پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه البیان، روزنامه‌ای عربی زبان و چاپ کشور ‌امارات‌متحده‌عربی است که در شهر دبی از تاریخ ۱۰ مه سال ۱۹۸۰ منتشر می‌شود.

روزنامه البیان

این روزنامه در آن تاریخ به دستور شیخ راشد بن سعید آل مکتوم، حاکم دبی (از تاریخ 9 سپتامبر 1958 تا 7 اکتوبر 1990) کارش را با 20 صفحه و به شکل روزانه آغاز کرد. در حال حاضر خانم منا بوسمره سردبیر این روزنامه است که از سال 1998 در این روزنامه فعال است. او اولین سردبیر زن در روزنامه‌های امارات است.

البیان از سال 1983 بانک اطلاعات عربی را ایجاد کرد تا بتواند پایه‌های اطلاع رسانی مدرن و همچنین طبقه بندی داده‌ها را گذاشته باشد. این روزنامه در آن تاریخ حول 17 موضوع اصلی و 220 موضوع فرعی اعم از موضوعات سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، دینی و در سطح محلی و حوزه خلیج فارس و حتی بین المللی کارش را شروع کرد و بعدها از طریق خط تلفن به کتابخانه کنگره پیوند داده شد تا نه تنها کار حرفه‌ای روزنامه نگاری را در داخل غنی‌تر سازد بلکه بتواند محققین و متخصصین خارج را هم کمک مالی کنند.

در سال 1998 این روزنامه برای اولین بار نسخه آنلاین خود را راه اندازی کرد. در سال 2003 نیز از طریق تلفن پیام‌ها را به مخاطبین ارسال می‌کرد. در سال 2005 بود که البیان صفحات خود را نیز در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند فیس بوک، توییتر، گوگل و لینکدن نیز بارگذاری کرد.

این روزنامه دومین روزنامه عربی بود که سلسله "چت‌های البیان" را با شخصیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی بر روی شبکه یوتیوب نیز قرار داد. در سال اول این بخش از البیان حدود 4.2 میلیون بار مشاهده شده بود و ازهمین رو در سال 2012 ، روزنامه البیان به جهت داشتن بیشترین حضور در شبکه‌های اجتماعی توانست رتبه اول را در میان سایر روزنامه های عربی کسب کند. مجله فوربس خاورمیانه نیزبه این موضوع پرداخته است.

روزنامه البیان به روزنامه سبز ملقب است از این رو که از کاغذهای قابل بازیافت و غیرمضر برای محیط زیست استفاده می‌کند. این روزنامه بخش‌های ثابتی مانند سراسر امارات ( بخش اخبار داخلی)، جهان (امور بین‌المللی همراه تصویرو عکس)، ضمیمه اقتصادی، ضمیمه ورزشی و بخش حواس پنجگانه (سرگرمی، اخبار فرهنگی و متفرقه) را داراست.

البيان روزهای یکشنبه ضمیمه ای فرهنگی با عنوان مسارات دارد که به موضوعاتی مثل کتاب، هنر و زندگی می‌پردازد. روزهای سه شنبه هم ضمیمه معرفی کتاب‌های پرفروش را دارد. در این روزنامه به دستور موسسه محمد بن راشد آل مکتوم از تاریخ 21 سپتامبر 2014 صفحه‌ای با عنوان صفحه دانش اختصاص داده شده است که در قالب مقالات مختلف کتاب های جهان عرب و جهان غیرعرب در حوزه فرهنگ و دانش را معرفی می‌کنند.

روزنامه البیان بخش‌های دیجیتال و اینفوگرافیک هم دارد که در قالب تصویر و عکس اطلاعات را به صورت فشرده در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

از ویژگی‌های منحصر به فرد روزنامه البیان به جهت دراختیار داشتن امکانات تکنولوژیک این است که دوربین پرنده‌ای از نوع دوربین‌های فانتوم در اختیارشان قرار دارد که در ارتفاع 500 متری برای مدت 25 دقیقه از طریق ریموت کنترل می‌تواند از زوایای مختلف عکاسی و فیلم برداری کند. روزنامه البیان از تاریخ 29 سپتامبر 2014 به این ابزار مجهز است.

کد خبر 359998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha