همشهری آنلاین: تداوم خشکسالی و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی طی چند دهه اخیر منجر به ایجاد ۳۵ مورد فرونشست و فروچاله در زمین‌های حوالی شهر ابرکوه در استان یزد شده است.

ایجاد ۳۵ مورد فرونشست و فروچاله در ابرکوه یزد

به گزارش ايرنا، فرماندار ابرکوه روز دوشنبه ضمن تایید این موضوع اظهار کرد: برای رفع نگرانی‌های احتمالی و جلوگیری از ادامه این فرونشست و فروچاله‌ها و شکاف‌های عمیق اجرای تدابیر لازم در دستور کار است.

سید نبی رسولی افزود: بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده تیمی از متخصصان کشوری از محل فروچاله‌ها بازدید کردند و تدابیر پیشنهادی جهت کاهش خسارات این پدیده را در دستور کار قرار داده‌اند.

رسولی ادامه داد: راهکار اساسی و قدم اول برای جلوگیری از وقوع چنین پدیده ناخوانده‌ای مدیریت برداشت مصرف آب بالاخص در بخش کشاورزی است.

فرماندار ابرکوه با اشاره به خشک شدن اغلب چاه‌های کشاورزی در حوالی این فروچاله‌ها خاطرنشان کرد: لازم است در شرایط فعلی و جلوگیری از خسارات بیشتر در مصرف آب بخش کشاورزی تجدید نظر جدی شود.

فرماندار ابرکوه همچنین اضافه کرد: خوشبختانه از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون 20 جلسه شورای حفاظت منابع آب در شهرستان برگزار شده است.

رسولی تصریح کرد: یکی از مصوبات جلسه شورای حفاظت منابع آب خاموشی یک ماهه چاه‌های کشاورزی این شهرستان بود که از اول دی اجرا شده و تا آخر دی ماه ادامه خواهد داشت.

فرماندار و رییس شورای حفاظت از منابع آب ابرکوه با بیان این که بخش کشاورزی دراین ماه نیاز به آب ندارد اظهار امیدواری کرد با خاموشی چاه‌های کشاورزی بخشی از سفره‌های آب زیرزمینی تقویت و جلو برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی گرفته شود.

به گفته فرماندار هم اکنون آب مورد نیاز 17 هزار هکتار اراضی شهرستان ابرکوه از 648 حلقه چاه کشاورزی و 11 قنات تامین می‌شود.

ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است. 

کد خبر 357610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha