همشهری آنلاین: اختتامیه ششمین دوسالانه «دامون‌فر» با ادای احترام به آتش‌نشانان حادثه پلاسکو و معرفی جواد بهرامی به‌عنوان مقام نخست و برنده جایزه سفر به آلمان برگزار شد.

تجسمی

به گزارش ایسنا آیین اختتامیه ششمین دوره این دوسالانه (ویژه جوانان زیر ۲۵ سال) در سالن سینمای شماره ۳ پردیس ملت با حضور چهره‌های شاخص جامعه هنری و بیش از ۴۰۰ نفر از هنرمندان جوان، عصر جمعه اول بهمن‌ماه برگزار شد.  

علی ضیا که مانند دوره گذشته اجرای این برنامه را برعهده داشت، این مراسم را با ستایش آتش‌نشانان آغاز کرد و از نقاشان خواست این حماسه را در قاب هنر ماندگار سازند.

سیف‌الله پویاراد - مدیر دوسالانه نقاشی دامون‌فر - که نخستین سخنران این آیین بود، از حاضران تقاضا کرد به  احترام آتش‌نشان‌های حادثه ساختمان پلاسکو، از جای برخیزند و ایستاده یک دقیقه سکوت کنند.

پویاراد پس از اعلام حضور ۱۳۴۰ هنرمند با ۳۰۵۰ اثر در ششمین دوره و تشریح روند داوری، آثار هنرمندان جوان نقاش را تامل‌برانگیز ارزیابی کرد و گفت: هنرمندان، بویژه هنرمندان جوان آیینه شفاف از جامعه خود هستند. ما باید جامعه را به دست جوانان بسپاریم تا آینده را رقم بزنند. بنابراین مسئولان باید به حرف‌های نهفته در این تابلوهای نقاشی توجه کنند و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

او همچنین خواستار تمهیدات و مشوق‌هایی از سوی دولت و مجلس شد تا بخش‌های خصوصی حضوری پررنگ در عرصه هنر داشته باشند.

در بخش دیگری از این مراسم، آیدین آغداشلو - رییس شورای داوری ششمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر - با تاکید  بر این‌که قضاوت و داوری کار آسانی نیست، اظهار کرد: عمده‌ترین بنیاد انتخاب سلیقه است و داوران در کنار تخصص و اعتبار کاری، سلیقه خودشان را برای انتخاب آثار اعمال می‌کنند. بنابراین اگر هیات داوران یک جشنواره را تغییر دهیم ممکن است آثار دیگری به مراحل نهایی راه پیدا کنند، پس شرکت‌کنندگان نباید ناامید شوند که آثارشان انتخاب نشده است.

وی برگزاری جشنواره‌های متعدد در زمینه نقاشی را امیدوارکننده دانست و گفت: هر جشنواره نقاشی در هر سطح و کیفیتی قابل ستایش و قدردانی است، زیرا به مردم که صاحبان اصلی هنر هستند نشان می‌دهد که برای هنر سعی و تلاش می‌شود.

او همچنین بیان کرد: در این مدت به اقصی نقاط ایران سفر کردم. در سنندج، تبریز، شیراز، رشت و ... جوانان نقاشی دیدم که استعدادهای شگرف داشتند. آن‌ها باید کار کنند و کار کنند و به آینده امیدوار باشند. آن‌ها باید بدانند آغداشلو هم در ۲۰ سالگی‌اش نمی‌توانست آثارش را بفروشد.

این هنرمند اضافه کرد: هنرمندان جوان باید برای رسیدن به موفقیت در کنار تلاش فراوان، صبر و حوصله  پیشه کنند. بسیاری از هنرمندان ۲۰ ساله از دوران ۲۰ سالگی من بهتر هستند و اگر همین‌طور ادامه دهند آینده درخشانی خواهند داشت.

در ادامه، یورگن بران - مدیر بخش خاورمیانه «فابرکاستل» - روی سن آمد و ضمن تشکر از سیف‌الله پویاراد گفت: حدود ۴۰۰ سال می‌شود که با پویاراد همکاری داریم. او نماینده رسمی شرکت ما در ایران است. برگزاری و حمایت از دوسالانه نقاشی دامون‌فر جزو اهداف ماست، زیرا ما از خلاقیت برای زندگی حمایت می‌کنیم.

او افزود: فابرکاستل فیلم این جشنواره را هر بار در سراسر جهان نشان داده تا مردم دنیا با هنرمندان ایرانی آشنایی پیدا کنند. ما نفر اول در ششمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر را به آلمان دعوت خواهیم کرد تا با نحوه کار شرکت ما آشنا شود و یک گالری نقاشی برایش در آلمان برپا می‌کنیم.

سپس سیدعلی احمدی - مدیرعامل موسسه تصویر شهر - پشت تریبون رفت و گفت: با همکاری سازمان فرهنگی  هنری شهرداری تهران و با اجازه از هیات داوران قصد داریم از پنج هنرمند ششمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر تقدیر کنیم و از اولین نمایشگاهی که برپا می‌کنند یک اثر خریداری کنیم. این اسامی عبارتند از: بهناز جهان، سمانه صالحی، میلاد آیتی، نیلوفر حسینی‌منش و نیلوفر فلاح‌فر.

در ادامه، به سنت همیشگی دامون‌فر از یکی از بزرگان توسعه‌دهنده هنر تجلیل شد. برای ششمین دوره محمدابراهیم جعفری انتخاب شده بود. غلامرضا نامی برای ستایش مقام هنری او سخن گفت و با یادآوری ۴۰ سال دوستی با او، جعفری را نقاشی لطیف و شاعری خوب خواند.

سپس  فیلم کوتاهی از زندگی این هنرمند ساخته علیرضا عامری پخش شد. لوح سپاس از محمدابراهیم جعفری را پویاراد و آغداشلو اهدا کردند و جعفری برای حاضران شعری درباره جاودانگی عشق خواند.

در ادامه مراسم از هیات داوران گلناز فتحی، پویا آریان‌پور، فرح اصولی، بهنام کامرانی و معصومه مظفری تقدیر شد و بیانیه این هیات را مظفری برای حاضران خواند.

 در پایان تقدیرشدگان و برگزیدگان اعلام شدند.

در بخش نقاشی دیجیتال از آرزو طالبی و صادق فرهادیان تقدیر شد.

در بخش نقاشی از بهناز فاطمی جهمانی، ندا میرحسینی، عرفان جمشیدی، فربد الکایی، امیرحسین اکبری و میلاد محمودی تقدیر به عمل آمد.

در ادامه جایزه جذاب آرای مردمی که از طریق سایت جشنواره انجام شد به صادق فرهادیان به‌عنوان نقاش منتخب مردمی اهدا شد.

مقام دوم به طور مشترک به شقایق مشهدی، نیلوفر نادری، مریم قاسمی و شیلا جلیل رسید.

در ادامه با حضور آغداشلو و پویاراد جواد بهرامی به‌عنوان مقام نخست ششمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر و برنده جایزه  سفر به آلمان و شرکت در آکادمی فابرکاستل معرفی شد.

دوسالانه دامون‌فر به همت گالری دامون‌فر با همکاری کویلو، برند ایرانی آلمانی، فابرکاستل آلمان، کانسون و پ ب او فرانسه از ۲۴ دی‌ماه در سینما گالری پردیس ملت آغاز به کار کرده است که بخش نمایشگاهی آن تا چهارم بهمن‌ماه برپا خواهد بود.

کد خبر 359422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha