همشهری آنلاین: پخش یک برنامه در برگیرنده ادعای شش بار سوءقصد به جان رئیس جمهوری روسیه از شبکه پنجم تلویزیون این کشور، خبرساز شد و یک شبکه دیگر نیز اعلام کرد که تکرار این برنامه متوقف و مجری آن دیگر در این مسئولیت حضور ندارد.

 ادعای ۶ سوءقصد به جان پوتین خبرساز شد

به گزارش ایرنا، در برنامه تحلیلی «لحظه حقیقت» این ادعا بررسی شد که تلاش های نافرجامی برای سوء قصد به جان ولادیمیر پوتین در سفر به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان انجام شده است.

شبکه تلویزیونی دوژد نزدیک به گرایش های لیبرالی غیرهمسو با دولت روسیه روز چهارشنبه ادعا کرد که پس از پخش لحظه حقیقت، تصمیم به جلوگیری از پخش این برنامه با اجرای آندره کارائولوف گرفته شد.

شبکه دوژد بدون اشاره به منبع تصمیم گیری افزوده است: این اقدام همزمان با تغییر مدیریت شبکه پنجم تلویزیون روسیه انجام شد که برنامه لحظه حقیقت را پخش کرد.

از سوی دیگر، دوژد به نقل از یک مقام شبکه پنجم تلویزیون روسیه گزارش داد که کارائولوف نیز برای سال 2017 قراردادی ادامه همکاری امضا نکرده است.

خبرگزاری اسپوتنیک هم امروز در باره این برنامه که چندی پیش پخش شد، نوشت: هر چند اطلاعات مطرح شده در این زمینه تاکنون وجود نداشته، اما مجری برنامه بر پایه گزارش های مختلف غیررسمی نتیجه گیری کرد که از سال 1999 میلادی شش بار برای سوء قصد به جان پوتین تلاش شده است.

در این برنامه گفته شد که سال 2002 حیدر علی یف رئیس جمهوری و نامیک عباسوف وزیر وقت امنیت ملی جمهوری آذربایجان از تدارک سوء قصد به جان پوتین در باکو صحبت کرده اند.

بنا به این گزارش، شبکه پنجم تلویزیون روسیه در این باره مصاحبه آرشیوی با حیدر علی یف را پخش کرد که گفته بود، «ما نمی خواستیم خود را تبلیغ کنیم و به این دلیل موضوع را نگفتیم، اما سازمان امنیت فدرال روسیه از آن آگاه است. آنها پیش از فرود (هواپیمای) پوتین، می دانستند ما عملیات مربوطه را اجرا کردیم و وسایل انجام ترور نیز ضبط شد».

شبکه روسی سپس مصاحبه دیگر آرشیوی با نامیک عباسوف وزیر وقت امنیت ملی جمهوری آذربایجان را پخش کرد که می گوید: این پر تحرک ترین عملیات امنیتی امسال (2002) بود.

شخص مورد نظر «کنعان احمد رستموف» شهروند عراق معرفی شده که به نام های عبدالرحمان بخاری، ابوسعید کردی و کنعان احمدویچ محمدوف بین تروریست ها شهرت دارد و در افغانستان و چچن نیز آموزش دیده است و براساس اطلاعات گزارش پخش شده، همراه چچنی ها نیز جنگیده است.

وزیر وقت امنیت ملی جمهوری آذربایجان همچنین اشاره کرده است: به دشواری می توان گفت، طرح سوء قصد به جان پوتین چه زمانی تهیه شده، اما انباری از مواد منفجره کشف شد. سیستم پیچیده ایجاد ارتباط بین بخش فرستنده سیگنال و مواد منفجره نیز هست که متخصصان تاکنون (سال 2002) چنین وسایلی برای بمب های دست ساز ندیده اند و ما اطلاعاتی در باره قصد ترور پوتین در جریان سفر به باکو داشتیم.

کد خبر 357009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha