همشهری آنلاین: معتبرترین و مشهورترین واحد پول مجازی جهان،‌بیت‌کوین با عبور از مرز ارزش هزار دلار به موفق‌ترین واحد پول جهان در سال ۲۰۱۶ تبدیل شد.

بیت کوین

براساس گزارش ساينس الرت، بيت‌كوين به سرعت درحال نزديك‌شدن به ارزش 1163 دلاري است كه در سال 2013 به آن دست يافته‌بود و درحال حاضر ارزش آن به 1027 دلار رسيده‌است.

باوجود اينكه اين موفقيت بزرگ كه انتظار مي‌رود ادامه داشته باشد، بيت‌كوين را به گزينه‌اي جذاب براي سرمايه‌گذاران تبديل كرده‌است،‌اما برخي از آنها از تاريخچه پرنوسان ارزش اين واحد پول مجازي نگرانند.

در سال 2013 ارزش اين واحد پولي كه مبناي آن نقل و انتقالات كدگذاري شده مالي فرد به فرد ميان كاربران است، در عرض دو ماه 10 برابر افزايش پيدا كرد به همان سرعت نيز ارزش خود را از دست داد و در اوايل سال 2015 به كمتر از 200 دلار رسيد اما باري ديگر مسير صعود را در پيش گرفت.

در ماه‌هاي اخير بيت‌كوين به ثبات بيشتري دست يافته‌است و مفسران مي‌گويند موفقيت اين واحد پولي در سال 2016 مي‌تواند نتيجه كاهش ارزش يوآن چين باشد، واحد پولي كه سال گذشته با افت هفت درصدي مواجه شد.

برخلاف واحد‌هاي پولي سنتي مانند دلار آمريكا كه توسط بانك مركزي اين كشور چاپ مي‌شود، بيت‌كوين كاملا غيرمتمركز و رها از مرز كشورها است و همين موضوع نقل و انتقال آن را ميان كشورها آسانتر ساخته است.

البته اين ويژگي زواياي منفي نيز دارد زيرا در شبكه‌هاي تاريك از اين واحد پولي براي پرداخت هزينه فعاليت‌ها و محصولات غيرقانوني از جمله خريد و فروش مواد مخدر و اسلحه نيز استفاده مي‌شود.

اما با وجود اين جنبه‌هاي متناقض و فراز و فرود‌هاي ارزش بيت‌كوين، موفقيت قدرتمند اين واحد پولي در سال 2016 نشان داد ميزان تقاضا براي آن بسيار بالا است.

درحال حاضر از اين واحد پولي مي‌توان براي پرداخت در بازي‌هاي آنلاين،‌خريد بليط هواپيماي شركت‌هاي بزرگ هوايي و حتي خريد قهوه از فروشگاه استارباكس استفاده كرد.

کد خبر 357734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha