چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

نرخ فروش دلار در بازار آزاد ایران روز گذشته پس از ۲هفته بار دیگر به کانال جدید وارد شد و ۳۸۳۴تومان قیمت خورد که نزدیک به ۸۰تومان نسبت به روز قبل آن افت کرد.

اين نرخ كمترين قيمت در دي‌ماه امسال به شمار مي‌آيد. كاهش 2درصدي ارزش برابري دلار آمريكا در برابر ريال ايران خبري مهم در بازار ارز محسوب مي‌شود و سؤال اصلي اين است كه آيا روند قيمت ارزهاي معتبر در بازار داخلي در روزهاي آينده باز هم كاهش خواهد يافت؟

به گزارش همشهري، قيمت دلار آمريكا در روز هفتم دي‌ماه امسال به ركورد 4هزار و 120تومان رسيد كه سرانجام بانك مركزي و دولت سياست دخالت در بازار با پررنگ‌تر كردن حضور بانك‌ها و همچنين تسهيل روند اعتبارات ارزي را در پيش گرفتند. كاهش تامل‌برانگيز قيمت در روز گذشته به‌معناي ارزان‌تر‌شدن 287تومان در 20روز اخير است كه بيشترين كاهش قيمت در ماه‌هاي اخير محسوب مي‌شود.

روز گذشته، علي طيب‌نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي كه در 2‌ماه اخير درخصوص التهابات ارزي سكوت كرده بود، شامگاه دوشنبه با بيان اينكه دولت دخالتي در افزايش نرخ ارز ندارد، گفت: خريد و فروش ارز نبايد در گوشه خيابان باشد، بلكه بانك‌ها بايد به وظيفه خود برگردند. وي تصريح كرد: دولت قصد ندارد كه بازار ارز را امنيتي كند، اين در حالي است كه وضعيت بازار ارز را متفاوت از سال۹۱ مي‌بينيم و با وضعيتي كه در پيش داريم، فكر مي‌كنيم كه به ثبات مي‌رسيم و همانطور كه ديديد، جلوي اين روند صعودي گرفته شد.

وي با اشاره به اينكه فكر نكنيد بانك مركزي در بازار دخالت مي‌كند، افزود: نگران اينكه در بازار ارز با جهش مواجه باشيم، نيستيم. اين نوسانات در همه دنيا معمول است و نرخ دلار در برابر همه ارزها تقويت شده و در مقابل ريال هم تقويت شده است. وزير امور اقتصادي و دارايي با اعلام اينكه براي دولت مهم است كه صادرات، محور اصلي مذاكرات باشد و به اين تعهدات خود پايبند است، اظهار داشت: ما معتقديم كه ثبات به معني ثابت باقي ماندن نيست؛ البته هميشه بخش خصوصي هم طلبكار بود كه چرا نرخ ارز متناسب با تورم نبوده است.

وزير اقتصاد با بيان اينكه ما در دولت به ثبات فكر مي‌كنيم و اينكه شايعه مي‌كنند دولت به‌دنبال افزايش نرخ ارز براي درآمد است، كذب محض است، گفت: دولت مي‌داند كه در آستانه انتخابات، نرخ ارز نبايد دچار نوسان شود؛ بنابراين با توجه به اينكه عامه مردم به اين نرخ اهميت مي‌دهند، اين اتفاق رخ نخواهد داد.

وي با بيان اينكه شرايط براي افزايش نرخ ارز مناسب نيست و ما به‌عنوان افزايش درآمد به آن نگاه نمي‌كنيم، اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين متغيرهاي اقتصاد كلان در هر كشوري، نرخ ارز مناسب است؛ نرخ ارزي كه بتواند مشوق صادرات باشد و در عين حال، آثار تورمي نداشته باشد؛ ضمن آنكه دولت به‌دنبال امنيتي كردن بازار هم نيست.

وزير اقتصاد با اشاره به اينكه بانك‌ها بايد در بازار ارز فعال شوند، گفت: در زمان تحريم اينطور بود كه به اجبار، كار به‌دست صراف‌ها افتاده بود؛ درحالي‌كه نبايد خريد و فروش ارز در گوشه خيابان باشد. بانك‌ها بايد به وظيفه خود برگردند و در بازار به‌صورت شفاف نرخ ارز تعيين شود.

  • ايست قيمت در بازار سكه و طلا

به گزارش همشهري، روز گذشته هرچند دلار آمريكا با كاهش قيمت در بازار آزاد مواجه شد و برخي اين انتظار را دارند كه با ورود دونالد ترامپ به كاخ سفيد در روز جمعه، جو رواني در بازار ارز ايران فروكش كند اما نرخ يورو در برابر ريال كاهش قيمت را تجربه نكرد و هر يورو 4309تومان قيمت خورد. در بازار طلا هم با افزايش 10دلاري هر اونس و رسيدن قيمت به 1213دلار، طلا و سكه در بازار داخلي چندان تغييري نكرد و حتي سكه ثبات قيمت را شاهد بود.

قیمت دلار

کد خبر 359114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha