مسئله نارضایتی از بیمارستان‌های دولتی، به یکی از موضوعات فراگیر اجتماعی تبدیل شده است که همه مراجعان با آن برخورد داشته‌اند.

 يكي از مهم‌ترين اهدافي كه طرح تحول سلامت براي آن برنامه داشته است، ارتقاي كيفيت ويزيت در بيمارستان‌هاي دولتي، كلينيك‌ها و بيمارستان‌هاي وزارت بهداشت است كه به‌عنوان بسته پنجم طرح تحول از آن ياد شد. از سوي ديگر، حضور پزشكان مقيم در بيمارستان‌هاي دولتي نيز از ديگر اهداف اين طرح بود كه قرار بود امكان حضور پزشك متخصص داخلي، طب اورژانس، اطفال، جراحي عمومي، زنان و زايمان، بيهوشي مقيم اتاق عمل، ارتوپدي، قلب و عروق و هر متخصص ديگر به تشخيص بيمارستان، به‌صورت شبانه‌روزي در بيمارستان‌هاي دولتي بالاي ۶۴ تخت فراهم شود تا امكان دسترسي مردم به پزشك متخصص براي بيماران اورژانسي فراهم شود. انجام بموقع معاينه و ويزيت بيماران، تعيين تكليف بيماران اورژانسي در نخستين فرصت و پاسخگويي بموقع و به‌صورت ۲۴ ساعته در بيمارستان‌هاي دولتي، فعال بودن اتاق عمل در شيفت عصر و شب از ويژگي‌هاي ديگر اين بسته حمايتي زيرمجموعه طرح تحول سلامت، اعلام شده بود.

با اين حال مردم چندان از اينگونه خدمات رضايت ندارند و برخي مقامات صنفي كادر درماني نيز روند انجام آن را مطلوب نمي‌دانند. قائم‌مقام سازمان نظام پرستاري درباره اين موضوع به خبرگزاري تسنيم گفت: متأسفانه حضور استادان پزشكي در بيمارستان‌هاي دولتي بسيار كم‌رنگ است؛ به‌طوري‌كه حتي در مقوله جراحي‌ها نيز بايد رزيدنت كارها را انجام دهد و وقتي استاد نباشد رزيدنت طي آزمون و خطا و با مراجعه به كتاب‌هاي پزشكي اقدام درماني مي‌كند.

شريفي‌مقدم افزود: بنابراين وقتي يك رزيدنت قصد دارد براي نخستين بار شكم بيمار را باز كند بايد حتما استاد پزشكي آن رشته مرتبط حضور داشته باشد ولي هم طبق شواهد و هم براساس گلايه بيماران ما شاهد عدم‌حضور مرتب استادان در بخش‌هاي بيمارستان‌هاي دولتي هستيم و اين امر يكي از مهم‌ترين علت اشتباهات و خطاهاي پزشكي است.

وي تصريح كرد: به همين دليل مي‌توانم يكي از مهم‌ترين دليل خطاها و اشتباهات پزشكي را به‌خصوص در بيمارستان‌هاي دولتي كه حجم مراجعه مردم نيز بسيار است، نبود استاد پزشكي بر سر رزيدنت‌ها عنوان كرد و كوچك‌ترين اشتباه در اين مقوله باعث آسيب جدي به مردم مي‌شود.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاري همچنين گفت: در بيمارستان‌هاي دولتي در برخي مواقع فقط اسم پزشكان وجود دارد، اما هيچ اثري از آنها ديده نمي‌شود؛ حتي گاهي ديده شده كه اسم يك پزشك 3جا آمده كه بايد حضور داشته باشد اما در هيچ‌كدام از آنها نيست؛ متأسفانه فقط در شيفت شب، اورژانس‌ها با مشكل نبود پزشك متخصص مواجه نيستند، چون حتي در روز هم نمي‌شود اين پزشكان را ديد.

شريفي‌مقدم افزود: استاد پزشك بايد در بيمارستان‌هاي آموزشي، كنار رزيدنت و پرستار، در بيمارستان حضور داشته باشد و تمام مراحل معاينه، تشخيص و درمان زيرنظر مستقيم او صورت پذيرد؛ نه‌ اينكه تمام كارها را رزيدنت و پرستارها انجام دهند. متأسفانه در برخي مواقع فقط مهر پزشك است كه در بيمارستان‌هاي آموزشي كار مي‌كند و‌ درصد كمي از آنها حضور فيزيكي دارند.

کد خبر 357302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha