جبار آذین: مضامین مجموعه طنزگونه «لیسانسه‌ها» از سطح مسائل زندگی می‌گذرند و بخشی از مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی، مانند اختلاف‌های خانوادگی به‌دلیل اعتیاد مرد خانواده، بیکاری دانش‌آموخته‌ها، بی‌پولی و موانع ازدواج و... را با ترکیبی از تخیل و واقعیت به‌صورت سطحی در تصاویر غیرجذاب و پراکنده و غیرهدفمند روایت می‌کنند.

سریال

در واقع تمام موضوع‌ها و مضامين هزاران‌بار گفته و تصويرشده آن بهانه‌اي است تا نويسندگان و كارگردان ليسانسه‌ها صرفا مخاطب را سرگرم كنند و با تكيه بر شوخي‌هاي عمدتا كلامي و اغلب بي‌معنا تماشاگر را بخندانند. با آنكه ليسانسه‌ها يك سر و گردن از مجموعه‌هاي شبه‌طنز و ضعيف «همسايه‌ها» و «شهرك جيم» بالاتر است اما از برخي آثار طنز پيشين سروش صحت ازجمله «ساختمان پزشكان» چند پله پايين‌تر مي‌ايستد.

موضوع‌هاي ناپخته و نگاه بدون مايه و اصيل به رخدادهاي زندگي شخصيت‌هايي كه ميان واقعيت و كاريكاتور سرگردانند، كليشه‌اي ديگر از سريال‌هاي طنزگونه تلويزيوني به نام ليسانسه‌ها را شكل داده است. در اين مجموعه هم از فضاسازي‌هاي خنده‌ساز، موقعيت‌هاي كمدي، پرداخت منسجم و هدفدار سوژه‌ها و نوآوري خبري نيست. ليسانسه‌ها مانند ديگر سريال‌هاي اخير تلويزيون فاقد معنا و محتواي قابل تامل انساني و نگاه منتقدانه و طنازانه به رويدادهاي زندگي است.

در واقع سريال تازه صحت حتي در طرح درست مسائل و مشكلات ليسانسه‌هاي بيكار هم موفق نيست. هنوز هم طنازهاي ديپلمه و ليسانسه تلويزيون و سينما توليد طنزهاي استاندارد، فاخر و نقادانه با موضوع‌هاي فراگير انساني را نياموخته‌اند و براي رسيدن به دستمزد، بيكارنماندن و پركردن آنتن و فروش بيشتر حتي در سينما از دم‌دستي‌ترين و نازل‌ترين سازوكارهاي توليد سريال‌ها و فيلم‌هاي طنز بهره مي‌برند.

ليسانسه‌ها يك سريال طنزگونه متوسط وقت‌پركن است و از آنجا كه پروژه‌هاي شاخص با تلويزيون خداحافظي كرده و مجموعه‌هاي ديگر ضعيف‌تر از ليسانسه‌ها هستند، اين سريال مخاطب يافته است اما علت جذب مخاطب، امتيازها و جذابيت‌هاي آن نيست؛ دليل اصلي نبودن آثار قوي و استاندارد است. از همين رو، گرچه حكايت لنگه‌كفش در بيابان درباره ليسانسه‌ها مصداق مي‌يابد ولي اين به معني مقبوليت فرهنگي و هنري اين مجموعه و ديگر سريال‌هاي سطحي تلويزيون نيست.

کد خبر 358709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha