همشهری آنلاین: ورزشکاران المپیکی ممکن است هنگام تمرین و مسابقه به علت نقایص ساختاری یا کارکردی قلب که قبلاً شناسایی نشده‌اند به خطر بیفتند.

heart

به گزارش رویترز این بررسی نشان داد که حدود ۴ درصد از ورزشکاران ایتالیایی که در طول یک دوره ۱۰ ساله با ام‌آرآی و سی‌تی‌اسکن و نیز نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام بررسی شده بودند، دچار عوارض قلبی- عروقی بودند- این میزان بیشتر از حد انتظار این پژوهشگران بود.

دکتر آنتونیو پلیچیا، مدیر علمی انستیتوی پزشکی ورزشی کمیته ملی المپیک ایتالیا و سرپرست این بررسی گفت: «گرچه درصد کمی از ورزشکاران ناهنجاری‌های قلبی داشتند، این عوارض ممکن است پیامدهای بسیاری داشته باشند. ورزشکاران ممکن است سالم باشند، اما ممکن است از خطرات عوارض معینی مانند نشانگان مرگ ناگهانی در امان نباشند.»

این پژوهشگران به بررسی نتایج آزمایش‌های غربالگری یا بیماریابی بیش از ۲۳۰۰ ورزشکار را در فاصله المپیک ۲۰۰۴ یونان و المپیک سوچی روسیه در ۲۰۱۴ پرداختند. آنان برای غربالگری بیماری‌های قلبی سابقه پزشکی، نتایج معاینه جسمی، نوار قلب و سونوگرافی قلب این ورزشکاران را تلفیق کردند.

درنهایت معلوم شد که ۹۲ ورزشکار دارای یافته‌های غیرطبیعی بوده‌اند، ازجمله مشکلات وراثتی قلب، بیماری شریان تغذیه‌کننده ماهیچه قلب (شریان کورونری)، بیماری پرفشاری خون، اختلالات ریتم قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی و سرعت بالای غیرطبیعی ضربان قلب.

 ۹ نفر از این ۹۲ ورزشکار دچار اختلالات قلبی بودند که امکان مسابقه ورزشی را به آنان نمی‌داد و ۱۷ نفر تا هنگام حل شدن مشکلشان به‌طور موقت از مسابقات کنار گذاشته شدند.

اما به گفته این پژوهشگران که یافته‌هایشان در ژورنال پزشکی ورزشی بریتانیا منتشر شده است، در بسیاری از این ورزشکاران این ناهنجاری‌ها هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند و بر کارکرد ورزشی اثر نمی‌گذارند.

این پژوهشگران می‌نویسند حدود ۶۰ درصد این ورزشکاران اختلالات دریچه قلب داشتند که به منع کردنشان از شرکت در مسابقه‌های ورزشی نینجامیده بود.

به گفته این پژوهشگران همه این ناهنجاری‌ها بیماری شمرده نمی‌شود و همه آن‌ها مایه نگرانی نیستند. برای مثال، اختلالات دریچه‌ای در افراد جوان قابل‌درمان است و محدودیت واقعی ایجاد نمی‌کند.

کمیته ملی المپیک ایتالیا از سال ۲۰۰۹ معاینه دوره‌ای ورزشکاران نخبه را الزامی کرد. اما در حال حاضر معدودی از گروه‌های ورزشی بین‌المللی- فقط فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) و اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواران (UCI) - غربالگری ورزشکاران را الزامی کرده‌اند. درواقع تا هنگام برگزاری المپیک تابستانی ۲۰۱۶ در ریودوژانیرو در برزیل هیچ ارزیابی پزشکی همگانی برای ورزشکاران ضروری نبود.

کارشناسان می‌گویند الزامی کردن گرفتن نوار قلب از ورزشکاران برگزیده در ایتالیا باعث کاهش موارد ناگهانی آنان در این کشور شده است و بقیه کشورها را به انجام معاینات مشابه تشویق کرده است. از طرف دیگر برخی کشورها درباره منافع، هزینه‌ها و کارآمدی این آزمایش‌ها ابراز تردید می‌کنند.

 این بررسی همچنین به موارد منفی کاذب (منفی بودن آزمایش‌ها علیرغم وجود مشکلات قلبی) به خاطر یافته‌های غیرطبیعی و تفسیر نادرست آزمایش‌ها اشاره می‌کند.

کد خبر 359313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha