مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

حامد فوقانی: حادثه روز پنجشنبه ساختمان پلاسکو را می‌توان بزرگ‌ترین زنگ خطر برای سایر ساختمان‌های تجاری تهران که نکات، هشدارها و اخطارهای ایمنی را جدی نمی‌گیرند، دانست.

خبر طرح

در اين ميان معصومه آباد، رئيس كميته ايمني شوراي شهر تهران چندان پر‌بيراه نگفته است كه حدودا 3هزار ساختمان در پايتخت با شرايط ناايمن مشابه پلاسكو وجود دارند. نكته مهم اينجاست كه بيش از 40درصد مجتمع‌هاي تجاري و توليدي خيابان جمهوري اخطار آتش‌نشاني دارند. بي‌اهميتي به اين اخطارها اما جاي سؤال دارد. حال نگاه به چند نمونه از ساختمان‌هايي كه طي سال‌هاي اخير بارها از سوي شهرداري تهران اخطار گرفته‌اند اما توجهي به اين اخطارها نكرده‌اند، مي‌تواند جالب توجه باشد.

  • 1-پاساژ كويتي‌ها همسايه در خطر

همسايه ساختمان پلاسكو كه قدمتي ديرينه در بين مردم تهران دارد و قديمي‌ترين مركز خريد پوشاك در تهران به‌شمار مي‌آيد پاساژ كويتي‌هاست. در دهه‌هاي 50و 60 اين پاساژ مركز خريد مدرن و محلي منحصر به فرد براي خريداران پوشاك مردانه به‌حساب مي‌آمد. پاساژ كويتي‌ها در سال 1353در زميني به مساحت 2هزار و 22مترمربع و در 7طبقه احداث شده و حالا به‌خاطر همجواري‌اش با پلاسكو، خطر بيخ گوش آن قرار دارد.

البته كه اين پاساژ نيز مانند پلاسكو طي سال‌هاي اخير بارها اخطارهاي ايمني دريافت كرده اما كو گوش شنوا؟ بي‌ترديد اكنون اين پاساژ 42ساله، پس از فرو‌ريختن پلاسكو، حال و روز خوشي ندارد و ميزان ترك‌هاي ديوار پاساژ، آن‌را در وضعيت بسيار بحراني قرار داده است.

  • 2- علاء‌الدين سرخم نمي‌آورد

پاساژي كه با وجود بيش از 170خبر مبني بر اينكه ساخت‌وسازهاي غيرقانوني آن طبق احكام صادره بايد تخريب شده و ساختمان اصلاح شود اما همچنان با وضعيت اسفبار به‌كار خود ادامه مي‌دهد. اگرچه حكم كميسيون ماده ۱۰۰ در تخريب طبقه غيرمجاز 7 و تبديل طبقه منفي 3به پاركينگ در دي‌93 براي اجرا صادر شد اما از آن زمان هنوز حكم به‌طور صددرصدي اجرا نشده است درصورتي كه پاساژ علاءالدين روزانه به‌طور ميانگين ميزبان بيش از 20هزار مشتري است. البته ديروز اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران در پي حادثه پلاسكو اعلام كرد كه تخريب علاء‌الدين قطعا تا اواخر بهمن به پايان مي‌رسد. به گفته وي اين ساختمان هنوز استحكام بنا نگرفته، تأييديه آتش‌نشاني و مديريت بحران را نيز ندارد.

 

  • 3-ساختمان آلومينيوم

ساختمان پلاسكو و ساختمان آلومينيوم، به‌عنوان نخستين بلندمرتبه‌هاي ايراني بودند. ساختمان آلومينيوم داراي 13طبقه و 600باب مغازه است و وضعيت آن دست‌كمي از ساختمان پلاسكو ندارد. جالب است بدانيد كه مهرماه سال گذشته بود كه در طبقه چهارم آن آتش‌سوزي گسترده‌اي اتفاق افتاده و دود تمام ساختمان را در بر گرفته بود و آتش در حال سرايت به ديگر طبقات بود كه با جانفشاني آتش‌نشانان خوشبختانه ماجرا ختم به خير شد. در حالي كه به گفته ملكي، سخنگوي آتش‌نشاني، توصيه‌هاي ايمني لازم به هيأت مديره اين ساختمان داده شده ولي هيچ سيستم ايمني در داخل ساختمان آلومينيوم وجود نداشته و ندارد.نام اين ساختمان هم در يكي دو روز اخير خيلي تكرار شده‌است.

  • 4-پاساژ آزاد

از عمر پاساژ آزاد واقع در سه‌راه جمهوري بيش از۴۰سال مي‌گذرد. ساختماني فرسوده كه به فروش و توليد لباس عروس شهرت دارد. اينطور كه برخي از مغازه‌داران اين پاساژ مي‌گويند شخصي بيش از 15سال قبل آن‌را خريده و با زد و بند و به‌طور پنهاني توانسته بخشي از زيرساخت‌ها را از بين ببرد. چنانچه مشخص است با همين روش چند باب مغازه به اين ساختمان اضافه شده كه همين امر اخطارهاي چندين باره را در پي داشته است. طبق اخطاريه‌ها حريق دست‌كم ۷۰باب مغازه اين ملك را به‌شدت تهديد مي‌كند. اين در حالي است كه ساير مغازه‌ها هم با خطر آتش‌سوزي و ريزش‌ مواجه هستند.

  •   5-خيام و ديبا، نام‌هايي كه خطر تهديدشان مي‌كند

ساختمان تجاري ديبا در خيابان وليعصر، ما بين سه‌راه جمهوري و چهارراه اميراكرم واقع شده است. در اين ساختمان، واحدهاي فروش پارچه و لباس قرار دارند. از طرفي نداشتن سيستم‌هاي ايمني لازم و تجهيزات قديمي باعث شده تا يكي از انبارهاي باروتي لقب بگيرد كه در خيابان جمهوري قرار دارند. خيام هم از جمله پاساژهايي است كه در محدوده بازار تهران قرار گرفته و خطر آتش‌سوزي چندين بار از سوي سازمان آتش‌نشاني به هيأت مديره آن گوشزد شده است. ساختمان خيام در ضلع شمال ايستگاه متروي خيام قرار دارد. همچنين پاساژ صفوي در خيابان جمهوري وضعيت بهتري از اين ساختمان‌ها ندارد.

کد خبر 359303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha