وزیر بهداشت در مراسم کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین مرکز جامع کنترل سرطان در خاورمیانه گفت: موضوع بهداشت مسئله‌ای است که با حضور مردم کار اصلی آن پیش می‌رود و نقش خیرین در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

کلنگ بزرگ‌ترین مرکز جامع کنترل سرطان در خاورمیانه بر زمین خورد

اگرچه ميزان شيوع سرطان در ايران از متوسط جهاني پايين‌تر است اما موضوع مهمي كه وجود دارد، اين است كه جامعه ايران در حال پير شدن است و با توجه به افزايش سن در آينده شيوع سرطان در ايران افزايش خواهد يافت. قاضي‌زاده هاشمي در اين‌باره معتقد است: در دهه‌هاي آينده اين تعداد مبتلايان به سرطان، به اندازه فعلي باقي نمي‌ماند و بيشتر مي‌شود. او تأكيد مي‌كند كه مسن‌شدن جامعه، آمار سرطان را در كشور بالا مي‌برد.

وزير بهداشت افزود:‌ در بخش درمان نيز صرفا با عمل جراحي، دارو و آزمايش مشكلات حل نمي‌شود و بخش روحي و رواني و حمايت انساني مطرح است كه بايد حل آن در كنار مردم و كمك خيرين انجام شود.

وي گفت: خيرين در طول 2سال گذشته سالانه بالغ بر هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در بحث سلامت مردم داشته‌اند كه اين مسئله رو به فزوني است، بنابراين حضور خيرين و مردم با توجه به تنگناهايي كه دولت دارد بسيار مغتنم است. البته خوشبختانه ايرانيان از ديرباز دست بر امر خير داشته‌اند و امروز هم افتخار مي‌كنيم كه عزيزان زيادي در اين زمينه فعاليت دارند؛ البته رقم‌ها مهم نيست بلكه نيت آنها بسيار اهميت دارد.

هاشمي در پاسخ به اينكه آيا امكان دارد مؤسسه خيريني كه امروز جهت راه‌اندازي مركز جامع سرطان اقدام كرده است در آينده به بخش خصوصي تبديل شود، اضافه كرد: امكان تغيير رفتار انسان‌ها هميشه وجود دارد ولي آنچه مهم است مراقبت دائمي انسان از خودش است. همچنين ‌در آن واحد انسان داراي 2بخش انساني و ضدانساني است و بايد آرزو كنيم همه خيرين و آيندگان هم مسير نوراني خير را ادامه دهند. البته در مورد خيريني كه جهت را‌ه‌اندازي مركز جامع سرطان اقدام كرده‌اند و تصورم غير اين است و فكر نمي‌كنم اين مركز از فعاليت خير تبديل به بخش خصوصي شود چرا كه آنقدر كار خير شيرين است كه اعتياد در اين حوزه نيز قابل تشويق است.

وزير بهداشت با بيان اينكه بعيد مي‌دانم اين مركز تبديل به بخش خصوصي شود، گفت: البته هميشه احتمال انحراف براي بهترين‌ها نيز وجود دارد ولي انسان بايد خود مراقب رفتار و حتي مراقب اطرافيانش باشد.

  • 350هزار بيمار مبتلا به سرطان در كشور داريم

آمارها مي‌گويند سرطان بعد از بيماري‌هاي قلبي دومين عامل مرگ در ايران است اما واقعيت اين است كه سير افزايش آن بسيار سريع است؛ بنابراين براي پيشگيري بايد آماده باشيم. معاون امور اجتماعي وزارت بهداشت با بيان اينكه هم‌اكنون 350هزار بيمار مبتلا به سرطان در كشور داريم، چنين توضيح داد و گفت: هر سال 90هزار مورد جديد سرطان به كشور افزوده مي‌شود.

دكتر سيدمحمد ايازي در ادامه با اشاره به اينكه عده‌اي معتقدند سونامي سرطان در كشور به‌وجود آمده است نيز چنين توضيح داد و گفت: اين واقعيت وجود دارد كه آمار ابتلا به سرطان در كشور رو به افزايش است زيرا جمعيت كشور به سمت سالمندي پيش مي‌رود و جمعيت سالمند و نرخ اميد به زندگي بيشتر مي‌شود؛ اين موضوعات عواملي هستند كه در ابتلا به بيماري‌هايي همچون سرطان تأثيرگذارند و آنها را افزايش مي‌دهند. اما به‌طور كلي 40درصد سرطان‌ها قابل پيشگيري و درمان است و در واقع سرطان هيچ وقت مساوي با مرگ نيست. هرچند شيوه زندگي ازجمله تغذيه نامناسب، كاهش فعاليت‌هاي بدني، افزايش وزن در كنار آلودگي هوا نقش بسيار تعيين‌كننده‌اي در افزايش ابتلا به بيماري سرطان ايفا مي‌كنند كه با مصالح بسياري از عادت‌هاي غلط در زندگي مي‌توان تا حدود زيادي از ابتلا به بيماري سرطان جلوگيري كرد.

معاون اجتماعي وزير بهداشت با تأكيد بر لزوم اصلاح سبك زندگي و فرهنگسازي در ميان مردم افزود: به‌طورمثال در بسياري از كشورهاي توسعه‌يافته مردم مقيد هستند كه تحرك داشته باشند و هر روز پياده‌روي مي‌كنند اما ما به اين موضوعات مقيد نيستيم و نتوانسته‌ايم رفتار خود را اصلاح كنيم؛ نتيجه آن نيز افزايش آمار ابتلا به سرطان است.

کد خبر 358052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha