با گذشت چند‌ماه از زمان تشکیل کمیته رسمی برای تعیین تکلیف معاملات تودرتوی سهامداران شبه دولتی یا وابسته به دولت در شرکت‌های خودروساز، رئیس شورای رقابت برای چندمین بار وعده داد که این شورا به‌زودی درباره معاملات تودرتوی انجام شده در ۲شرکت خودروساز رأی صادر خواهد کرد.

بورس

رضا شيوا تأكيد كرد: با رأي احتمالي شوراي رقابت علاوه بر خودروسازها، سهم دولت در شركت‌هايي كه بيش از 20درصد سهم دارند كم خواهد شد. به گزارش همشهري، به‌دنبال تلاش دولت براي افزايش سهامش در شركت‌هاي خودروساز، شوراي رقابت چند‌ماه پيش وعده داد خيلي زود به اين پرونده و نحوه معاملات تودرتوي دولت در شركت‌هاي خودروساز رسيدگي خواهد كرد اما با گذشت چند‌ماه از سرنوشت اين وعده خبري نيست، اكنون رئيس شوراي رقابت مي‌گويد كميته‌اي كه تشكيل شده درنظر دارد دست دولت را در همه شركت‌هايي كه بيش از 20درصد سهم دارد، كوتاه كند.

  • ماجرا چيست؟

در سال‌هاي اخير سرمايه‌گذاران بورس شاهد ۲ رويداد عجيب در تركيب سهامداران شركت ايران‌خودرو و سايپا بوده‌اند اول اينكه ايران خودرو و سايپا به‌صورت غيرمستقيم با تشكيل شركت‌هاي اقماري، خودشان سهام خودشان را خريده‌اند و دوم اينكه دولت با همين روش خلق‌الساعه و عجيب به‌رغم ادعاي انجام خصوصي‌سازي‌ در صنعت خودرو، 4صندلي از هيأت مديره 5نفره هريك از اين شركت‌ها را در اختيار خود گرفته است.

گفته مي‌شود هدف طراحان انجام معاملات ضربدري در سهام خودروسازها، اين بوده كه دولت از طريق همين چارچوب پيچيده و تودرتو، همچنان حضورش را در اداره سهام شركت‌هاي خودروساز حفظ كند.مسئولان دولتي سال‌هاست كه مدعي‌اند سهام شركت‌هاي ايران‌خودرو و سايپا مطابق قانون اصل44 به بخش خصوصي واگذار شده و ديگر تحت نظارت نهادهاي بازرسي دولتي نيستند. اين ادعا در حالي مطرح مي‌شود كه همچنان مديران اين دو شركت را عملا دولت تعيين مي‌كند و دولت تصميم‌گيرنده اصلي در اين دو شركت بزرگ است.

  • جنگ لفظي بدون نتيجه

چند‌ماه پيش وقتي شوراي رقابت اعلام كرد پرونده معاملات تودرتو يا ضربدري خودرو ساز‌ها را بررسي خواهد كرد، منصور معظمي، رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران(ايدرو) در واكنش به ادعاي شوراي رقابت گفت: آقايان اطلاعات كافي ندارند. پس از آن، رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت در واكنش به سخنان رئيس سازمان گسترش گفت: ايشان نمي‌تواند به ما بگويد كه چه كاري كنيم و چه كاري نبايد كنيم، ما وظايفمان را بلديم. او تأكيد كرده بود: شوراي رقابت وظيفه دارد در هر عملي كه بازار را غيررقابتي كند، دخالت داشته باشد.

به گفته شيوا، اينكه دولت به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم بيش از ۳عضو هيأت مديره شركت‌هاي خودروساز را به‌رغم خصوصي‌سازي‌ در اختيار دارد به غيررقابتي‌شدن بازار منجر شده است.همان موقع شيوا وعده داد كه خيلي زود كميته‌اي را براي پرونده معاملات ضربدري خودروساز‌ها تشكيل داده و نظر نهايي‌اش را اعلام خواهد كرد.

  • سرنوشت معاملات ضربدري چه شد

اكنون با گذشت چند‌ماه از تشكيل كميته رسيدگي به معاملات تودرتوي خودروساز در شوراي رقابت از رضا شيوا درباره رأي نهايي اين كميته پرسيديم. او توضيح داد:اگر كميته مذكور نظر نهايي خود را در زمينه وضع سهام دولت در شركت‌هاي خودروساز اعلام كند، سرنوشت معاملات عمودي و تودرتوي خودروسازان مشخص خواهد شد. رئيس شوراي رقابت افزود: شوراي رقابت نيز قبلا برخي از اين معاملات را بررسي كرده كه به‌زودي رأي نهايي خود را در اين زمينه صادر خواهد كرد.

شوراي رقابت در عين حال نامه‌اي را در مورد سهام شركت‌هاي خودرو‌ساز به وزارت اقتصاد نوشته بود. از شيوا درباره سرنوشت اين نامه هم پرسيديم او پاسخ داد:هنوز جواب نهايي در اين مورد دريافت نشده است. اگرچه روند پيگيري اين موضوع در شوراي رقابت از نامه‌نگاري با وزارت اقتصاد فراتر رفته و مقرر شده تا كميته‌اي زيرنظر كميسيون اقتصادي دولت اين مسئله را بررسي و نظر نهايي خود را اعلام كند.

اين كميته بايد نظرش را در موردشركت‌هايي كه دولت 20درصد از سهامشان را در اختيار دارد، اعلام كند. او با بيان اينكه شايد دولت هم رغبتي به در اختيار داشتن اين سهام نداشته باشد، افزود: كميته مذكور در اين زمينه نظر نهايي خود را اعلام كند تا به هيأت وزيران رفته و بعد از تصويب دولت اجرايي شود. رئيس شوراي رقابت در عين حال تأكيد كرد: مدت زمان خاصي براي بررسي و اعلام نظر كميته مذكور در مورد سهام دولت در 2شركت بزرگ خودروساز تعيين نشده است.

کد خبر 360080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha