همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت از همه کشورهای جهان خواست به دقت شیوع‌های آنفلوآنزای مرگبار ماکیان را زیر نظر بگیرند و موارد عفونت انسان‌ها با این ویروس‌ها را ممکن است نشانه آغاز همه‌گیری جهانی آن‌ها باشد، بلافاصله گزارش کنند.

WHO

در سال گذشته میلادی شیوع گونه‌های متفاوت ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگان در حدود ۴۰ کشور گزارش شده و شمار فراوانی از طیور در برخی از کشورها به‌این‌علت معدوم شده‌اند. همچنین چین مواردی از مرگ انسان‌ها به علت عفونت با این ویروس‌ها را گزارش کرده است.

مارگرت چن، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در شروع اجلاس ۱۰ روزه هیئت اجرایی این سازمان در ژنو گفت: «انتشار سریع شیوع ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان در کشورهای متفاوت و حضور هم‌زمان گونه‌های متفاوت ویروس آنفلوآنزای پرندگان هشدار شدیدی برای سازمان جهانی بهداشت است.»

به گفته چن، یک گونه جدید آنفلوآنزای پرندگان به نام H5N6 که از تبادل ژن‌های در میان ۴ ویروس متفاوت آنفلوآنزا به وجود آمده است، در کشورهای آسیایی شیوع زیادی پیدا کرده است.

چن گفت که جهان به دنبال همه‌گیری جهانی یا پاندمی «خفیف» ویروس H1N1 که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ اکنون بهتر آماده مقابله پاندمی بعدی این ویروس‌ها است.

از طرف دیگر به گفته مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، افزایش ناگهانی و سریع موارد عفونت انسان‌ها با یک ویروس دیگر آنفلوآنزای پرندگان، H7N9، از ماه دسامبر ۲۰۱۶ تاکنون در چین روی داده و این سازمان هنوز نتوانسته سرایت محدود انسان به انسان این ویروس را در دو خوشه عفونت انسانی به‌طور کامل رد کند، اما تاکنون سرایت پایدار آن در بین انسان‌ها گزارش نشده است.

چن گفت که ۱۹۴ دولت عضو سازمان جهانی بهداشت بر اساس مقررات بین‌المللی بهداشتی باید موارد عفونت انسانی با این ویروس را شناسایی و بلافاصله گزارش کنند.

او گفت که دیگر شناسایی نشانه‌های ابتدای شیوع جهانی این ویروس‌ها قابل‌تحمل نیست.

کد خبر 359966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha