مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

معصومه حیدری پارسا: یک نوزاد دختر که ۱۴سال و ۲‌ماه به‌صورت جنین فریز شده نگهداری می‌شد، دیروز در اصفهان به دنیا آمد.

نوزاد

مادر 42ساله اين نوزاد كه در سال‌هاي گذشته به هوچكين (نوعي از سرطان غدد لنفاوي) مبتلا شده بود، 12جنين فريز شده دارد كه پس از گذشت 2سال از زمان شيردهي به دختر تازه متولد شده‌اش، مي‌تواند فرزند بعدي را هم از ميان اين جنين‌ها به دنيا بياورد. تولد اين دختر، ركورد نگهداري جنين به‌صورت فريز در كشور را شكست.

آتريسا وكيلي‌راد قبل از تولد بيش از 14سال و 2ماه به‌صورت جنين در مركز باروري و ناباروري اصفهان فريز و نگهداري شده بود. عضو هيأت مؤسس مركز باروري و ناباروري اصفهان دراين باره به همشهري گفت: تاكنون در كشورمان تولد نوزاد حاصل ازجنين 14سال فريز شده نداشتيم و پيش از اين، بيشترين سن جنين فريز شده منجر به تولد، 11.5ساله بود.

دكتر سيداسدالله كلانتري با بيان اينكه به‌طور معمول جنين فريز شده به‌ويژه در كشورهاي اروپايي فقط تا 10سال نگهداري مي‌شود، افزود: مادر اين نوزاد در دوران بارداري، تحت مراقبت دقيق مركز باروري و ناباروري اصفهان قرار داشت تا نوزاد وي در كمال سلامت و بدون هرگونه ناهنجاري متولد شود و خوشبختانه اين نوزاد در كمال صحت و سلامت به دنيا آمد و شرايط جسماني مادر 42ساله وي نيز مساعد است.

كلانتري افزود: مادر اين نوزاد سال 70يعني 25سال پيش ازدواج كرده و 2بار حاملگي خارج از رحم داشت به همين دليل ديگر امكان باروري براي وي مقدور نبود و در سال 81 با استفاده از روش‌آي وي اف (IVF) و تخمك‌هاي وي، يك جنين به رحم وي منتقل شد اما منجر به تولد نوزاد نشد.

وي با اشاره به اينكه 12جنين از اين بيمار در مركز باروري و ناباروري اصفهان نگهداري و فريز شد، ادامه داد: اين بيمار در سال‌هاي گذشته به نوعي از سرطان غدد لنفاوي (هوچكين) مبتلا شد كه توسط پزشك متخصص به وي اجازه بارداري داده نشد تا سرانجام پس از بهبودي كامل براي بچه دار شدن اقدام كرد كه به‌دليل بيماري كه وجود داشت نخست آزمايش‌ها و اقدام‌هاي مراقبتي لازم جهت باردار شدن وي صورت گرفت و خرداد امسال يكي از جنين‌هاي فريز شده به رحم وي منتقل و منجر به حاملگي شد و خوشبختانه 7:30صبح ديروز نوزاد متولد شد.

كلانتري در ادامه گفت: البته اين مادر باز هم شانس باردار شدن را دارد و مي‌تواند پس از 2سال و پايان دوران شيردهي نوزاد خود جهت انتقال يكي ديگر از جنين‌هاي فريز شده اقدام كند. در واقع در روش باردار كردن مادر از طريق جنين فريز شده، چندين تخمك در لقاح مصنوعي و آزمايشگاهي بارور و فريز مي‌شود تا در سال‌هاي آينده درصورت نياز يا درخواست زوجين مورد استفاده قرار گيرد.

وي افزود: مادردر اين روش براي بارداري‌هاي بعدي نيازي نداشت تا دوباره هزينه استفاده از داروها را به جان بخرد و گرفتاري‌هاي جسمي و روحي را تحمل كند چون جنين آماده داشت. حتي اگر خودشان دوباره تصميم به بچه دار شدن نداشته باشند مي‌توانند جنين يا تخمك فريز شده را اهدا كنند يا براي تحقيقات هديه بدهند.

وي همچنين گفت: نمي‌توانم بگويم كشورهاي خارج نمي‌توانند چنين ركوردي را داشته باشند اما در ايران اين ركورد جديد بود كه ثبت شدو البته يادمان باشد كه اين ركوردها به‌آساني به‌دست نمي‌آيد.

  • 100 هزار جنين فريز شده

جنين فريز شده از سال 1984يعني از حدود 30سال قبل در كشورهاي اروپايي و آمريكايي آغاز شده است. در كشور ما هم سال‌هاي بسياري است كه اين كار در حال انجام است. در زمان حاضر بيش از 100هزار جنين فريز شده حاصل از لقاح آزمايشگاهي در مركز باروري و ناباروري اصفهان نگهداري مي‌شود. پيش از اين ركورد نگهداري جنين فريز شده در ايران با نگهداري يك جنين به‌مدت 11.5سال در آزمايشگاه مركز باروري و ناباروري اصفهان در سال 91ثبت شده بود كه منجر به تولد يك نوزاد پسر شد.

  • مادر آتريسا: خدا را شكر می‌كنم

خانم آذر حسنی‌نژاد مادر نوزاد تازه متولد شده درباره احساس خود به همشهری می‌گويد: درآغوش كشيدن نوزادم بعد از 14سال برايم غيرقبل‌باور است هنوز هم هيجان‌زده هستم و با كوچكترين صدايش اشك‌هايم سرازير مي‌شود . باورم نمي‌شود كه فرصت مادر شدن برايم فراهم شده است و لحظه به لحظه خدا را شكر مي‌كنم. او می‌گويد: هرگز از لطف خداوند نااميد نشدم و در آغوش كشيدن كودكم بعد از اين همه سال شكيبايي و صبري را مي‌خواست كه همه اين‌ها را مرهون لطف همسر و خانواده‌اش هستم. حالا ديگر احساس مي‌كنم كه زندگی‌ام کامل شده است. به زوج‌هايی كه مشكل بارداری دارند، توصيه مي‌كنم اين فرصت را دريغ نكنند به خصوص اينكه مسئولان، هوای ما را داشتند و هزينه‌هاي درمان هم از بسياري از روش‌ها كمتر است و تقريبا همه مي‌توانند با هر شرايط مالي از اين طرح استفاده كنند.

کد خبر 360251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha