همشهری آنلاین: گروهی از محققان دانشگاه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا با استفاده از تصویربرداری سه‌بعدی توانستند فرآیند رشد جنین را در رحم مادر به صورت فیلم‌های رنگی ضبط کنند.

جنین

به گزارش ایرنا از مدیکال ساینس، این تصاویر ویدیویی تعامل بین جنین یک موش و رحم مادر را در دوران بارداری نشان می‌دهند و امکان تشخیص نیازهای جنین و مادر را در یک بارداری موفقیت‌آمیز برای متخصصان فراهم می‌کنند.

تعامل بین رحم و جنین در طول دوران بارداری، امری ضروری است و امکان بقای جنین را فراهم می‌کند. با درک فرآیند این تعامل تشخیص مشکلات بارداری و دلایل آن بسیار ساده‌تر می‌شود و امکان درک بهتر علل ناباروری و سقط جنین فراهم می‌شود.

برای مثال این شیوه قادر است دلایل باداری ناموفق در اثر جهش‌های ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض سموم محیطی یا مواد شیمیایی خانگی و حتی بیماری‌های مربوط به سوخت و ساز بدن و اضطراب را توجیه کند.

تصاویر به دست آمده از این شیوه برای اولین بار تغییرات ساختار رحم را در لحظه اتصال جنین به آن نشان می‌دهد. در این هنگام رحم دچار چین‌خوردگی شده و فرورفتگی‌هایی در آن ایجاد می‌شود. سپس جنین درون یکی از این فرورفتگی‌ها قرار گرفته و احتمالا خود را برای اتصال به دیواره رحم آماده می‌کند. پس از اتصال جنین به رحم، غدد موجود در رحم که وظیفه تغذیه جنین را بر عهده دارند، تغییر شکل داده و راستای قرارگیری آن‌ها نیز به سمت محل اتصال جنین به رحم، تغییر می‌کند. این عملکرد غدد رحم شبیه عملکرد گل‌ها در جهت‌گیری به سوی آفتاب است.

محققان امیدوارند در تحقیقات بعدی بتوانند فرآیند تعامل و اتصال جنین انسان به رحم مادر و همچنین عملکرد غدد رحم را با استفاده از این شیوه بررسی کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Development منتشر شده است.

کد خبر 357632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha