۵/۵میلیون پرنده مهاجر در سال به ایران سفر می‌کنند اکنون اما همه آنها در معرض ابتلا به ویروس مرگبار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با عنوان «H۵N۸» قرار دارند.

آنفلوانزای حاد پرندگان

اسماعيل كهرم، پرنده‌شناس و استاد حيات وحش ديروز به همشهري گفت كه ويروس فوق حاد پرندگان در 12استان كشور شايع شده و خبر رسيده است كه شمار قابل توجهي قو در منطقه سرخرود در همسايگي فريدونكنار از مناطق آلوده به ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان تلف شده‌اند كه اميد مي‌رود تلفات جمعيت زياد قوهاي سرخرود به‌دليل ابتلا به آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان نباشد.

به گزارش همشهري، آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان كه ويروس مرگبار نيز خوانده مي‌شود قابل انتقال به انسان است و درصورتي كه شهروندان همچنان اصرار به مصرف گوشت پرندگان وحشي و مهاجر و حتي طيور اهلي آلوده داشته باشند ريسك ابتلاي آنها به اين بيماري بالاست.

اسماعيل كهرم، پرنده‌شناس هشدار مي‌دهد كه در مناطقي همچون فريدونكنار پرندگان وحشي همچنان صيد و براي مصرف در اختيار مردم گذاشته مي‌شوند درحالي‌كه فريدونكنار آلوده به آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان است و تعداد زيادي قو نيز در ساعات گذشته در سرخرود تلف شده‌اند. او با اعلام اينكه سالانه 5تا 5/5ميليون پرنده مهاجر در ‌ايران بسر مي‌برند، اعلام كرد: پرندگان شكاري همچون سارگپه بيشتر در معرض ابتلا به ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان هستند.

همزمان با اپيدمي شديد آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در شمال كشور و اعلام وضعيت بحران درخصوص فراگير شدن اين بيماري در كشور، اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور نيز در جلسه هفته گذشته هيأت دولت از دستگاه‌ها و نهادهاي اجرايي كشور خواست براي مقابله با اين بيماري همكاري كنند. جهانگيري از سازمان دامپزشكي خواست دستورالعمل‌هاي لازم براي تعيين سطح درگيري كشور با اين معضل و راهكارهاي مقابله با آن را به ستاد بحران ارائه كند.

وي با اشاره به اينكه در ستاد بحران بايد وظيفه هر يك از دستگاه‌ها براي مقابله با بيماري مشخص باشد، بر تشكيل جلسه فوري ستاد بحران تأكيد و از استانداران خواست با توجه به موارد گزارش شده ابتلا به آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان به‌طور فعال براي مقابله با اين بيماري ورود كنند. جهانگيري همچنين از ستاد كل نيروهاي مسلح و صدا و سيما نيز خواست در هماهنگي با ساير سازمان‌ها نسبت به اطلاع‌رساني و ممانعت از سرايت بيماري به ساير مناطق كشور همكاري كنند.

به گفته معاون اول رئيس‌جمهور، با توجه به شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در تالاب ميانكاله و منطقه فريدونكنار، مسئولان استان‌هاي مازندران و گلستان به‌ويژه استانداران و قوه قضاييه، نيروهاي نظامي و امنيتي بايد براي حفظ جان مردم با سودجويان و شكارچيان غيرمجاز مقابله كنند. در اين جلسه، مهندس حجتي با ارائه گزارش كانون‌هاي نشر ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان و خسارات توليد‌كنندگان طيور، خواستار همكاري دستگاه‌ها براي مقابله با اين پديده شد و گفت: تدابير لازم توسط وزارت جهادكشاورزي براي جلوگيري از سرايت بيماري به نقاط ديگر صورت ‌گرفته است.

معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز با اشاره به‌وجود دستورالعمل‌هاي لازم در سازمان حفاظت محيط‌زيست براي مقابله با ويروس آنفلوآنزاي حاد پرندگان، از صدور بخشنامه ممنوعيت هرگونه شكار پرندگان در كشور خبر داد و گفت: اجراي دقيق اين بخشنامه منوط به همكاري همه دستگاه‌هاست و بايد ‌به مردم به‌ويژه ساكنان حاشيه تالاب‌ها ‌هشدارهاي لازم را داد. مسئولان دامپزشكي و وزارت بهداشت نيز گزارشي درباره نحوه شيوع ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان «H5N8» در جهان و ايران ارائه كردند.

  • افزايش تلفات آنفلوآنزاي فوق حاد

چهارشنبه گذشته مديركل دفتر حيات‌وحش و تنوع‌زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: امكان انتقال آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان به ساير سايت‌هاي پرندگان در كشور وجود دارد. به گفته مجيد خرازيان‌مقدم هم‌اكنون 45 كشور دنيا درگير اين بيماري هستند و12 استان كشور نيز ‌در بخش طيور اهلي درگير اين بيماري شده‌اند.

خرازيان با اشاره به ابتلاي پرندگان به آنفلوآنزاي فوق حاد در تالاب ميقان استان مركزي و تالاب ميانكاله و ثبت اين ويروس در فريدونكنار گفت: مراكز تجمع پرندگان آبزي و كنارآبزي در كشور بيش از 250سايت مهم و عمده است كه در معرض اين بيماري هستند و شكارچيان نيز حق شكار پرندگان مهاجر را ندارند.

وي افزود: اين امكان وجود دارد كه در مناطق ديگر نيز گزارش شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان دريافت شود.تاكنون بيش از 1500 پرنده مهاجر تنها در تالاب ميقان استان مركزي به‌دليل ابتلا به آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان تلف شدند.

  • هشدار به مردم؛ ‌همچنان پرنده وحشي خريداري نكنيد

چندي پيش با بروز نخستين نشانه‌هاي شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان فرمانده يگان حفاظت سازمان حفاظت محيط‌زيست از مردم خواست از خريد گوشت پرندگان وحشي شكار شده در بازار پرنده فروش‌ها در شمال كشور به‌خصوص در دو منطقه فريدونكنار و ميانكاله به‌شدت خودداري كنند. سرهنگ حميدرضا خيلدار توصيه كرد كه بازارهاي فروش پرندگان وحشي شكار شده و پرندگان وحشي زنده در شمال كشور نيز ‌تعطيل شوند تا روند مقابله با آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در كشور كنترل شود.

  • دست زدن به لاشه پرندگان ممنوع

محمد مهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت: وزارت بهداشت مراقبت‌هاي خود را ادامه مي‌دهد و به افرادي كه با اين پرندگان در تماس بودند يا كار معدوم‌سازي آنها را انجام مي‌دهند، واكسن آنفلوآنزا تزريق شده و به‌مدت ۱۰روز، داروي پيشگيري داده مي‌شود. همچنين توصيه مي‌كنيم مردم از دست زدن به لاشه پرندگان خودداري كنند و درصورت مشاهده پرندگان تلف شده، به سازمان دامپزشكي يا محيط‌زيست با سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

کد خبر 357904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha