شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

شمارش معکوس برای آغاز دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ شروع شده

ترامپ

و همچنان موضوع دخالت روسیه در انتخابات و ماجرای ارتباط ترامپ با روس‌ها محور بحث‌ در محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکاست.

دونالد ترامپ در گفت‌وگويي يك ساعته براي نخستين‌بار با روزنامه وا‌ل‌استريت ژورنال هم‌كلام شد و همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد، بخش قابل توجهي از اين گفت‌وگو به رويكرد ترامپ در قبال مسكو اختصاص پيدا كرد. او به‌طور ضمني اعلام كرد كه تحريم‌هاي وضع شده عليه روسيه را لغو خواهد كرد.

ترامپ در پاسخ به خبرنگار وا‌ل‌استريت ژورنال در مورد سرنوشت تحريم‌هايي كه اخيرا دولت باراك اوباما عليه مسكو به اتهام دخالت در انتخابات آمريكا وضع كرده گفت كه اين تحريم‌ها «براي يك دوره زماني» دست نخورده باقي مي‌ماند اما اگر روس‌ها در برنامه‌هاي مهم آمريكا ازجمله مبارزه با تروريسم در كنار واشنگتن قرار گيرند، احتمال دارد همه اين تحريم‌ها را لغو كند. او گفت: «اگر با هم كنار بياييم و روسيه به ما كمك كند، چرا ديگر به تحريم نياز باشد؟»

دولت اوباما حدود 3هفته پيش عليه 5نهاد و 6مقام روسي تحريم‌هايي را وضع كرد و 35ديپلمات روس را از آمريكا اخراج كرد. اين اقدام كاخ سفيد در پي انتشار گزارش‌هاي نهادهاي اطلاعاتي آمريكا مبني بر حمله سايبري روسيه و هك انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا به دستور شخص ولاديمير پوتين انجام مي‌شد.

در آن زمان در ميان ناباوري همگان پوتين اعلام كرد مسكو به اين اقدامات واشنگتن واكنشي نشان نخواهد داد. ترامپ بلافاصله با هيجان خاصي از اين تصميم پوتين استقبال كرد و گفت: «هميشه مي‌دانستم پوتين بسيار باهوش است.»اما ديروز رسانه‌هاي آمريكا اطلاعات جديدي از ارتباط ميان مسكو و تيم ترامپ منتشر كردند كه به درك رويدادهاي هفته‌هاي اخير كمك مي‌كند. خبرگزاري رويترز به نقل از 2منبع آگاه در دولت باراك اوباما خبر داد كه طي روزهاي منتهي به تحريم روس‌ها از سوي آمريكا و اخراج ديپلمات‌هاي آنها و در همان روز اعلام اين تصميم اوباما، مايكل فلين، مشاور امنيت ملي ترامپ و سرگئي كيسلياك، سفير روسيه در آمريكا با هم در تماس بوده‌اند.

براساس اين گزارش، دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريكا و دولت اوباما از اين تماس‌ها باخبر بوده‌اند. ارتباط بادولت‌هاي خارجي‌ براي تيمي كه قرار است تا چند هفته ديگر در يك كشور به قدرت برسد، غيرعادي نيست اما تماس‌هاي مكرر طي يك روز و درست در همان روزي كه اوباما تحريم‌هاي جديد عليه روسيه را اعلام كرد، اين سؤال را مطرح مي‌كند كه آيا ترامپ از طريق فلين در حال مذاكره با روسيه بر سر اين تحريم‌ها بوده است؟

در پي انتشار اين خبر، كميته اطلاعاتي سنا طي بيانيه‌اي اعلام كرد تحقيقات مستقلي را درباره اتهام ارتباط پنهاني دونالد ترامپ و برخي دستيارانش با دولت روسيه آغاز خواهد كرد. ‌شان اسپايسر، سخنگوي تيم انتقالي ترامپ در واكنش به اين گزارش‌ها ديروز گفت كه تماس‌هاي تلفني ميان فلين و كيسلياك درباره تدارك مقدمات لازم براي گفت‌وگوي تلفني ميان پوتين و ترامپ پس از مراسم تحليف بوده است. اين مراسم قرار است اول بهمن برگزار شود.

ماجراي نزديكي ترامپ و دولت روسيه به‌رغم مخالفت‌هاي بسيار در آمريكا همچنان به خواست دونالد ترامپ جدي و جدي‌تر مي‌شود. او حتي در گفت‌وگو با وال‌استريت ژورنال تأكيد كرد كه به محض حضور در كاخ سفيد، آماده ديدار با پوتين خواهد بود؛ اينها همه در حالي اتفاق مي‌افتد كه واشنگتن و مسكو پرتنش‌ترين دوران در روابط خود پس از جنگ سرد را تجربه مي‌كنند.

کد خبر 358718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha