پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: هدایت‌الله بهبودی نویسنده ادبیات انقلاب و دفاع مقدس مورد تجلیل قرار گرفت.

هدایت الله بهبودی

در دومین برنامه «اوج هنر» به منظور پاسداشت هنرمندان انقلاب اسلامی، از یک عمر تلاش هدایت‌الله بهبودی نویسنده ادبیات انقلاب، دفاع مقدس و زندگینامه مقام معظم رهبری، در نخلستان اوج تجلیل به عمل آمد و اعلام شد که او روی زندگینامه امام خمینی کار می‌کند.

مرتضی سرهنگی در این مراسم  اظهار داشت: من در این مراسم قصد دارم به جای صحبت از نوشته های جناب بهبودی از چیزهایی که ایشان خط زده صحبت کنم. هر وقت که گفتم و نوشتم که نوشتن، نظم و مدارا را از ایشان آموخته‌ام آن را خط زدند. هر جا گفتم که اگر آقای بهبودی نبود، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات هنر مقاومت نیز وجود نداشت، آن را خط زدند.

وی افزود: بدون شک ادبیات و نوشته‌های هدایت الله بهبودی به انقلاب و جنگ تشخصی ادبی و مردمی بخشید. نگاه وی به انقلاب و جنگ مسیری صادقانه و درست است که ما از این مسیر تا آنجا که بتوانیم تبعیت خواهیم کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدایت الله بهبودی شخصی وفادار به این مملکت و آب و خاک است و در این میان تنها یک جمله را خط نزدند و آن برادری با من بود.

در ادامه علیرضا کمره‌ای یکی دیگر از حاضران در این مراسم ابراز داشت: به سازمان هنری رسانه‌ای اوج تبریک می‌گویم که توانسته آقای بهبودی را به حضور در این مراسم مجاب کند، چون وی اصولا در چنین مراسم‌هایی حضور پیدا نمی‌کند. اما به طور کلی باید بگویم که برگزاری چنین مراسمی چیزی به هست، بود و داشت ایشان اضافه نخواهد کرد اما اهتمام به این اقدام ممکن است برای شناخت پیشینه انقلاب و ادبیات آن مفید واقع شود.

وی افزود: هر آنچه پیرامون جناب بهبودی خواهم گفت، همان است که در خلوت خود به آن فکر کرده و با آن یکی و یگانه ام. درباره وي از دو بعد و منظر می توان سخن گفت، یکی خصائص رفتاری و خلقی ایشان و دیگری اندیشه و عمل او در آنچه که گفته و به رشته تحریر درآورده است. اینکه این دو را با هم توامان می کنم به این دلیل است که ادب درس و ادب نفس دو امر توامان هستند. به طوری که اگر کسی از ادبیات بهره ای نبرده باشد، اثر او هم تاثیر و بهره ای نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: وقار، نجابت، کم حرفی، خلوت دوستی و خلوت گزینی، هدر ندادن وقت، اغتنام فرصت همگی از ویژگی های بارز جناب بهبودی است. در 28 سالی که از دوستی و همراهی ما می گذرد، شاهد بودم که گاهی سکوت همراه با مدارای او سبب حل پاره ای از مشکلات و برطرف شدن سوءتفاهم‌ها بوده است. می توان گفت رفتار و کردار وی رفتاری مدنی است و این رفتار حاصل عقلانیت و اعتدال است. همچنین در طول این سال ها از ایشان نه دروغ و نه غیبت دیده‌ام.

كمره‌ای خاطرنشان کرد: در باب اندیشه و تاملات و آثاری که از قلم ایشان تراویده جای حرف بسیار است و به گمانم اگر بخواهیم درباره این موضوع درنگ کنیم، باید در مجال دیگری به طور جزئی تر به آن بپردازیم. اما می توان گفت ایشان در معماری و رویکرد ادبیات انقلاب اسلامی جایگاهی موسس و پدیدآورنده داشته که کمال آن را در کتاب "شرح اسم" می‌توان مشاهده کرد.

در ادامه حجت الاسلام خزایی رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی اظهار داشت: صحبت کردن من درباره جناب بهبودی خود شرح اسم است که این بار سنگین را جناب کمره‌ای از دوش بنده برداشتند. آشنایی ما با وی به 20 سال پیش در مجله کمان برمی گردد که بعد از آن خداوند لطف کرد تا در کاری پژوهشی با وی همکاری داشته و تاثیر و تاثری بسیار میان ما شکل گیرد. همکاری که بدون شک موجب سربلندی این موسسه شد.

وی در توصیف کتاب «شرح اسم» ابراز داشت: این کتاب کار بسیار مهمی بود. در حقیقت تبدیل اسناد به نثری هنری، ادبی و لطیف که به تبیین زندگی یک شخص می پردازد. کتابی که خط به خط آن سندیت داشته و اوج کار جناب بهبودی به شمار می رود.

وی در پایان گفت: اما در انتها باید این خبر را بدهم که کار دیگری از هدایت الله بهبودی در سال آینده عرضه خواهد شد که پیرامون زندگی حضرت امام خمینی (ره) بوده و بلوغ و رشد نگارش ایشان را در این اثر شاهد خواهیم بود.

هدایت‌الله بهبودی نویسنده زندگینامه رهبر انقلاب نیز در این مراسم ابراز داشت: از سازمان هنری رسانه ای اوج و همه عزیزانی که با پای دل و بدون منت در این مراسم شرکت داشته اند، تشکر می کنم.

وی ادامه داد: بنده می‌توانستم ناشایستگی خود را برای قرار گرفتن در کانون چنین تجلیلی اثبات نمایم اما این اقدام مخدوش کردن کار این دوستان و بی احترامی به حسن ظن آنها بود.

بهبودی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین مراسمی بیش از پیش برای دلدادگی به کتاب "شرح اسم" است. کتابی که صاحب نامی است که اگر هر نام دیگری جای آن می نشست، اثری معمولی و در ردیف سایر زندگینامه‌ها قرار می گرفت. این کتاب مدیون قهرمانش است نه نویسنده آن.

در پایان این مراسم نیز از هدایت الله بهبودی تجلیل و از مستند «هدایت الله» (مستندی که به شرح زندگی این نویسنده پرداخته است) به کارگردانی سجاد ریاحی رونمایی شد.

کد خبر 359999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha