دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

نیلوفر قدیری: بمبگذاری، حمله انتحاری و کشتار جمعی، اکنون دیگر به مناطق جنگی یا شهرهای خاص در جهان محدود نیست.

در بغداد با كاميون بمبگذاري مي‌كنند و در برلين با تريلي مردم را در بازار خريد كريسمس كشتار مي‌كنند. زندگي در سايه وحشت و ترور اكنون ديگر پديده‌اي جهاني است. اما در همين شرايط هم برخي حملات تروريستي پرسش‌برانگيز هستند.

ازجمله آنها ترور سفير روسيه در آنكارا يا حملات و انفجارهاي اخير در استانبول است. شيوه انجام اين حملات كه همگي در همين يك‌ماه گذشته روي داده، چنان عجيب بوده كه حتي برخي تئوري عمدي بودن يا همراهي دولت يا سازمان‌هاي اطلاعاتي خارجي را مطرح كرده‌اند. سفير روسيه هنگام بازديد از يك نمايشگاه هنري در پايتخت تركيه توسط يك پليس جوان ترور شد. ضارب بدون مزاحمت در 3قدمي سفير بود و آنقدر فرصت داشت كه بعد از ترور سخنراني هم بكند.

در استانبول شهري كه نماد قدرت نرم تركيه در جهان و از جذاب‌ترين مقاصد گردشگري دنياست، ديگر هر 10روز يك حمله بزرگ صورت مي‌گيرد. جديدترين اين حملات در مكاني روي داده كه محل تجمع 500نفر از جمله صدها گردشگر خارجي بوده و ضارب بدون مزاحمت وارد محل شده و حاضران را به رگبار بسته و بعد هم در امنيت آنجا را ترك كرده‌است. آنها كه نمي‌توانند نبود امنيت در شهرهاي بزرگ تركيه را باور كنند، عمدي‌بودن اين حملات را مطرح مي‌كنند. اما نگاهي به تحولات 6‌ماه اخير تركيه به بخشي از اين ابهامات و پرسش‌ها پاسخ مي‌دهد.

باگذشت 6‌ماه از كودتاي نافرجام تركيه در تابستان هنوز هر روز خبري از دستگيري فله‌اي در شهرهاي مختلف تركيه منتشر مي‌شود. استادان دانشگاه، معلمان، نيروهاي پليس، مغازه‌داران، روزنامه‌نگاران، شاعران، فعالان شبكه‌هاي اجتماعي، وكلا، قضات و حتي شيريني‌فروشان ميدان تقسيم؛ هر روز چند نفري از اين فهرست در ميان دستگيرشدگان به اسم كودتا هستند.

به گفته وزيردادگستري تركيه، اين كشور اكنون با كمبود زندان روبه‌رو شده‌است. اردوغان از فرصت كودتا استفاده كرد و 6‌ماه است كه دست به پاكسازي گسترده مخالفانش تا نفر آخر، در دستگاه‌هاي مختلف اداري و نظامي و همچنين در جامعه و ميان مردم عادي زده‌است.

سرويس‌هاي امنيتي تركيه همه كساني را كه از يك نرم‌افزار پيام‌رسان موبايلي خاص استفاده كرده شناسايي و دستگير كرده‌اند. همه دستگير مي‌شوند تا بعد اتهامشان ثابت شود. يك سوم از نيروهاي ارتش و پليس تركيه در جريان اين پاكسازي‌ها اخراج شده‌اند. همزمان ارتش در مناطق مرزي و خارج از مرزها مشغول جنگ با جدايي‌طلبان كرد است. هدف همه اين بگير و ببندها مخالفان دولت و اردوغان است و در چنين فضاي امنيتي، پررفت‌وآمدترين مكان گردشگري استانبول كه محل تجمع صدها خارجي بود، به حال خود بدون حفاظت امنيتي رها شد.

اين روزها شهرهاي بزرگ اروپا با حضور هزاران نيروي امنيتي براي مقابله با حملاتي شبيه آنچه در استانبول روي داد، به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. اين آماده‌باش البته به اين معنا نيست كه احتمال وقوع حملات مرگبار به صفر برسد اما اگر تركيه به جاي پاكسازي نفر به نفر مخالفان اردوغان، تدابير امنيتي استانبول و آنكارا را بيشتر مي‌كرد، اكنون شاهد هر هفته يك حمله مرگبار نبود.

کد خبر 357534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha