چند روز پس از اظهارنظر حمید‌رضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه درخصوص درآمد ۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و واریز نشدن بالغ بر دست‌کم ۴۰ هزار میلیارد تومان به حساب یارانه، شورای اطلاع‌رسانی دولت ادعای این نماینده را «نادرست» و «غیرکارشناسی» اعلام کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، اين ادعا كه «درآمد دولت از محل هدفمندي در سال ۱۳۹۵ رقمي بين ۷۷ هزار ميليارد تومان تا ۸۰ هزار ميليارد تومان است كه از اين محل ۳۵ هزار ميليارد تومان به مردم و حدود ۷ هزار ميليارد تومان بابت ماليات بر ارزش‌افزوده و عوارض شهرداري پرداخت مي‌شود و مابقي اين مبلغ به‌حساب خزانه واريز نشده است.» مطلبي غيركارشناسي و نادرست است كه از سوي آقاي حميدرضا حاجي‌بابايي در رسانه‌ها منتشر شده است.

دفتر امور انرژي سازمان برنامه و بودجه مجلس اعلام كرده كه درآمد سازمان هدفمندي يارانه‌ها در سال 95از محل فروش فرآورده‌هاي نفتي توسط شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي بالغ بر 21هزار و 300ميليارد تومان، از محل فروش گاز 8هزار ميليارد تومان و از محل فروش برق به مردم 2هزار و 200ميليارد تومان و در مجموع 31هزار و 500ميليارد تومان برآورد شده است.

براساس صورتحساب دخل و خرج اعلام شده از سوي شوراي اطلاع‌رساني دولت، جمع درآمد حاصل از فروش فرآورده‌هاي نفتي در سال 95بالغ بر 368هزار و 637ميليارد ريال برآورد شده كه با احتساب درآمد 138هزار و 341ميليارد ريالي صادرات فرآورده‌هاي نفتي، جمع منابع حاصل از فروش فرآورده‌هاي نفتي در سال 95بالغ بر 506هزار و 978ميليارد ريال برآورد شده است.

دولت مي‌گويد از كل درآمد يادشده 76هزار و 134ميليارد ريال به شهرداري‌هاي كل كشور بابت ماليات بر ارزش‌افزوده و عوارض ناشي از فروش فرآورده‌هاي نفتي اختصاص مي‌يابد و 28هزار و 668ميليارد ريال هم برابر با قانون مصوب مجلس به‌حساب صندوق توسعه ملي واريز مي‌شود. افزون بر اين از كل درآمد 506هزار و 978ميليارد ريالي دولت از محل فروش فرآورده‌هاي نفتي در سال‌جاري، 10هزار ميليارد ريال براي خريد قير مورد نياز دستگاه‌هاي اجرايي و 36هزار و 67ميليارد ريال بابت سهم 14.5درصدي شركت ملي نفت اختصاص مي‌يابد. همچنين 15هزار ميليارد ريال هم در راستاي اجراي تبصره يك قانون بودجه امسال و 58هزار و 436ميليارد ريال هم براي تأمين هزينه توزيع، انتقال و فروش فرآورده‌هاي نفتي اختصاص خواهد يافت.

  • ادعاي حاجي‌بابايي چه بود؟

حميدرضا حاجي‌بابايي، رئيس كميسيون تلفيق برنامه ششم مجلس اخيرا ميزان يارانه نقدي پرداختي به مردم را سالانه 35هزار ميليارد تومان اعلام و ادعا كرد: ما بررسي كرديم سال گذشته مركز پژوهش‌هاي مجلس در گزارشي اعلام كرد كه 69هزار ميليارد تومان درآمد دولت از محل اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي بوده و براي سال‌جاري از 3مركز گزارش دريافت كرده‌ايم كه رقم درآمد دولت را 80، 78 و 77 هزار ميلياردتومان برآورد كرده‌اند.

وي در پاسخ به اين سؤال كه رقم درآمد هدفمندي يارانه‌ها 3سال است كه در قوانين بودجه مصوب مجلس به ميزان 48هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود، چگونه الان به اين نتيجه رسيده‌ايد كه ميزان درآمد بيشتر بوده است؟ گفت: مازاد درآمد به‌جايي نرفته و سوءاستفاده‌اي هم نشده، بلكه به خزانه واريز نشده است.

جدول

کد خبر 357047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha