درگذشت ناگهانی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی نه‌تنها در ایران که در اقصی نقاط جهان بازتاب وسیعی پیدا کرد.

هاشمی رفسنجانی

مقامات، شخصيت‌ها و سياستمداران برجسته جهان از روز يكشنبه با صدور پيام‌هايي مراتب تسليت خود را به مقامات ايران و خانواده آيت‌الله هاشمي ابراز كرده‌اند.ديروز برخي سفارتخانه‌هاي ايران در سراسر جهان ازجمله لبنان در اجراي مصوبه هيأت دولت مبني بر اعلام عزاي عمومي به مناسبت درگذشت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، پرچم ايران را به حالت نيمه برافراشته قرار دادند و دفتر يادبود گشودند.

در تهران هم سفارت چين در تهران جشن عيد بهار اين كشور را كه قرار بود پنجشنبه و جمعه اين هفته در كاخ نياوران برگزار شود، به‌دليل همزماني با درگذشت آيت‌الله هاشمي به تعويق انداخت.كشورهاي منطقه زودتر از ديگران پيام دادند، در اين ميان كشورهاي عربي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس كه مدتي است روابط تيره و تاري با ايران دارند درگذشت آيت‌الله هاشمي را بهانه‌اي براي صدور پيام‌هاي تسليت به‌عنوان يك ابزار در ديپلماسي قرار دادند.

  • بحرين: شيخ خالد بن حمد الخليفه وزير خارجه بحرين ازجمله نخستين مقام‌هاي رسمي بود كه نسبت به اين خبر واكنش نشان داد و در پيام توييتري درگذشت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را كه از وي به‌عنوان رئيس‌جمهور سابق ايران ياد كرد، تسليت گفت و براي او طلب آمرزش و رحمت كرد. امير و وليعهد بحرين هم پيام‌هاي جداگانه صادر كردند.
  • امارات: شيخ خليفه بن زايد امير، محمد بن راشد آل مكتوم، محمد بن زايد آل نهيان وليعهد ابوظبي، شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان وزير امور خارجه امارات متحده عربي و انور قرقاش وزير مشاور در امور خارجه اين كشور در پيام‌هاي خود ضمن تسليت فقدان اين شخصيت مثال‌زدني جهان اسلام، بر نگاه «واقعگرا و اعتدالگراي» بزرگمرد تاريخ معاصر تأكيد كردند.
  • كويت: امير، وليعهد و نخست‌وزير كويت نيز در پي درگذشت آيت‌الله هاشمي به‌صورت جداگانه پيام‌هايي را خطاب به رئيس‌جمهور كشورمان ارسال و با تسليت به ملت بزرگ ايران براي از دست دادن يكي از چهره‌هاي سترگ و به‌يادماندني تاريخ معاصر، بر بزرگي و جامعيت شخصيت سياسي ايشان تأكيد كردند.
  • عراق: فؤاد معصوم رئيس‌جمهور‌ عراق، سيدعمار حكيم رهبر ائتلاف ملي عراق، بزرگ‌ترين جريان سياسي اين كشور و نيز سيدحسن نصرالله دبير كل حزب‌الله لبنان نيز ضمن تسليت به دولت و ملت ايران، اين ضايعه دردناك و غم‌انگيز را فقداني بزرگ براي جهان اسلام دانستند و بر جايگاه برجسته اين شخصيت بزرگ‌ ايران معاصر تأكيد كردند.
  • ونزوئلا : كشور ديگر آمريكاي لاتين ونزوئلا بود كه پيام‌هايي از آن خطاب به دولت و ملت ايران صادر شد. نيكلاس مادورو رئيس‌جمهور ونزوئلا در پيامي با اشاره به جايگاه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، درگذشت وي را به رهبر، رئيس‌جمهور و همچنين ملت ايران تسليت گفته است. دولت ونزوئلا نيز پيام جداگانه‌اي خطاب به خانواده مرحوم هاشمي رفسنجاني صادر كرد.
  • پاكستان: نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان هم در پيامي تأكيد كرد: تلاش‌هاي آيت‌الله رفسنجاني به‌عنوان يك شخصيت متعادل، منطقي و عملگرا براي پيشبرد ايران، براي وحدت جهان اسلام نيز راهگشا بود. ‌او‌نه‌تنها شخصيتي ارزشمند و اثرگذار در ايران بود، بلكه به‌عنوان نماد تلاش‌هاي صلح‌جويانه در سطح بين‌المللي، شخصيتي شناخته شده بود.
  • چين: لو كانگ، سخنگوي وزارت امور خارجه چين هم در يك اعلام موضع تأكيد كرد: ما امروز بخش مهمي از توسعه مناسبات خود با ايران را مديون زحمات وي هستيم. سخنگوي دولت چين اظهار داشت: پكن قدردان تلاش‌هاي خستگي‌ناپذير ايشان براي گسترش روابط دوجانبه است و اين ضايعه بزرگ را به مردم، دولت و مقامات ايران تسليت مي‌گويد.
  • كوبا: رائول كاسترو، رئيس‌جمهور كوبا كه برادرش فيدل روابط دوستانه‌اي با هاشمي داشت و يك‌ماه قبل فوت كرده بود، در پيامي خطاب به حسن روحاني رئيس‌جمهور اسلامي ايران، درگذشت آيت‌الله اكبر هاشمي‌ رفسنجاني رئيس‌جمهور سابق جمهوري اسلامي ايران و رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را به وي و خانواده هاشمي رفسنجاني تسليت گفت.
  • نيكاراگوئه: در پيام دانيل اورتگا، رئيس‌جمهور نيكاراگوئه نيز آمده است: با نهايت تأسف از درگذشت همكار عزيزمان جناب آقاي اكبر هاشمي مطلع شديم؛ كسي كه سال‌هاي متوالي ملت خود را در زمينه‌هاي گوناگون ازجمله رياست‌جمهوري، رياست مجلس و ديگر شورا‌هاي اين حكومت بزرگ‌ برادر، هدايت كرد.
  • فلسطين: خالد قدومي، نماينده حماس در ايران در بيانيه‌اي با اشاره به رويكرد‌هاي آيت‌الله هاشمي نوشت: گرچه آيت‌الله هاشمي ديگر در ميان ما نيستند، ولي افكار و انديشه‌هاي بلند ايشان همچنان الهام‌بخش خواهد بود. اسامه حمدان، مسئول روابط بين‌الملل حماس هم گفت: فلسطين نيز يك بزرگمرد حامي خود را از دست داد؛ ايشان نقشي پررنگ در حمايت از مقاومت فرزندان فلسطين داشت.
  • افغانستان: صلاح‌الدين رباني، وزير خارجه افغانستان هم در پيامي نوشت: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني‌ در دوره‌هاي مختلف جهاد و مقاومت مردم افغانستان برضد‌كمونيسم و تروريسم، از دوستان نزديك مجاهدان و مهاجران افغانستان بود. همچنين حامد كرزاي، رئيس جمهور سابق افغانستان هم پيام تسليتي صادر كرد.
  • عمان: ‌سلطان قاموس بن سعيد سلطان عمان نيز طي پيامي اين موضوع را به رئيس‌جمهور، ملت و خانواده وي تسليت گفت.سلطان قابوس در اين پيام خطاب به رئيس‌جمهور ايران از خداوند براي آيت‌الله هاشمي درخواست مغفرت كرد‌.
  • الجزاير: عبدالعزيز بوتفليقه، رئيس‌جمهور الجزاير هم در پيام تسليت خود به حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران به اين مناسبت، نوشت: تاريخ گواه بر مواضع شجاعانه اين مرحوم و مشاركت‌هاي گرانقدرش در مسير حفظ همبستگي امت اسلامي خواهد بود كه جايگاه امت اسلامي را در ميان ملت‌ها محقق ساخته و رفاه و شكوفايي را براي مسلمانان رقم مي‌زند.
  • لبنان: ميشل عون، رئيس‌جمهور لبنان با ارسال پيامي براي حسن روحاني رئيس‌جمهور، ارتحال آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني، رئيس‌جمهور اسبق ايران را تسليت گفت و تأكيد كرد كه ايشان همواره حامي لبنان و فرزندان و يكپارچگي آن بود. در بيانيه رئيس‌جمهور لبنان آمده است: لبنان سال‌هاي طولاني با رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام در ايران آشنا بود.
  • تاجيكستان: امامعلي رحمان‌، رئيس‌جمهور تاجيكستان نيز در پيام خود آورده است: در اين لحظه‌هاي حزن‌انگيز همدردي و تسليت عميق خويش را به دولت و ملت ايران ابراز داشته و براي نزديكان آن مرحوم صبر جميل خواهانم. خداوند جايشان را جنت و منزل آخرتشان را پرنور گرداند. رسانه‌هاي تاجيكستان با انتشار اين پيام به برگزاري چند دور مذاكرات صلح تاجيكستان در تهران در زمان رياست‌جمهوري هاشمي اشاره كردند.
  • هاشمي به آرمان فلسطين باور داشت

سيدحسن نصرالله در بيانيه‌اي كه صبح دوشنبه منتشر شد، آورده است: ديروز مردي بزرگ از بزرگان امت، حضرت آيت‌الله شيخ اكبر هاشمي رفسنجاني را كه خداوند غرق در رحمت واسعه خويش گرداند، از دست داديم.در ادامه اين بيانيه آمده است: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به فلسطين و قدس، قضيه محوري امت اسلامي باور و ايمان داشت و پرچمدار آن بود و در مقابل طرح صهيونيستي در فلسطين و منطقه، مقاومي سرسخت و مستحكم بود.دبيركل حزب‌الله با اشاره به تلاش‌ها و مجاهدت‌هاي مثال‌زدني اين شخصيت انقلابي در پايان اين بيانيه تأكيد كرده است كه ما همواره دوستدار و دعاگوي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني خواهيم بود و از ايشان تقدير و تشكر مي‌كنيم.

  • هاشمي به مواضع صادقانه شهره بود

‌بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه با ارسال 2پيام جداگانه براي رهبر انقلاب و رئيس‌جمهور تأكيد كرده است: رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام به اتخاذ مواضع شجاعانه و صادقانه و اقدامات مستمر در دفاع از كرامت ملت ايران و آزادي آن معروف بود. وي در همه مراحل زندگي‌‌اش بر صداقت، مودت و وحدت تأكيد داشت.

کد خبر 358292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha