همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد اعلام کرد که زباله‌های الکترونیکی به شدت در سراسر آسیا در حال افزایش بوده و عواقب جدی برای سلامت انسان و محیط زیست در پی خواهد داشت.

زباله‌های الکترونیک به شکل خطرناکی در آسیا رو به افزایش است

به گزارش ایسنا، با افزایش درآمدها مردم تمایل بیش‌تری به خرید گوشی‌های هوشمند و گجت‌های مختلف دارند که این امر سبب انباشته شدن انبوهی از زباله‌های الکترونیکی e-waste شده است.

زباله‌های الکترونیکی در آسیا در پنج سال گذشته 63 درصد افزایش یافته و در این گزارش که توسط دانشگاه سازمان ملل متحد ارائه شده به بسیاری از کشورهای سراسر منطقه هشدار داده تا روش‌های بازیافت و دفع این زباله را ارتقا بخشند.

به گفته محققان این پژوهش، برای بسیاری از کشورها که در حال حاضر فاقد زیرساخت‌های لازم برای مدیریت زباله‌های الکترونیکی هستند، افزایش حجم این زباله‌ها یک معضل اساسی محسوب می‌شود.

چین و برخی بخش‌های دیگر آسیا برای سال‌های متمادی زباله‌دانی لوازم الکترونیکی کشورهای توسعه یافته بوده و این زباله‌ها را در کارخانه‌های غیرایمن و فوق ارزان‌ بازیافت کرده‌اند.

اما در این گزارش آمده است که در سال‌های اخیر، آسیا خودش به عنوان تولیدکننده و منشاء زباله‌های الکترونیک ظهور کرده چرا که مصرف‌کنندگان به طور فزاینده در حال خرید گوشی‌های هوشمند، تبلت، یخچال و فریزر، رایانه های شخصی و تلویزیون هستند.

در بین سال‌های 2010 تا 2015، حجم زباله‌های الکترونیکی چین دو برابر جمعیت آن شده است.

از نظر سرانه تولید زباله‌های الکترونیکی، هنگ‌کنگ به عنوان بدترین منطقه‌ در این قاره شناخته شده که در آن هر فرد به طور متوسط 21.7 کیلوگرم (47.8 پوند) زباله الکترونیکی در سال 2015 تولید کرد.

سنگاپور و تایوان نیز به ترتیب در تولید زباله‌های الکترونیکی بالایی برخوردار بوده و به ازای هر نفر بیش از 19 کیلوگرم زباله الکترونیکی در سال 2015، تولید شد.

کامبوج، ویتنام و فیلیپین پایین‌ترین رتبه را در تولید زباله‌های الکترونیکی داشته و به طور متوسط هر فرد حدود یک کیلوگرم زباله تولید می‌کند.

در همین حال، انهدام یا بازیافت زباله‌های الکترونیکی به صورت نادرست و غیر قانونی، افراد را در معرض مواد شیمیایی بسیار سمی قرار داده که منجر به عواقب بسیار جدی برای سلامتی و محیط زیست می‌شود.

اسیدهایی که برای جدا کردن فلزات در محصولات الکترونیکی استفاده می‌شود، یک مشکل و نگرانی بزرگ بوده و استنشاق یا قرار گرفتن در معرض آنها باعث مشکلات جدی برای سلامت انسان می‌شود.

متاسفانه کودکان ساکن این شهرها همچنین دارای میزان بالایی از سرب در خونشان هستند.

کد خبر 358867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha