یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

مریم غفاری: درحالی‌که خبرگزاری فارس، هفته گذشته از قول رئیس اداره صدور پروانه‌های وزارت بهداشت، خبری را منتشر کرد مبنی‌‌بر این‌که 70 درصد بیمارستان‌های ایران درجه یک هستند.

خبری که باعث تعجب کارشناسان و مردم شد- مطالعات رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد، بر اساس ارزشیابی که از‌70 درصد بیمارستان‌های کل کشور انجام شده است، 3 درصد آنها درجه یک عالی، 57درصد درجه یک، 30درصددرجه 2 و 10 درصد هم درجه 3 هستند.

محمد جهانگیری، رئیس اداره صدور پروانه بیمارستان‌های وزارت بهداشت درخصوص نتایج به‌دست آمده از ارزشیابی بیمارستان‌ها به همشهری می‌گوید: از ابتدای سال 87 درجه بندی بیمارستان‌ها در پروانه آنها درج خواهد شد واین رتبه بندی روی سامانه الکترونیک سلامت که توسط وزارت بهداشت و درمان ایجاد شده است ثبت شده و قابل دسترسی همه مردم است که می‌توانند با مراجعه به این سایت از درجه بندی کیفی بیمارستانها، نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، کادر پزشکان و متخصصان شاغل در آن مراکز، نوع تجهیزات و..مطلع شوند و نسبت به انتخاب آن اقدام نمایند.

به گفته وی، در این سامانه ارزشیابی به روش جدید خود ارزشیابی تبدیل خواهد شد، به‌طوری‌که خود مؤسسات نوع عملکرد، خدمات، تجهیزات و... را وارد می‌کنند و پس از تأیید وزارت بهداشت، نمره نهایی داده خواهد شد و هر از چند گاهی نیز از آنها نظارت صورت خواهد گرفت تا درخصوص نحوه عملکردی که آنها وارد سامانه کرده‌اند با آنچه مد نظر وزارت بهداشت است، یقین حاصل شود.

جهانگیری می‌افزاید: از مهم‌ترین فاکتورهایی که در رتبه بندی بیمارستانها در نظر گرفته می‌شود می‌توان به مواردی چون رعایت تعرفه‌های مصوب، چگونگی بر خورد با مردم، وضعیت اورژانس‌ها، تجهیزات بیمارستانی و نحوه نگهداشت آنها، وضعیت آزمایشگاه‌ها، رعایت مسائل بهداشتی، نحوه دفع زباله‌های بیمارستانی و میزان آمار سزارین و... اشاره کرد.

فقط تجهیزات مهم نیست

دکتر جهانگیری با بیان‌این‌که سعی ما بر این است که از کمیت بکاهیم و به کیفیت بیفزاییم، ادامه می‌دهد: مثلا وجود یک دستگاه خاص در یک بیمارستان، یک شاخص کمی است، در حالی‌که کیفیت آن دستگاه هم نمره خاص خودش را دارد.

وی می‌افزاید: در زمان حاضر همه بیمارستان‌های کشور رتبه مشخص دارند که به آنها اعلام شده است و تعرفه‌های آنها نیز بر اساس رتبه‌ای که دارند تعیین می‌شود و با این وجود، رتبه‌بندی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، درمانی کشور به‌طور دائم انجام می‌شود و این مراکز می‌توانند با بهبود کیفیت خدمات، رتبه خود را ارتقا دهند.

وی با اشاره به این که در این بررسی‌ها عوامل ریشه‌ای برون سامانه‌ای و درون سامانه‌ای به‌عنوان فاکتورهای مهم و تأثیرپذیر در مشکلات نظام بستری کشور شناسایی می‌شوند، می‌گوید: از جمله عوامل برون سامانه‌ای می‌توان به عوامل فرهنگی که سبب سوق دادن بیماران به مراکز درمانی، پزشک یا شهری خاص برای درمان می‌شود اشاره کرد که این امر، خود، سبب ناهمگونی بیمارپذیری در بیمارستان‌ها می‌شود.

به گفته او، گاهی بیمارستانی ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت اشغال تخت دارد اما افراد به بیمارستان دیگری صرفاً به خاطر اسم آن مراجعه می‌کنند و این سبب تراکم در آن مرکز و به‌دنبال آن پائین آمدن کیفیت ارائه خدمات و دیگر مشکلات می‌شود.

جهانگیری با بیان‌این‌که عوامل برون سامانه‌ای بیشترین تأثیر را بر مشکلات نظام بستری دارند، می‌گوید: هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد مشکلات نظام سلامت را عوامل برون سامانه‌ای تشکیل می‌دهند و همین امر با تأثیری که بر عوامل درون سامانه‌ای می‌گذارد، موجب ایجاد بیش از ۹۴ درصد مشکلات در بیمارستان‌ها می‌شود.

دکتر جهانگیری باتأکید بر اینکه از این پس بیمارستان‌ها با توجه به شاخص‌های عملکردی و کیفیتی رتبه بندی و درجه بندی می‌شوند، می‌افزاید: براین اساس سامانه نظارت و ارتباط متقابل مسئولان با مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها با عنوان «ندای سلامت» راه اندازی می‌شود و از این طریق با راه اندازی ۳ یا ۴ سامانه ارتباطی نظرات مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها جمع آوری و حتی بعضی از آنها مستقیماً توسط وزیر، معاونان وی، مدیران کل و رئیسان بیمارستان‌ها و از طریق تماس مستقیم با آنها پاسخ داده می‌شود.

تنها بیمارستان های درجه عالی بیمار خارجی می‌پذیرند

از مجموع 850 بیمارستان دولتی و خصوصی کشورتنها 3 درصد درجه یک عالی هستند که 6 بیمارستان از این مجموعه درخواست دریافت مجوز توریسم درمانی کرده‌اند.

علاوه بر آن، با توجه به اینکه ایجاد مراکز جذب بیمار خارجی و توریسم درمانی و صدور مجوز برای بیمارستان هایی که با رعایت استانداردهای لازم اجازه پذیرش بیمار خارجی را دارند از برنامه‌های امسال وزارت بهداشت است و با توجه به ابلاغ آیین نامه اجرای آن در ماه‌های گذشته اکنون 6 بیمارستان کشور درخواست دریافت مجوز توریسم درمانی را به وزارت بهداشت ارائه کرده‌اند که در حال بررسی است.

جهانگیری با بیان این مطالب می‌گوید: این درخواست‌ها بیشتر از شهرهای تهران، مشهد و شیراز و مربوط به مراکز تخصصی ارائه دهنده خدمات چشم، جراحی قلب، دندانپزشکی، خدماتی مثل آنژیوگرافی و آنژیو پلاستی است که فاز عملیاتی بررسی درخواست آنها را شروع کرده‌ایم و خدمات دیگری نیز مانند مراکز پیوند یا درمان بیماران ضایعات نخاعی نیز هستند که توان ارائه خدمت به بیماران خارجی را دارند، اما با توجه به نیاز مردم کشورمان به این خدمات فعلاً صلاح نیست وارد فاز صدور مجوز توریسم درمانی برای این مراکز شویم.

وی اضافه می‌کند: البته در زمان حاضر برخی مراکز درمانی کشور نسبت به جذب بیمار خارجی بدون مجوز توریسم درمانی اقدام می‌کنند که چون هنوز صدور این مجوزها روند رسمی نداشته است کار آنها غیرقانونی تلقی نمی‌شود، اما با صدور این مجوزها مراکز خارج از چارچوب این ضوابط اجازه پذیرش بیمار خارجی نخواهند داشت.

وی تأکید می‌کند مراکزی که درخواست مجوز توریسم درمانی می‌کنند باید در آن بخش حتماً رتبه درجه یک عالی داشته باشند و کل بیمارستان نیز باید حداقل درجه یک باشد.

کد خبر 35798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز