همشهری آنلاین: جلسه دفاعیه پایان نامه دکتری محمدرضا زائرى با موضوع شبکه‌های ماهواره‌ای دینی در بیروت برگزار شد.

zaeri

او كه پيش از اين كارشناسي ارشد خود را نيز در رشته روابط اسلام و مسيحيت از دانشكده علوم اديان در دانشگاه فرانسوي بيروت (سن ژوزف) به پايان رسانده بود تحقيق دكتري‌اش را با مطالعه موردي و مقايسه تطبيقي دو كانال اسلامي و مسيحي انجام داد. شبكه اسلامي مورد بررسي "الرساله" عربستان سعودي و شبكه مسيحي "نورسات" است به كليساي ماروني لبنان تعلق دارد.

عنوان دقيق پايان نامه زائرى عبارت است از : رسانه‌هاي ماهواره‌اي ديني عربي، مطالعه محتوايي و ارزشي مسأله و آينده پژوهي.

در اين تحقيق محورهاي مختلفي از مفهوم رسانه ديني تا كاركردهاي تلويزيون هاي ديني و اقتضائات برنامه سازي ديني و پيش بيني آينده رسانه هاي ديني مورد مطالعه قرار گرفته است.

وي در آخرين فصل پايان نامه پيشنهاد تأسيس يك شبكه تلويزيوني ماهواره‌اي مشترك بين اسلام و مسيحيت را بررسي كرده كه بر پايه توحيد و بر اساس ارزش‌هاي اخلاقي مشترك مخاطبان را به گفتگو و ارتباط متقابل و احترام نسبت به ديگران دعوت كند.

استاد راهنماي اين پايان نامه پروفسور أنطوان مسرة نويسنده، حقوقدان و استاد برجسته دانشگاه و يكي از اعضاي مجلس قانون اساسي لبنان است.

استادان مشاور نيز دكتر طوني عطاءالله رييس دانشكده پژوهشكده دكتري دانشگاه لبنان و دكتر أحمدحطيط نويسنده و استاد دانشگاه هستند.

از آنجا كه موضوع و عنوان اين پژوهش كاملا جديد بود و به صورت مطالعه ميداني و موردي شرايط رسانه اي معاصر را خصوصا در وضعيت فرهنگي و ديني خاورميانه مورد توجه قرار داده بود ، با استقبال اساتيد و رييس جلسه خانم دكتر بتسا استفانو مواجه گرديد و ارائه موفق زائرى نيز باعث شد تا پايان نامه دكتري وي با درجه خيلي خوب (نمره هفده از بيست) مورد تأييد قرار گيرد.

هيأت داوران علاوه بر توصيه به انتشار و چاپ پايان نامه به صورت كتاب از او براي تدريس در دانشگاه دعوت كردند.

دانشگاه قديس يوسف (سن ژوزف) كه سال گذشته صدوپنجاه ساله شد يكي از مهم‌ترين و قديمي‌ترين دانشگاه‌هاي منطقه است كه توسط كاتوليك‌هاي فرانسوي پايه گذاري و تأسيس گرديده و برترين چهره‌هاي سياسي و ديني لبنان در آن تحصيل كرده‌اند. از ايران نيز تا كنون اشخاصي از آن فارغ التحصيل شده‌اند كه مي‌توان از جمله ايشان به مرحوم دكتر صادق آيينه وند رييس سابق پژوهشگاه علوم انساني اشاره كرد.

کد خبر 358586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha