همشهری آنلاین: دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین ۱۱ شاخص اصلی حوزه علم و فناوری از سوی این شورا خبر داد.

تولید علم

به گزارش ایرنا، دکتر وحید احمدی عصر چهارشنبه پس از برگزاری یکصد و پنجاهمین نشست کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با محوریت ارائه گزارش شاخص‌های علم و فناوری و همچنین ارائه گزارش پیشرفت برنامه آینده‌نگاری ملی، افزود: بر اساس قانون، تعیین شاخص‌های علم و فناوری بر عهده شورای عالی عتف گذاشته شده است.

وی 11 محور را به ترتیب آموزش عمومی، آموزش عالی، منابع انسانی، انتشارات علمی، منابع مالی، فناوری و نوآوری، ترویج علم و فناوری و نوآوری، زیرساخت‌ها، دستاوردهای اقتصادی، محیط و چارچوب نهادی، شبکه‌سازی و تعاملات و فرهنگ و اررش‌های اسلامی عنوان کرد.

دبیرکل شورای عالی عتف با تاکید بر این که محورهای یاد شده ناظر بر شاخص‌های بین‌المللی و نیازهای داخلی است، ادامه داد: البته هر یک از این محورها دارای چندین شاخص زیرمجموعه است.

احمدی در ادامه ارائه گزارش پیشرفت آینده‌نگاری ملی را از دیگر موضوعات مطرح در یکصد و پنجاهمین نشست کمیسیون دائمی عتف عنوان کرد و گفت: این سیاست یکی از محورهای اساسی مربوط به بحث‌های علم و فناروی است.

وی با بیان اینکه در حوزه آینده‌نگاری ملی مسائل مختلفی از جمله برنامه توسعه، نقشه راه و سیاست‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در نشست روز چهارشنبه گزارشی از پیشرفت کار ارائه شد که به دلیل کمبود وقت قرار شد کل گزارش در اختیار اعضا کمیسیون قرار گیرد تا در جلسه آتی نهایی شود.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری همچنین تصویب و ابلاغ اساسنامه دبیرخانه این شورا را از دیگر مباحث مطرح شده در اين نشست ذکر کرد و گفت: شورای عالی عتف هم اکنون به ریاست رئیس‌جمهوری و عضویت تعدادی از وزرا، عالی‌ترین شورای دولت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون شرح تفصیلی وظایف شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری بایستی به تصویب دولت برسد، گفت: متاسفانه در طول سال‌های گذشته این موضوع انجام نشده بود که از سال 93 با طی کردن تشریفات قانونی بالاخره پس از بحث‌های تخصصی، آئین‌نامه آن به تصویب دولت رسید.

احمدی با اشاره به یکی از این بندهای شرح تفصیلی گفت: دبیرخانه باید در وزارت علوم تشکیل شود لذا با همین استناد ساختار دبیرخانه با ساختار هیات امنایی در شورای عالی گسترش به تصویب رسید که خوشبختانه امروز گزارش آن ارائه شد.
دبیرکل شورای عالی عتف ادامه داد: هیات امنای دبیرخانه در واقع خود شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری است که امیدواریم بتواند با ساختار جدید به صورت چابک و چالاک تصمیم‌گیری کند.

احمدی همچنین ارائه گزارش جشنواره هنری علوم، تحقیقات و فناری را یکی دیگر از مباحث مطرح شده در یکصدو پنجاهمین نشست کمیسیون دائمی شورای عالی عتف ذکر کرد و گفت: این جشنواره به منظور ایجاد فضای فرهنگی مناسب‌تر در حوزه علم و فناری برگزار شد.

وی با بیان این که جشنواره امسال به دنبال استقبال مناسب سال گذشته از نخستین جشنواره هنری علم و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: امسال علاوه بر عکاسان و کارتونیست‌ها بخش انیمیشن و فیلم کوتاه نیز به این جشنواره اضافه شد که در حقیقت رویکرد اصلی جشنواره، استفاده از همه ابزار هنری موجود بود.

دبیرکل شورای عالی عتف با بیان اینکه، 44 کشور در این جشنواره هنری شرکت داشتند، به حضور 317 هنرمند از کشورهایی همچون چین، روسیه، ترکیه، اوکراین، صربستان، رومانی، برزیل در این جشنواره اشاره کرد و گفت: این جشنواره در واقع جرقه ورود هنر به لایه‌های مختلف علم و فناوری است که بایستی آن را به فال نیک گرفت.

کد خبر 359221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha