همشهری آنلاین: فرماندهان عراقی می‌گویند، نیروهای مبارزه با تروریسم عراق پس از رسیدن به کرانه شرقی رود دجله در جنوب و نزدیک شدن به دانشگاه موصل در شمال بخش شرقی، اکنون راه زیادی تا آزادی کامل بخش شرقی این شهر ندارند.

نیروهای عراقی به دانشگاه و کاخ ریاست‌جمهوری موصل رسیدند

به گزارش ایسنا، عبدالغنی الاسدی، فرمانده نیروهای مبارزه با تروریسم عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: نیروهای عراقی طی چند روز آتی کنترل کامل بخش شرقی شهر موصل را در دست خواهند گرفت. داعش در حال حاضر در مرحله فروپاشی است و توازن و قدرت خود را در شرق موصل از دست داده است.

وی گفت: نیروهای مبارزه با تروریسم عراق در ۱۵۰ متری پل چهارم موصل در جنوب بخش شرقی مستقر هستند. داعش دیگر نمی‌تواند برای امدادرسانی از این پل استفاده کند. در قسمت شمالی بخش شرقی نیزیگان‌های ما مسافت بسیار اندکی با دانشگاه موصل دارند و در آستانه محاصره این دانشگاه هستند. دانشگاه موصل مساحت وسیعی از شرق این شهر را دربر گرفته است و آزادی آن برای نیروهای عراقی بسیار اهمیت دارد.

یک منبع نظامی در فرماندهی مشترک روز سه‌شنبه گفت: نیروهای داعش چندین ساختمان دولتی در شمال موصل را منفجر کردند.

سرتیپ ذنون السبعاوی به خبرگزاری آلمان گفت: عناصر داعش اقدام به منفجر کردن اداره فرمانداری موصل و ساختمان استانداری نینوا در منطقه الفیصلیه در شمال موصل کردن و تمامی اسناد آن را به سرقت بردند.

خبرنگار المیادین نیز گزارش داد، در پی آزادسازی مسجد الصائغ در شرق موصل نیروهای عراقی وارد محله اندلس شدند و اکنون درگیری خیابانی در محله اندلس در شرق موصل رخ داده و مقرهای داعش در پشت منطقه تاریخی التله بمباران شد.

نیروهای عراقی روز دوشنبه کنترل محله‌های دومیز، فلسطین، البلدیات و السکر در شرق موصل را در دست گرفتند. محله السکر مشرف بر دانشگاه موصل است. سیطره بر دانشگاه موصل به گفته مسئولان عراقی به معنای کنترل بر منطقه الغابات و کاخ‌های ریاست‌جمهوری و کرانه شرقی رود دجله در بخش شمالی است.

فرماندهی عملیات نینوا می‌آییم از آزادسازی محله السکر در شرق موصل به طور کامل خبر داد و گفت: پرچم عراق بر ساختمان‌های این محله برافراشته شده است.

به گفته منابع نظامی نیروهای عراقی اکنون کنترل بیش از ۵۰ محله از شرق موصل را در دست گرفته‌اند و تنها شش محله دیگر تا آزادی کامل این بخش باقی مانده است. فرماندهان نظامی عراقی پیش‌بینی کرده‌اند که عملیات در بخش غربی موصل به دلیل موقعیت جغرافیایی و داشتن خیابان‌های باریک و پر ازدحام سخت‌تر باشد.

در این راستا سازمان ملل اظهار داشت، تعداد زیادی قربانیان غیرنظامی طی دو هفته گذشته به بیمارستان‌های نزدیک انتقال داده شده‌اند.

دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل اعلام کرد، حدود ۷۰۰ تن به بیمارستان‌های مناطق آزاد شده طی هفته گذشته منتقل شده‌اند که بیش از ۸۱۷ تن نیز درخواست معالجه در هفته قبل از آن داده بودند.

این دفتر افزود: تعداد زخمی‌ها به ویژه در مناطق نزدیک به درگیری‌ها رو به افزایش است.

در همین راستا، مسئولان نظامی عراقی می‌گویند تروریست‌ها از پهپاد برای شناسایی مقرهای ارتش و دیگر نیروهای عراقی استفاده می‌کنند تا بتوانند با خودروی بمب‌گذاری شده آن‌ها را هدف قرار دهند اما نیروهای عراقی توانسته‌اند بسیاری از این پهپادها را شکار کنند.

داعش برای ممانعت از پیشروی نیروهای عراقی در موصل به شکل چشمگیری از خودروهای بمب‌گذاری شده و عاملان انتحاری استفاده می‌کند اما نیروهای عراقی طی دوره اخیر توانسته‌اند با تاکتیک جدید بسیاری از این حملات را ناکام بگذارند.

از سوی دیگر نیروهای عراقی در غرب استان الانبار نیز همچنان به پیشروی خود ادامه داده و حملات داعش را خنثی کردند. در حملات ائتلاف ضد داعش به نشست سرکرده‌های داعش در شهرستان راوه در غرب الانبار نیز ابوحفص الافریقی و ابوعبدالله الطاجیکی، دو سرکرده داعش و هشت عضو دیگر این گروه کشته شدند.

کد خبر 358344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha