ي‏ ویکی‌پدیا و حتی بیش‌تر از آن لازم است، به علاوه‌ي وقت بسيار زيادي كه بايد صرف کنیم و تازه بعدش هم معلوم نیست بتوانیم همه‏‌ی آن‌ها را در یک دسته جا بدهیم.

3

اما دنیای دیگری هم هست که می‏‌شود اسمش را گذاشت دنیای دیدنی‏‌های دور از دسترس. این دیدنی‏‌های دور از دسترس هم چیزهای جالب و عجیبی هستند، اما شاید نه به بزرگی و شکوه و عجیبی دنیای قبلی.

مثلاً در دنیای زیرِ آب، ماهی‏‌ها زندگی می‏‌کنند، با عادت‏‌ها، رنگ‏‌ها و قیافه‏‌های عجیب و غریب، مثل حباب‏‌ماهی‏‌ها که به چشم بعضی‌ها‌ زشت‏‌ترین ماهی‏‌های دنیا به‌شمار مي‌آيند و یک‌جورهایی هم قیافه‏‌ی افسرده‏‌ی منحصر به‌فردی دارند. یا عروس‌ماهی‏‌ها که به نظر بعضی دیگر، زیباترین ماهی‏‌های دنیايند و باله‏‌های بزرگ و با‌شکوه‌شان، با رنگ‌های متنوع و عجیب، چشم‌ها را خیره مي‌کند.

ماهي‌های دیگري هم هستند با ویژگی‏‌های عجیبی. مثل گونه‏‌ای از عروس‌‏های دریایی که به تازگي کشف شده‌اند و اگر اتفاق خاصی برایشان نیفتد، می‏‌توانند هزاران سال زندگی کنند. عجایب دنیای دیدنی‏‌های دور از دسترس هم انگار حرف‌های خودشان را دارند، انگار می‏‌خواهند از چیزی خبر بدهند و چیزهایی را به ما یادآوری کنند.

4

اما شاید رفتار ما آدم‌ها، در برخورد با این دو دنیا از همه چیز عجیب‏‌تر باشد. ما به‌جای این‌که آن عجایب بزرگ را که هر روز  جلوی چشم‌مان است، ببینیم و درباره‏‌ي آن‌ها حرف بزنیم، دائم درباره‏‌ی عجایب دور از دسترس حرف می‏‌زنیم.

اگر همین الآن در اینترنت «عجایب جهان» را جست‌وجو کنید، در هیچ یک از نتایج نمی‏‌بینید طلوع خورشید را درشمار شگفتي‌هاي جهان نوشته باشند؛ بلکه نتایج همه درباره‌ي عجایب هفتگانه‏‌ی جهان است، یا عجایب دنیای زیر آب است و یا درباره‏‌ی شگفتی‏‌های کهکشان‌ها و دنیای بی‏‌پایان آسمان.

5

همه‌چیز در دنیا به دو بخش تقسیم می‏‌شود: چیزهای در دسترس و چیزهای دور از دسترس. چیزهای در دسترس جوری هستند که به آن‌ها عادت می‏‌کنیم و دیگر حرف‌هایشان به گوشمان نمی‏‌رسد، دیگر از دیدنشان تعجب نمی‏‌کنیم.

اين‌ها برایمان آشنا می‏‌شوند و بعد از مدتی، دیگر به خودمان نمی‏‌گوییم یعنی چه کسی آن‌ها را این‌طور برای ما درست کرده است؟ دیگر از خودمان نمی‏‌پرسیم کدام قدرت است که می‏‌تواند خورشید را درست سر ساعت، به میانه‏‌ی آسمان برساند و چرا نظم حرکت ستاره‏‌ها و سیاره‌‏ها، چنين دقيق و بی‌اندکی پس و پیش، جريان دارد؟ یادمان می‏‌رود به پشت چیزهای در دسترس فکر کنیم. دنیا برایمان روزمره می‏‌شود و همه‌چیز تکراری به نظر می‏‌رسد.

و این‌طوری است که دنیای چیزهای دور از دسترس به کمک‌مان می‏‌آید. انگار آن‌که دنیا را این‌طور منظم و بی‏‌نقص ساخته، حواسش بوده که در گوشه و کنار جهان، باید چیزهایی را به یادگار گذاشت تا فراموشکاری و عادت، باعث نشود ما آدم‌ها او را فراموش کنیم.

شايد به‌خاطر همین است که او، عروس‌‏ماهی حیرت‌انگیز را کیلومترها دور از ما که این‌جا توی شهر نشسته‌‏ایم، کف یک اقیانوس بسیار بزرگ گذاشته است تا ما، ماجراجویانه و پر از هیجان برویم، پیدایش کنیم  و از نظم و زیبایی و رنگ باله‏‌های منحصر به‌فردش، هیجان‌زده شویم و فکر کنیم به قدرتی که توانسته ‏است در کف اقیانوس‏‌ها، جانورانی به این زیبایی و حیرت‏‌انگیزی خلق کند.

او، ما انسان‌های اهل عادت و فراموشکار را خوب می‏‌شناخته و شايد به‌خاطر همین کهکشان‌ها ‏را بی‏‌پایان، و اقیانوس‌‏ها را پر از راز و رمز آفریده تا دیگر بهانه‌‏ای و دلیلی برای نادیده‏‌گرفتنش نداشته باشیم. اين نشانه‌ها را قرار داده تا حتی اگر عظمت و زیبایی دیدنی‏‌های پیش رویمان، به نظر رنگ باخته و معمولی آمد، بازهم هزاران دلیل برای ستایش و تحسینش داشته باشیم.

او حواسش به ما بوده و همه کار کرده است تا ما هم حواسمان به او باشد، فقط اگر چشم‌هایمان باز و حواسمان سر جایش باشد!

 

دوچرخه شماره ۸۶۴

کد خبر 360316

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha