همشهری آنلاین: رایانه‌های اگزااسکیل یا ابر ابررایانه‌ها تا کنون در حد طرح و نظریه بوده‌اند، اما اکنون چینی‌ها ادعای ساختن این رایانه های قدرتمند را دارند.

ابررایانه

براساس گزارش ساينس الرت، چين اعلام كرد نمونه اوليه ابر ابررايانه‌اش طي ماه‌هاي آينده كامل خواهد‌شد، و در صورتي كه همه‌چيز به خوبي پيش رود، اين رايانه سريعترين ابررايانه در جهان خواهد شد كه از توانايي يك كوئينتيليون محاسبه در ثانيه برخوردار است. انتظار مي‌رود اين ابررايانه نهايتا تا پايان سال 2017 تكميل شود،‌ درحالي كه قرار بود اين اتفاق تا پايان سال 2018 رخ دهد.

با اين‌همه تبديل اين نمونه اوليه به نمونه‌اي كاربردي و قابل استفاده به چندين سال ديگر زمان نياز خواهد‌داشت، اما اگر همه‌چيز به درستي پيش رود، ارزش اين انتظار چندين ساله را خواهد داشت. به گفته شيهوا، بايد تا سال 2020 در انتظار نسخة‌اي كامل و كاربري از ابر رايانه اگزااسكيل باقي ماند، سيستمي كه سرعت محاسباتي آن 200 برابر بيشتر از سريعترين ابررايانه جهان در سال 2010،‌ تيانهه 1 خواهد بود.

چين در زمينه ساخت ابررايانه‌ها تلاش فراواني دارد و پس از تيانهه 1، ابررايانه تيانهه 2 را ساخت تا در سال 2015 به سريعترين ابررايانه جهان تبديل شودو به تازگي نيز با معرفي ابررايانه تاي‌هو‌لايت، اولين ابررايانه سريعتر از 100 پتافلاب،‌با سرعت 124.5 را به جهان معرفي كرد. 

براي اينكه درك بهتري از سرعت بالاي اگزااسكيل داشته‌باشيد، بهتر است بدانيد اين ابررايانه جديد در هر ثانيه مي‌تواند 1،000،000،000،000،000 محاسبه انجام دهد، يعني يك كوادريليون در ثانيه. از آنجايي كه براي بيان كوادريليون از پيشوند پتا استفاده مي‌شود،‌ به اين ابررايانه‌ها پتا فلاب مي‌گويند.

اما در مقايسه،‌ رايانه اگزااسكيل در دست ساخت چيني‌ها از قابليت اجراي يك كوينتيليون در ثانيه،‌1،000،000،000،000،000،000 برخوردار است. معمولا از اين عدد براي بيان و توضيح جرم زمين و يا بيان تعداد مولكول‌هاي موجود در مغز انسان استفاده مي‌شود. آمريكايي‌ها نيز درحال حاضر مشغول كار روي يك رايانه اگزااسكيل هستند اما انتظار نمي‌رود اين رايانه تا سال 2023 تكميل شود.

کد خبر 359499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha