همشهری آنلاین: آماده بودن، داشتن طرح قبلی و تمرین کردن آن از ضروریات فرار از ساختمان‌‌های بلند آتش‌گرفته هستند.

FIRE

ساختمان بلند یا بلند‌مرتبه بر اساس تعریف انجمن ملی آتش‌نشانی آمریکا به معنای ساختمانی است که 7 طبقه یا بیشتر یا دست کم ۲۳ متر ارتفاع داشته باشد.

اگر در این ساختمان‌ها زندگی یا کار می‌کنید، باید طرح فرار از قبل با توجه به نقشه ساختمان و مکان‌هایی از ساختمان که معمولاً در آن هستید، تهیه کرده باشید و آماده انجام کارهای معینی باشید باید در هنگام آتش‌سوزی انجام داد.

به این نکات برای فرار از یک ساختمان بلند آتش‌گرفته توجه داشته باشید:

۱- راه‌های تخلیه و عملیات تخلیه را بشناسید: چه در یک ساختمان آپارتمانی زندگی می‌کنید، چه در هتل ساکن هستید یا در یک ساختمان مرتفع کار می‌کنید، با نقشه آن طبقه ساختمان و راه‌های تخلیه آشنا شوید. کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه به نزدیک‌ترین پلکان را شناسایی کنید و همچنین راه‌های جایگزین برای خارج شدن را در نظر داشته باشید. با ناظر یا مدیریت ساختمان درباره عملیات اضطراری مشخصی که باید انجام شود، صحبت کنید.

۲- از پلکان‌ها استفاده کنید: هرگز در هنگام آتش‌سوزی از آسانسور استفاده نکنید. اگر در یک ساختمان مرتفع زندگی یا کار می‌کنید، هرچند وقت یک بار از پله‌ها استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که می‌دانید چند پاگرد در مسیرتان وجود دارد و چه مدت طول می‌کشد تا از پله‌ها پایین بیایید. دستتان را به میله پلکان بگیرید و از سمت راست گام بردارید (یا هر طرفی که بر اساس پروتکل اضطراری ساختمانتان تعیین شده است) تا راه برای آتش‌نشانانی که از پله‌ها بالا می‌روند، باز باشد.

   - اگر دید که دود از سطوح پایین‌تر پلکان دارد به بالا می‌آید، بازگردید و در صورت امکان به سوی بام ساختمان بروید. در پشت‌بام را باز نگهدارید تا دود سطوح پایین‌تر پلکان خارج شود و به این ترتیب به افرادی که در دود گیر کرده‌اند، کمک شود و آتش‌نشانان دسترسی سریع‌تری به ساختمان پیدا کنند.

 - هنگامی‌که به پشت‌بام رسیدید، در جهت حرکت باد حرکت کنید، اگر قبلاً به آتش‌نشانی و سرویس‌های اورژانس زنگ نزده‌اید، با آن‌ها تماس بگیرید و جای دقیق خود را به آن‌ها بگویید.

 ۳- مشکلات حرکتی را در نظر داشته باشید. به مدیریت ساختمان درباره هر مشکل بالقوه خودتان یا اشخاص دیگر در خانه یا اداره در فرار کردن از راه پلکان اطلاع دهید.

    - اگر روی صندلی چرخ دار هستید و نمی‌توانید از پلکان استفاده کنید، تلاش کنید که شخصی را در همان نزدیکی پیدا کنید که به شما در پایین رفتن از پلکان کمک کند یا شما را حمل کند. قبلاً با اداره محلی آتش‌نشانی تماس بگیرید و درباره مشکلات حرکتی خود در هنگام بروز آتش‌سوزی اطلاع دهید.

    - اگر هیچ آسانسوری در دسترس نیست و شما در طبقات بالا گیر کرده‌اید، مکان دقیق خود را به سرویس‌های اورژانس اطلاع دهید و با استفاده از هر وسیله در دسترس از طریق پنجره به آتش‌نشانان پیام دهید.

    - کلیدها و کارت‌های کلید را در دسترس داشته باشید: اگر در هتل ساکن هستید، کارت کلیدتان را در دسترستان نگه دارید تا در هنگام تخلیه اتاق و طبقه ساختمان از آن استفاده کنید. در صورتی که سالن یا پلکان مسدود شده باشد، ممکن است مجبور شوید به اتاقتان بازگردید، در این صورت درزهای اطراف در را ببندید، هواکش‌ها را بپوشانید و از چراغ‌قوه یا لباس‌های با رنگ روشن برای پیام دادن از راه پنجره درباره محلتان استفاده کنید.

  - به یاد داشته باشید که در صورتی که آتش در سالن ایجادِ شده است، قبل از خروج دستگیره ر وارسی کنید تا بیش از داغ نباشد و باعث سوختگی دستتان نشود.

   - اگر در یک اداره در ساختمان مرتفع کار می‌کنید، باید عملیات مشابهی را در صورت بسته بودن همه راه‌های خروج انجام دهید. در دفتر یا در اصلی بخش را ببندید، در عین در را قفل نکنید یا کلیدها یا کارت کلید را برای مواردی که در به‌طور خودکار قفل شده باشند، در دسترس نگهدارید.

کد خبر 359298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha